
 

 

EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA 

 

SEKCJA CZWARTA 

 

 

 

SPRAWA BŁAJA NEWS SP. Z O.O. przeciwko POLSCE 

(Skarga nr 59545/10) 

 

 

 

WYROK 

 

 

 

STRASBURG 

26 listopada 2013 roku 

 

 

 

 

 

Wyrok ten stanie się ostateczny zgodnie z warunkami określonymi w Artykule 44 ust. 2 

Konwencji. Wyrok może podlegać korekcie wydawniczej. 



WYROK W SPRAWIE BŁAJA NEWS przeciwko POLSCE 

1 

 

W sprawie Błaja News Sp. z o.o. przeciwko Polsce,   

Europejski Trybunał Praw Człowieka (Sekcja Czwarta), zasiadając jako Izba w 

składzie:   

Pani Ineta Ziemele, Przewodnicząca,   

Pan Päivi Hirvelä, 

Pan George Nicolaou, 

Pani Ledi Bianku,  

Pani Zdravka Kalaydjieva, 

Pan Krzysztof Wojtyczek, 

Pan Faris Vehabović, sędziowie 

oraz Pan Fatoş Aracı, Kanclerz Sekcji,  

 Obradując na posiedzeniu zamkniętym w dniu 5 listopada 2013 roku,  

Wydaje następujący wyrok, który został przyjęty w tym dniu. 

POSTĘPOWANIE  

1.  Sprawa wywodzi się ze skargi (nr 59545/10) wniesionej w dniu 20 lipca 

2010 roku przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej do Trybunału na podstawie 

Artykułu 34 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności 

("Konwencja") przez Błaja News Sp. z o.o., spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością 

("skarżąca spółka").  

2. Skarżąca spółka była reprezentowana przez pana M. Górskiego, adwokata  

prowadzącego praktykę w Łodzi. Polski Rząd ("Rząd") reprezentowany był przez 

swojego Pełnomocnika, panią J. Chrzanowską z Ministerstwa Spraw Zagranicznych.    

3. Skarżąca spółka podniosła zarzut, że wydane w jej sprawie wyroki sądowe 

naruszały jej prawo do wolności wyrażania opinii.  

4.  W dniu 18 czerwca 2012 roku skarga została zakomunikowana Rządowi. 

Zdecydowano też o łącznym rozpatrzeniu dopuszczalności i meritum skargi 

(Artykuł 29 ust. 1 Konwencji).   

FAKTY  

I. OKOLICZNOŚCI SPRAWY  

 5. Skarżący, Błaja News Sp. z o.o., jest spółką z ograniczoną 

odpowiedzialnością zarejestrowaną w Łodzi. Przed Trybunałem reprezentowana była 

przez pana R. Kotlińskiego, jej dyrektora.  

 6. Skarżąca spółka wydaje tygodnik pod tytułem Fakty i Mity. W 2007 roku 

tygodnik ten opublikował artykuł – podpisany "Anna Tarczyńska" – napisany przez 

dziennikarza M.Sz. Znalazły się w nim zarzuty rzekomych kontaktów między 

prokuraturą w Łodzi a różnymi osobami ze świata przestępczego zaangażowanymi w 

handel narkotykami. Początkowe akapity artykułu brzmiały następująco:  

"Elitarny oddział najbardziej zaufanych prokuratorów ministra Ziobry ukrywa przed 

opinią publiczną prawdę o koleżance zamieszanej w handel narkotykami.  

Głęboko wierzymy w to, że minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro nie jest 

narkomanem, choć czasem dziwnie mu z oczu patrzy. Ufamy również, że nie są 

ćpunami prokuratorzy uchodzący za jego najbardziej zaufanych współpracowników.  

Dlaczego zatem tolerują w szeregach znaną łódzką prokuratorkę zamieszaną w handel 

narkotykami?  



WYROK W SPRAWIE BŁAJA NEWS przeciwko POLSCE 

2 

 

Tak w IV Rzeczypospolitej tworzy się armia janczarów. Ta kobieta będzie im teraz z 

ręki jadła, wiedząc co na nią mają. Ale przyczyną może być też obawa, że i ona ma 

jakieś haki, bo przecież  sama nie skonsumowała prawie kilograma amfetaminy, a w 

swoim czasie krążyły po mieście słuchy, że na niektórych prokuratorskich imprezach 

pojawiają się prochy – tłumaczy nam oficer Centralnego Biura Śledczego. … 

Ale najważniejszą jest w tej historii ona …  

Prokurator Anna pracuje obecnie w Wydziale Śledczym łódzkiej Prokuratury 

Okręgowej. Jeszcze w kwietniu 2006 r. brylowała w mediach i na salonach jako 

rzeczniczka prokuratury apelacyjnej. Niedługo po objęciu tam funkcji szefa przez 

Barskiego, Anna została nagle (bez słowa wyjaśnienia dla prasy) schowana u Szuberta 

i zastąpiona Górskim. 

Faktyczny powód zniknięcia pani rzecznik z pierwszej linii był całkiem zrozumiały 

dla wąskiego grona wtajemniczonych. Prokuratorów … znających szczegóły śledztwa 

w głośnej sprawie zniknięcia narkotyków z magazynu dowodów rzeczowych … " 

 7. Dalsza część artykułu zawierała opis transakcji handlu narkotykami w bliżej 

nieokreślonym dniu na jednej z łódzkich ulic, z powołaniem się na zeznania dwóch 

anonimowych świadków oskarżonych o handel narkotykami, określanych jako 

świadek 1 i świadek 2. Oświadczyli oni, że narkotyki przekazali M.K., który w tym 

czasie był mężem "prokurator Anny".   

"Dowcip polegał na tym, że M.K. też ktoś ubezpieczał przy zakupie amfetaminy. … 

M.K. przejechał na miejsce transakcji w niebieskim Renault Clio, kierowanym przez 

kobietę … Okazuje się, że gwarantem bezpieczeństwa była dl M.K. jego żona – 

prokurator Anna, obecna podczas dokonanej w samochodzie transakcji. … 

W międzyczasie M.K. przepadł jak kamień w wodę. I choć kładziemy między plotki 

wersję, ze został życzliwie uprzedzony o możliwym zatrzymaniu, pozostaje faktem, że 

prokurator M. śledztwo zawiesił do czasu, aż małżonek jego koleżanki się odnajdzie.  

… Prokurator Anna jest nieuchwytna. Choć w sekretariacie Wydziału Śledczego 

łódzkiej Prokuratury Okręgowej wielokrotnie zapewniano nas, ze jest w swoim 

gabinecie, telefonu nie odbierała.  

 8. Następnie, pani prokurator, opisana w artykule jako "prokurator Anna", 

wystąpiła z powództwem cywilnym przeciwko skarżącej spółce oraz przeciwko R.K. 

– jej prezesowi i redaktorowi naczelnemu tygodnika. Wystąpiła ona o ochronę dóbr 

osobistych w rozumieniu Artykułów 23 i 24 Kodeksu Cywilnego.  

 9. Wyrokiem z dnia 15 września 2008 roku Sąd Okręgowy w Łodzi uznał 

powództwo, nakazując skarżącej spółce i redaktorowi naczelnemu tygodnika 

opublikowanie w tygodniku przeprosin. Miały one zostać opublikowane jednorazowo, 

a ich treść miała brzmieć następująco:   

"Wydawca Faktów i Mitów przeprasza panią ATK, prokurator Prokuratury Okręgowej 

w Łodzi, za naruszenie jej dóbr osobistych poprzez opublikowanie w wydaniu nr 41 z 

października 2007 roku nieprawdziwej informacji, że miała ona powiązania ze 

środowiskiem przestępczym zaangażowanym w handel narkotykami, za pomówienie 

jej osoby, polegające na postawieniu zarzutu udzielania pomocy w procederze handlu 

narkotykami oraz za sugerowanie, że wobec niej wszczęte zostało postępowanie 

karne.  

 10. Nakaz obejmował również obowiązek wpłacenia na rzecz powódki kwoty  

30 000 złotych w charakterze zadośćuczynienia z tytułu naruszenia jej dóbr 

osobistych. 



WYROK W SPRAWIE BŁAJA NEWS przeciwko POLSCE 

3 

 

 11. Sąd ustalił, że powódka wyszła za mąż za M.K. w 1984 roku. Od około 

1995 roku ich małżeństwo przechodziło kryzys. Były mąż powódki był biznesmenem. 

Od co najmniej 1995 roku miał poważne kłopoty finansowe. Faktyczny rozpad 

małżeństwa nastąpił w 1998 roku; powódka nie znała żadnych szczegółów 

dotyczących zawodowej działalności męża. Małżeństwo posiadało jeden samochód, 

wykorzystywany głównie przez byłego męża powódki dla celów służbowych. Często 

jednak odwoził on ich córkę do szkoły a powódkę do jej biura, nie musiały więc  

korzystać z transportu publicznego. W 2001 roku mąż powódki wyjechał z Polski. 

Strony rozwiodły się w 2002 roku.      

 12. W kwestionowanym artykule powódka określona została jako "prokurator 

Anna", pełniąca funkcję rzecznika prasowego prokuratury. Zdaniem sądu umożliwiało 

to bezproblemowe ustalenie jej tożsamości przez każdego czytelnika zaznajomionego 

ze środowiskiem prawniczym w Łodzi. W artykule podano również informację, że w 

bliżej nieokreślonym dniu towarzyszyła ona swojemu byłemu mężowi w trakcie  

spotkania odbywanego na jednej z łódzkich ulic. Niejaki S.W., który w chwili 

publikacji artykułu był tymczasowo aresztowany, poinformował panią O.H.B. – 

zbierającą materiały dla tygodnika – o transakcji, w jakiej brał udział razem z P.T., 

podejrzanym w innym postępowaniu karnym. W chwili publikacji artykułu P.T. 

również przebywał w areszcie śledczym. Był on partnerem w interesach byłego męża 

powódki od około 1999 roku. Nigdy nie zetknął się powódką, wiedział jednak, że jest 

prokuratorem.  

 13. Dziennikarz M.Sz. – który napisał artykuł pod pseudonimem – nie wziął 

pod uwagę faktu, że S.W. był osobą tymczasowo aresztowaną, a zatem miał interes w  

oczernianiu pani prokurator, ponieważ była ona włączona w niektóre sprawy 

prowadzone przeciwko S.W. Pani O.H.B. spotkała się z S.W. w więzieniu, podając się 

za jego krewną. Jednakże, ani dziennikarz ani redaktor tygodnika nie podjęli 

jakichkolwiek działań mających na celu skontaktowanie się z P.T. w celu uzyskania 

od niego informacji potwierdzających zarzuty S.W.   

 14. Sąd uznał, że przed publikacją artykułu autor nie dołożył wystarczających 

starań w celu  skontaktowania się z powódką. Wysiłki ze strony osoby zbierającej  

materiały i dziennikarza mające na celu skontaktowanie się z nią były absolutnie  

niewystarczające, tym bardziej, że oboje byli dojrzałymi profesjonalistami. 

Dziennikarz twierdził, że co najmniej pięćdziesiąt razy podejmował próbę 

skontaktowania się z powódką w jej biurze, niemniej jednak przedstawione sądowi 

dowody nie potwierdzały tego. Ustalono ponadto, że inni dziennikarza zdołali 

skontaktować się z powódką za pośrednictwem jej biura, co podawało w wątpliwość 

prawdziwość twierdzenia dziennikarza. Nie przedstawiono przekonujących 

argumentów by wykazać, że pozwani nie mieli możliwości skontaktowania się ze 

znanym prokuratorem pracującym pod powszechnie znanym adresem, tj. w siedzibie  

w prokuratury.  

 15. Sąd zauważył, że powódka występowała jako oskarżyciel w niektórych 

sprawach karnych wytoczonych S.W. i P.T. W prowadzonym przeciwko nim 

postępowaniu karnym – w którym zostali skazani za handel narkotykami – zeznali oni 

przed sądem, że sprzedali 700 g amfetaminy byłemu mężowi pani prokurator w 

obecności nieznanej im kobiety o blond włosach, która miała oczekiwać nieopodal w 

samochodzie. Sąd karny odnotował, że S.W. zeznał, iż w czasie dokonywania 

transakcji były mąż powódki poinformował go, że towarzysząca mu kobieta jest jego 

żoną. Sąd cywilny zauważył, że tożsamość owej kobiety nigdy nie została 

potwierdzona przez jakiekolwiek inne dowody. S.W., zapytany o to przez sąd 



WYROK W SPRAWIE BŁAJA NEWS przeciwko POLSCE 

4 

 

cywilny, stwierdził, że widział tę kobietę przez kilka sekund, zapamiętał że miała 

blond włosy, nie rozpoznał jednak w niej powódki.    

 16. Sąd stwierdził dalej, że były mąż powódki – przeciwko któremu toczyło się 

w tym czasie postępowanie karne – zaczął się ukrywać, przez co niemożliwe było 

ustalenie miejsca jego pobytu w celu wezwania go do złożenia zeznań w sprawie.  

 17. Po odebraniu zeznań trzech świadków z kręgu miejsca pracy powódki, sąd 

stwierdził, że kwestionowany artykuł ujawnił jej tożsamość wobec każdego 

pracownika prokuratury oraz policji w Łodzi. Artykuł stał się podstawą do rozlicznych  

komentarzy i rozmów. Został uznany za próbę oczernienia dobrego imienia pozwanej, 

motywowaną dążeniem do naruszenia jej czci oraz zakwestionowania jej zasad 

moralnych i etosu zawodowego. Sąd zauważył, że została ona zaatakowana przez 

przestępcę, przekazującego dziennikarzom informacje dotyczące swojej własnej 

sprawy karnej. Po opublikowaniu artykułu, wiele osób nie wiedziało jak mają się 

zachowywać wobec powódki i co o niej sądzić. Z chwilą gdy włączała się do 

rozmowy, zapadała krepująca cisza. Powódka cierpiała z powodu silnego stresu, 

czując się skrzywdzona kwestionowanym artykułem.  

 18. Sąd uznał, że artykuł naruszał dobra osobiste powódki, zniszczył jej dobre 

imię, narażając ją na problemy i niesławę w życiu zawodowym i społecznym. Artykuł 

był nieobiektywny i jednostronny. Miał przesadnie sensacyjny charakter, 

przedstawiając zwykłe przypuszczenia jako twarde fakty.  

 19. Sąd ponownie stwierdził, że osoba sprawująca funkcję publiczną powinna 

być przygotowana na to, że jej działalność podlega ocenie opinii publicznej, i musi się 

liczyć z publiczną krytyką. Sąd zauważył, że wolność wypowiedzi nie może być 

utożsamiania z arbitralnością. Powołał się przy tym na przepisy rozdziału 6 Ustawy 

Prawo Prasowe z 1984 roku, który zobowiązuje dziennikarzy do zgodnego z prawdą 

przedstawiana opinii publicznej omawianych zjawisk. Sąd powołał się ponadto na  

liczne wyroki Sądu Najwyższego, w których podkreśla się, że przy zbieraniu 

materiałów i publikowaniu artykułów dziennikarze zobowiązani są do dochowania 

szczególnej staranności. Tego rodzaju staranność wymagana jest między innymi w 

odniesieniu do obowiązku weryfikowana prawdziwości informacji uzyskiwanych od 

osób trzecich. W przedmiotowej sprawie takiej staranności nie dochowano. I choć 

prawdą jest, że były mąż powódki zakupił od S.W. i P.T. amfetaminę, to jednak 

sądowi nie przedstawiono dowodów na to, że powódka była na miejscu zdarzenia, nie 

mówiąc już o tym, że "ubezpieczała" przeprowadzenie transakcji.      

 20. Sąd, uwzględniwszy sprawozdania finansowe skarżącej spółki za rok 2007, 

stwierdził, że była ona w dobrej kondycji finansowej, a zatem w konkretnych  

okolicznościach przedmiotowej sprawy zasądzenie kwoty 30 000 złotych w 

charakterze odszkodowania było zasadne.     

 21. Sąd przesłuchał dziennikarza M. Sz., zbierającą materiały panią O.H.B., 

P.T., S.W. oraz trzech innych świadków na okoliczność oddziaływania artykułu w   

środowisku zawodowym powódki. Sąd powołał się na notatkę oraz wiadomość z 

poczty elektronicznej prokuratury z wykazem osób próbujących skontaktować się z 

powódką telefonicznie, oraz na wykaz połączeń telefonicznych wykonanych do jej 

biura.    

 22. Skarżąca spółka wniosła apelację, powołując się między innymi na 

Artykuł 10 Konwencji. Spółka podniosła, że sąd pierwszej instancji błędnie uznał, iż 

kwestionowany artykuł naruszał dobra osobiste powódki, uwzględniwszy fakt, że 



WYROK W SPRAWIE BŁAJA NEWS przeciwko POLSCE 

5 

 

motywem działania strony pozwanej było dążenie do ochrony społecznie 

uzasadnionych interesów; że sąd odmówił odebrania dowodów z akt dwóch spraw 

karnych, z których wynikało, że powódka była obecna na miejscu przeprowadzania  

transakcji; oraz że sąd w sposób arbitralny uznał, że powódka nie wiedziała ani w jaki 

sposób jej mąż zarabia na życie ani jaki był cel ulicznego spotkania, że informacje 

zawarte w artykule umożliwiały czytelnikom ustalenie tożsamości powódki, oraz że w 

wyniku publikacji artykułu została ona poddana ostracyzmowi.   

 23. Wyrokiem z dnia 29 grudnia 2008 roku Sąd Apelacyjny w Łodzi oddalił 

apelację skarżącej spółki. Sąd podzielił wnioski sądu niższej instancji w kwestii 

niedochowania przez spółkę w swoich działaniach staranności, jakiej można i należy  

oczekiwać od dziennikarzy. Sąd podkreślił, że dziennikarz i osoba zbierająca 

materiały do artykułu nie próbowali uzyskać informacji, które mogłyby podważyć ich 

wersję wydarzeń lub zasiać wątpliwości co do faktów. Sąd zgodził się ze 

stwierdzeniem sądu niższej instancji, że sama transakcja rzeczywiście miała miejsce, 

jednak rzekomy w niej udział powódki został przedstawiony z sposób tendencyjny i 

nierzetelny. Sąd powołał się na Artykuł 10 Konwencji, uznając że przedmiotowa 

ingerencja była niezbędna, ponieważ skarżąca spółka naruszyła dobra osobiste 

powódki swoimi  insynuacjami, które w jakimkolwiek rozsądnym stopniu nie 

wynikały z przedstawionych  dowodów.   

 24. W dniu 27 stycznia 2010 r. Sąd Najwyższy oddalił kasację skarżącej 

spółki. Sąd zauważył, że kwestionowany artykuł dotyczył zdarzenia, które 

rzeczywiście miało miejsce, tj. transakcji handlu narkotykami pomiędzy byłym mężem 

powódki a P.T. i S.W. Tym niemniej zarzut, że powódka świadomie uczestniczyła w 

tej transakcji, jak również insynuacje, że była narkomanką oraz że rozprowadzała 

narkotyki wśród swoich kolegów prokuratorów – w świetle zgromadzonych w sprawie 

dowodów były całkowicie bezpodstawne. Tym samym dobra osobiste powódki 

zostały naruszone.  

 25. Sąd Najwyższy powołał się przy tym na własne orzecznictwo, z którego 

wynika, że przy zbieraniu materiałów do artykułów dziennikarze zobowiązani są 

dochować staranności, mając jednocześnie prawo do wyciągania własnych wniosków 

z tak zgromadzonego materiału (I CK 200/2008). Ustawa Prawo Prasowe z 1984 roku 

nakłada na nich obowiązek zachowania szczególnej staranności i skontaktowania się – 

przed publikacją takiego materiału – z osobami, o których zamierzają pisać (I CSK 

385/07). W przedmiotowej sprawie obowiązek ten był tym ważniejszy, że – z uwagi 

pełnioną przez powódkę funkcję oskarżyciela w sprawach przeciwko P.T. i S.W. – 

zeznań tego ostatniego nie można było przyjąć bezkrytycznie. Przed publikacją 

artykułu dziennikarze nie podjęli prób skontaktowania się z powódką, w sposób 

łatwowierny przyjęli twierdzenia S.W. i nie skontaktowali się z P.T.  

 26. Sąd Najwyższy potwierdził, że ochronie na podstawie Artykułu 10 

Konwencji podlegają także publikacje szokujące, a nawet obraźliwe. Ochrona ta nie 

ma jednakże charakteru absolutnego. Można ją ograniczyć dla realizacji prawnie 

uzasadnionych celów, wymienionych ustępie 2 w tego przepisu. Dziennikarze 

podnoszący zarzuty wobec poszczególnych osób zobowiązani są wykazać istnienie   

wystarczających podstaw faktycznych dla swoich twierdzeń (sąd powołał się tutaj na  

sprawę Cumpănă i Mazăre przeciwko Rumunii [GC], nr 33348/96, ECHR 2004-XI). 

Nie tylko stwierdzenia faktów powinny być zgodne z materiałem zebranym dla celów 

artykułu prasowego, ale również sądy oceniające powinny posiadać rzetelną podstawę 

faktyczną (powołana tu sprawa Dąbrowski przeciwko Polsce, nr 18235/02, 19 grudnia 

2006). W takim samym stopniu zasady te mają zastosowanie w odniesieniu do 



WYROK W SPRAWIE BŁAJA NEWS przeciwko POLSCE 

6 

 

sytuacji, w której wymiar sprawiedliwości, sędziowie lub prokuratorzy poddawani są  

krytyce prasowej (powołana sprawa Barfod przeciwko Danii, 22 lutego 1989 r., 

Seria A nr 149; Prager i Oberschlick przeciwko Austrii, 26 kwietnia 1995 r., Seria A 

nr 313; oraz Lešník przeciwko Słowacji, nr 35640/97, ECHR 2003-IV). Sąd 

Najwyższy po raz kolejny stwierdził, że informowanie opinii publicznej o 

niewłaściwych zachowaniach prokuratorów leży w interesie publicznym, jednakże na 

gwarancje zawarte w Artykule 10 można się skutecznie powoływać jedynie wówczas, 

gdy dziennikarze dysponują rzetelnymi i dokładnymi informacjami, uzasadniającymi  

wytoczenie urzędnikom państwowym tak poważnych zarzutów. W przedmiotowej 

sprawie pozwani nie przedstawili żadnych tego rodzaju informacji o faktach. Sądy 

zatem nie popełniły błędu wydając niekorzystny dla nich wyrok.   

II. WŁAŚCIWE PRAWO KRAJOWE  

 27. Artykuł 14 Konstytucji stanowi co następuje:  

"Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność prasy i innych środków społecznego 

przekazu."  

 28. Artykuł 31 ust. 3 Konstytucji, który przewiduje generalny zakaz nakładania 

nieproporcjonalnych ograniczeń na konstytucyjne prawa i wolności (zasada 

proporcjonalności) stanowi, że:    

"Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być 

ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym 

państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony 

środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. 

Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności praw."  

 Artykuł 54 ust. 1 Konstytucji gwarantuje wolność wypowiedzi. W stosownym 

zakresie brzmi on następująco:  

"1. Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i 

rozpowszechniania informacji." 

 29. Artykuł 23 Kodeksu Cywilnego zawiera otwartą listę praw określanych  

jako dobra osobiste. Przepis ten stanowi, że:  

"Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda 

sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, 

nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i 

racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony 

przewidzianej w innych przepisach."    

 30. Artykuł 24 Kodeksu Cywilnego określa sposoby naprawienia naruszeń 

dóbr osobistych. Zgodnie z tym przepisem ten czyje dobro osobiste zostaje zagrożone 

cudzym działaniem może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono 

bezprawne. W razie dokonanego naruszenia może on także żądać, ażeby osoba, która 

dopuściła się naruszenia, inter alia, złożyła oświadczenie odpowiedniej treści i w 

odpowiedniej formie, lub zażądać od niej sprawiedliwego zadośćuczynienia . W 

przypadku jeżeli naruszenie dóbr osobistych powoduje szkodę majątkową, 

poszkodowany może wystąpić o naprawienie szkody.  

PRAWO  

I. ZARZUT NARUSZENIA ARTYKUŁU 10 KONWENCJI  



WYROK W SPRAWIE BŁAJA NEWS przeciwko POLSCE 

7 

 

31. Skarżąca spółka podniosła zarzut, że wydane w jej sprawie wyroki sądowe 

naruszały jej prawo do swobody wypowiedzi, przewidziane w Artykule 10 Konwencji, 

który brzmi następująco:   

 "1. Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje 

wolność posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei 

bez ingerencji władz publicznych i bez względu na granice państwowe. Niniejszy 

przepis nie wyklucza prawa Państw do poddania procedurze zezwoleń przedsiębiorstw 

radiowych, telewizyjnych lub kinematograficznych.  

2. Korzystanie z tych wolności pociągających za sobą obowiązki i 

odpowiedzialność może podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, 

ograniczeniom i sankcjom, jakie są przewidziane przez ustawę i niezbędne w 

społeczeństwie demokratycznym w interesie bezpieczeństwa państwowego, 

integralności terytorialnej lub bezpieczeństwa publicznego ze względu na konieczność 

zapobieżenia zakłóceniu porządku lub przestępstwu, z uwagi na ochronę zdrowia i 

moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych osób oraz ze względu na 

zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych lub na zagwarantowanie powagi i 

bezstronności władzy sądowej."  

A. Dopuszczalność  

 32. Trybunał stwierdza, że skarga nie jest oczywiście nieuzasadniona w 

rozumieniu Artykułu 35 ust. 3 (a) Konwencji. Trybunał stwierdza dalej, że nie jest ona 

niedopuszczalna z jakichkolwiek innych względów. A zatem musi zostać uznana za 

dopuszczalną.  

B. Meritum sprawy  

1. Stanowiska stron  

 33. Rząd twierdził, że ingerencja w prawa skarżącej spółki była zgodna z 

Artykułem 10 Konwencji. Nie było wątpliwości, że miała ona podstawę prawną, a jej 

uprawnionym celem była ochrona dobrego imienia innych osób. Odnośnie do kwestii 

czy w demokratycznym społeczeństwie ingerencja ta była uzasadniona, Rząd  

twierdził, że większość stwierdzeń zawartych w kwestionowanym artykule miało  

charakter konstatacji faktów. Twierdzono tam, że ówczesny Minister Sprawiedliwości 

i Prokurator Generalny tolerowali działalność prokuratora zajmującego się handlem 

narkotykami. Ponadto, jako stwierdzony fakt podano, że powódka była obecna na 

miejscu transakcji narkotykowej jako gwarant jej bezpiecznej realizacji. I chociaż nie 

wymieniono powódki z imienia i nazwiska, to jednak podane szczegóły umożliwiały 

ujawnienie jej tożsamości w miejscowym środowisku prawniczym, zwłaszcza  

zważywszy na fakt, że wymieniono zajmowane przez nią stanowisko rzecznika 

Prokuratury Apelacyjnej. Potwierdził to jeden ze świadków. Zaraz po opublikowaniu 

artykułu powódka odczuła negatywne tego konsekwencje.  

 34. Rząd podniósł, że sądy krajowe uznały, iż zarzuty dotyczące zachowania 

pozwanej nie zostały potwierdzone w toku postępowania dowodowego. I chociaż 

transakcja narkotykowa pomiędzy byłym mężem powódki z jednej strony a P.T. i 

S.W. z drugiej rzeczywiście miała miejsce, to jednak obecność powódki na miejscu 

zdarzenia nie została potwierdzona. Świadkowie widzieli jakąś kobietę w 

samochodzie, nie znali oni jednak powódki osobiście i nie rozpoznali jej przed sądem 

cywilnym. Powołali się jedynie na to, że były mąż powódki powiedział im wówczas, 

że to była właśnie ona. Ona sama nie widziała ex-męża od roku 2001, kiedy to opuścił 

rodzinę.  



WYROK W SPRAWIE BŁAJA NEWS przeciwko POLSCE 

8 

 

 35. Rząd stwierdził, że zarzut handlu narkotykami wytoczony przeciwko 

powódce – będącej urzędnikiem państwowym – miał bardzo poważny charakter. 

Dlatego też sprawa stała się przedmiotem szerokiego zainteresowania opinii 

publicznej. Skarżąca spółka nie dopełniła jednak ciążących na niej obowiązków, 

ponieważ dziennikarze nie dochowali należytej staranności, nie weryfikując  

informacji, na których oparli swoje zarzuty. Powinni byli oni oprzeć się na 

wystarczająco dokładnej i rzetelnej podstawie faktycznej, ponieważ im poważniejszy 

wytacza się zarzut, tym solidniejsza musi być jego podstawa faktyczna. A co 

najważniejsze – dziennikarze nie skontaktowali się z powódką.   

 36. Rząd podniósł też, że dziennikarze niepotrzebnie posłużyli się sensacyjnym 

i prowokacyjnym językiem. Niewątpliwym jest, że swoboda wypowiedzi 

dziennikarskiej obejmuje również stosowanie pewnej dozy przesady, a nawet 

prowokacji. Jednakże w politycznie uwarunkowanym kontekście w debacie publicznej 

powinno się zachować minimum umiarkowania i przyzwoitości. Dotyczy to również 

urzędników państwowych, jakimi są prokuratorzy.   

 37. Sądy krajowe uznały, że zarzuty wytoczone wobec powódki naruszały jej 

dobra osobiste, ponieważ miały negatywny wpływ na jej życie prywatne i zawodowe. 

Na poparcie swoich decyzji sądy przedstawiły obszerną argumentację, powołując się 

przede wszystkim na fakt nieskontaktowania się przez dziennikarzy z powódką i P.T., 

brak z ich strony znaczących wysiłków mających na celu zweryfikowanie twierdzeń 

S.W. w kontekście innych informacji, a także bezkrytyczne przyjęcie wersji S.W. 

Zdaniem Rządu racje powołane przez sądy krajowe były właściwe i wystarczające.  

 38. Jeśli idzie o rodzaj i surowość kar nałożonych na skarżącą spółkę, Rząd 

podniósł, że w przedmiotowej sprawie nie wszczęto postępowania karnego. Skarżąca 

spółka została pociągnięta do odpowiedzialności jedynie na podstawie prawa 

cywilnego. Sąd Okręgowy w Łodzi nakazał tylko opublikowanie przeprosin w formie 

określonej przez powódkę. Wydany przez sądy krajowe nakaz wpłacenia kwoty 

30 000 złotych w charakterze zadośćuczynienia powódce i pokrycia jej kosztów 

sądowych stanowił rozsądną proporcję zadośćuczynienia w relacji do szkody 

poniesionej przez powódkę. Wysokość zadośćuczynienia została określona po  

dokładnym zbadaniu sprawozdań finansowych skarżącej spółki za poprzedni rok, i nie 

była wygórowana.  

 39. Rząd stwierdził, że sądy sprawiedliwie wyważyły proporcje pomiędzy 

prawem skarżącej spółki do swobodnej wypowiedzi a ochroną dobrego imienia 

powódki.  

 40. Skarżąca spółka podniosła, że sytuacja, w której były mąż pani prokurator 

zaangażowany był w handel narkotykami, a sama prokurator uczestniczyła w 

nielegalnej transakcji – wymagała jak najdokładniejszego publicznego zbadania. Tego 

rodzaju sytuacja uzasadniała użycie w artykule mocnego języka. Motywem, jakim 

kierowali się wydawcy tygodnika nie była bowiem zwykła ciekawość, lecz uzyskanie 

odpowiedzi na pytanie, czy Państwo powinno tolerować szokujące zachowanie 

swojego urzędnika.    

 41. W przedmiotowym czasie tygodnik pozostawał w opozycji do rządu 

sprawującego wówczas władzę. Jego postępowanie w rzeczy samej powinno zostać 

uznane za sumienne, powściągliwe i umiarkowane. W kwestionowanym artykule 

powódka określona została tylko jako "prokurator Anna". Sądy rozpatrujące sprawę w 

ogóle nie uwzględniły tego, że osoba o jej pozycji i znaczeniu powinna pozostawać 

poza wszelkim podejrzeniem.     



WYROK W SPRAWIE BŁAJA NEWS przeciwko POLSCE 

9 

 

 42. Ponadto, zdaniem skarżącej spółki stwierdzenia powołane przez Rząd w 

większości były nie tyle stwierdzeniami faktów, co raczej sądami oceniającymi. 

Wysoce niewłaściwa obecność powódki na miejscu transakcji handlu narkotykami 

została potwierdzona w zeznaniach świadków. Jej obecność tam miała służyć 

zapewnieniu bezpieczeństwa nielegalnej transakcji. Taką ocenę sytuacji przez autora 

artykułu również należało potraktować jako sąd oceniający. W każdym bądź razie 

twierdzenia te miały wystarczającą podstawę w przedstawionym sądom materiale. 

Powódka była obecna na miejscu zdarzenia, co następnie potwierdziła w 

postępowaniu stwierdzając, że nie może wykluczyć, iż w tym czasie mogła znajdować 

się w samochodzie. Nawet przy założeniu, że nie była ona świadoma charakteru 

transakcji, jej brak czujności należy uznać za czynnik dyskwalifikujący ją z funkcji  

prokuratora.   

 43. Skarżąca spółka podniosła dalej, że sądy krajowe uznały za fakt 

stwierdzony, iż zawarte w tekście artykułu informacje ujawniły tożsamość powódki 

wobec szerokiego ogółu. Założenie to zostało przyjęte na podstawie zeznania 

złożonego w sądzie przez jej przyjaciela, P.K., oficera specjalnej jednostki policyjnej. 

Powiedział on jednakże również, że tylko osoby znające powódkę były w stanie 

ustalić jej tożsamość na podstawie podanych informacji.   

 44. Skarżąca spółka twierdziła, że wytoczone w artykule zarzuty opierały się 

na wystarczająco dokładnej i rzetelnej podstawie faktycznej. W trakcie 

przygotowywania artykułu pani O.H.B. odbyła spotkanie z S.W., jednym z handlarzy 

narkotyków, i przeprowadziła z nim wywiad. Wysłała również pismo do rzecznika 

prokuratury z zapytaniem, czy wobec któregokolwiek prokuratora w Łodzi wszczęte 

zostało jakiekolwiek postępowanie dyscyplinarne. Pismo to nie doczekało się żadnej 

odpowiedzi.   

 45. Skarżąca spółka twierdziła, że kluczową kwestią w sprawie był fakt, że 

powódka, wysoko postawiona pani prokurator, była obecna w miejscu przestępstwa 

handlu narkotykami. Nigdy nie zostało to w jakikolwiek sposób wyjaśnione. Pani 

prokurator powinna była zostać odwołana ze swojego stanowiska. Zamiast tego 

przydzielono jej prowadzenie sprawy przeciwko pro-opozycyjnemu czasopismu, 

prezentującemu krytyczne stanowisko wobec moralnej kondycji organów prokuratury. 

Powódka nie poniosła żadnych negatywnych konsekwencji. Świadkowie zeznający  

przed sądem mówili, że wiedzieli o pewnym "zabawnym artykule", oraz że "było 

trochę złośliwych komentarzy". Powódka nie sprecyzowała, jakie negatywne 

konsekwencje miałaby ponieść. Nie wszczęto wobec niej postępowania 

dyscyplinarnego, nie została ani odwołana ani przeniesiona do innej jednostki 

organizacyjnej prokuratury.    

 46. Skarżąca spółka powtórzyła, że wolność prasy podlega silnej ochronie na 

podstawie Artykułu 10 Konwencji. Prasa może uciekać się do pewnej przesady, a 

nawet prowokacji (spółka powołała tu sprawę Prager i Oberschlick przeciwko Austrii, 

26 kwietnia 1995, § 38, Seria A nr 313). Może posługiwać się sarkastycznym, 

satyrycznym lub nieeleganckim językiem (z powołaniem się na sprawę Nikowitz i 

Verlagsgruppe News GmbH przeciwko Austrii, nr 5266/03, §§ 25-26, 22 lutego 2007). 

Prasa ma prawo szokować, obrażać i niepokoić czytelnika, a test proporcjonalności  

powinien koncentrować się na kwestii znalezienia właściwej równowagi pomiędzy 

prawnymi interesami zaangażowanych stron. Tak nie było w odpowiednich  

postępowaniach prowadzonych w przedmiotowej sprawie. Od prasy można oczekiwać 

bezstronności i neutralności w stosowanych formach wyrazu (spółka powołała tutaj 

przykładowo sprawę Standard Verlagsgesellschaft mbH przeciwko Austrii (nr 2), 



WYROK W SPRAWIE BŁAJA NEWS przeciwko POLSCE 

10 

 

nr 37464/02, § 40, 22 lutego 2007). Tygodnik wydawany przez skarżącą spółkę ma 

generalnie satyryczny charakter, stąd też przedmiotowy artykuł również został 

wyrażony w satyrycznej formie. Satyryczne stwierdzenia dotyczące kwestii będących 

przedmiotem publicznego zainteresowania z natury rzeczy są przesadzone i  

zniekształcają rzeczywistość, a jako takie zasługują na większy margines tolerancji 

(spółka powołała przy tym, przykładowo, na sprawę Alves da Silva przeciwko 

Portugalii, nr 41665/07, § 27, 20 października 2009).  

 47. Jeżeli zaś idzie o karę nałożoną na skarżącą spółkę, to jest ona 

nieproporcjonalna do okoliczności przedmiotowej sprawy.  

 48. W konkluzji skarżąca spółka stwierdziła, że w konkretnych 

okolicznościach przedmiotowej sprawy zaskarżona ingerencja naruszyła wymóg 

proporcjonalności nakładany na Państwo na podstawie Artykułu 10 ust. 2 Konwencji.   

2. Ocena Trybunału  

 49. Trybunał po raz kolejny stwierdza, że wolność wypowiedzi stanowi jeden z 

najważniejszych fundamentów demokratycznego społeczeństwa oraz podstawowych 

warunków jego rozwoju i samorealizacji każdej jednostki (patrz Lingens przeciwko 

Austrii, 8 lipca 1986 roku, § 41, Seria A nr 103).    

 50. W tym kontekście gwarancje przyznawane prasie nabierają szczególnego 

znaczenia (patrz Janowski przeciwko Polsce [GC], nr 25716/94, § 30, ECHR 1999-I).  

To nie tylko prasa ma za zadanie przekazywanie informacji i idei: społeczeństwo ma 

również prawo do ich otrzymywania. Gdyby miało być inaczej, prasa nie byłaby w 

stanie odgrywać swojej podstawowej roli "publicznego nadzorcy" w przekazywaniu 

informacji o ważnym znaczeniu publicznym (patrz między innymi Observer i 

Guardian  przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, 26 listopada 1991, § 59, Seria A 

nr 216; Gawęda przeciwko Polsce, nr 26229/95, §34, ECHR 2002-II; oraz 

Kaperzyński przeciwko Polsce, nr 43206/07, § 56, 3 kwietnia 2012 ). I chociaż prasie  

nie wolno przekraczać pewnych granic, w szczególności zaś w odniesieniu do czci i 

praw innych osób oraz wymogu zapobiegania ujawnianiu informacji poufnych, to 

jednak powinnością prasy jest przekazywanie informacji i idei dotyczących wszelkich 

kwestii będących przedmiotem publicznego zainteresowania (patrz Jersild przeciwko 

Danii, 23 września 1994, § 31, Seria A nr 298 1994, seria A nr 298, s. 23, § 31, oraz 

De Haes i Gijsels przeciwko Belgii, 24 lutego 1997, § 37, Sprawozdania z wyroków i 

postanowień 1997-I).   

 51. Tym niemniej Artykuł 10 Konwencji nie gwarantuje w pełni  

nieograniczonej swobody wypowiedzi, nawet w odniesieniu do relacji prasowych 

dotyczących kwestii będących przedmiotem dużego zainteresowania opinii publicznej. 

Zgodnie z ustępem 2 tego Artykułu wolność wypowiedzi pociąga za sobą "obowiązki 

i odpowiedzialność". A zatem gwarancje zapewniane dziennikarzom na podstawie 

Artykułu 10 odnośnie do relacjonowania kwestii pozostających w publicznym 

zainteresowaniu podlegają zastrzeżeniu, że działają oni w dobrej wierze w celu 

przekazania dokładnych i rzetelnych informacji, zgodnie z zasadami etyki 

dziennikarskiej (patrz, na przykład, Goodwin przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, 

27 marca 1996, § 39, Sprawozdania z wyroków i postanowień 1996-II; Fressoz i Roire 

przeciwko Francji [GC], nr 29183/95, § 54, ECHR 1999-I; Pedersen i Baadsgaard 

przeciwko Danii [GC], nr 49017/99, § 78, ECHR 2004-XI; Lindon, Otchakovsky-

Laurens i July przeciwko Francji [GC], numery 21279/02 i 36448/02, § 67, ECHR 

2007-IV; oraz Kania i Kittel przeciwko Polsce, nr 35105/04, § 36, 21 czerwca 2011).   



WYROK W SPRAWIE BŁAJA NEWS przeciwko POLSCE 

11 

 

 52. W swojej praktyce Trybunał dokonuje rozróżnienia pomiędzy 

stwierdzeniem faktów a sądami oceniającymi. Podczas gdy fakty można wykazać, 

prawda sądów oceniających nie poddaje się dowodzeniu. W sytuacji gdy dane  

stwierdzenie jest sądem oceniającym, proporcjonalność ingerencji może zależeć od  

istnienia podstawy faktycznej dla kwestionowanego stwierdzenia, jako że nawet sąd 

oceniający może być nieumiarkowanie przesadzony, o ile nie istnieje wspierająca go 

podstawa faktyczna (patrz De Haes i Gijsels, powołana wyżej, § 47, oraz Feldek 

przeciwko Słowacji, nr 29032/95, § 76, ECHR 2001-VIII). Im poważniejszy zarzut, 

tym solidniejsza powinna być jego podstawa faktyczna (patrz Pedersen  i Baadsgaard, 

powołana wyżej, § 78; McVicar przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, nr 46311/99, 

§ 84, ECHR 2002-III; oraz Bladet Tromsø i Stensaas przeciwko Norwegii [GC], nr 

21980/93, § 66).  

 53. Trybunał stwierdza, że w przedmiotowej sprawie decyzje sądów krajowych 

zaskarżone przez skarżącą spółkę stanowiły "ingerencję" w wykonywanie jej prawa 

do swobody wyrażania opinii.  

 54. Trybunał stwierdza przy tym, że zaskarżona ingerencja była przewidziana 

prawem, tj. przepisami Artykułów 23 i 24 Kodeksu Cywilnego, a jej intencją była 

realizacja prawnie uzasadnionych celów określonych w Artykule 10 ust. 2 Konwencji, 

a mianowicie ochrony "czci lub praw innych osób".  

 55. Dlatego też jedyną kwestią, jaka pozostaje do rozstrzygnięcia jest 

stwierdzenie, czy dla osiągnięcia tego celu ingerencja ta była "niezbędna w 

demokratycznym społeczeństwie".   

 56. Przeprowadzenie test testu na "niezbędność w demokratycznym 

społeczeństwie" wymaga od Trybunału stwierdzenia, czy zaskarżona ingerencja 

odpowiadała ważnej potrzebie społecznej, czy była proporcjonalna do realizacji 

prawnie uzasadnionego celu, oraz czy podane przez władze państwowe powody dla jej 

uzasadnienia są istotne i wystarczające (patrz między innymi The Sunday Times 

przeciwko Zjednoczonemu Królestwu (nr 1), 26 kwietnia 1979, § 62, Seria A nr 30, 

oraz Skałka przeciwko Polsce, nr 43425/98, § 35, 27 maja 2003).   

 57. Przy dokonywaniu oceny, czy tego rodzaju potrzeba istnieje oraz jakie 

środki należy podjąć dla jej realizacji, władze państwowe posiadają pewien margines 

swobody. Zakres swobody nie jest tutaj jednak nieograniczony, gdyż powinien 

korespondować z europejskim nadzorem ze strony Trybunału, którego zadaniem jest 

wydać ostateczne orzeczenie stwierdzające, czy zastosowane ograniczenie da się 

pogodzić z wolnością wyrażania opinii, podlegająca ochronie na podstawie 

Artykułu 10. Reasumując, zadaniem Trybunału w wykonywaniu jego funkcji 

nadzorczej nie jest zastępowanie organów krajowych, lecz raczej dokonanie – na  

podstawie Artykułu 10 i w świetle całokształtu sprawy – przeglądu postanowień 

wydanych przez te organy w ramach swojego prawa do swobodnej oceny (patrz 

między innymi sprawa Fressaz i Roire, powołana wyżej, § 45; Axel Springer AG 

przeciwko Niemcom [GC], nr 39954/08, § 86; 7 lutego 2012; Von Hannover przeciwko 

Niemcom (nr 2) [GC] numery 40660/08 i 60641/08, §105, ECHR 2012). Charakter i 

surowość nałożonych kar również są czynnikami, które należy uwzględnić przy 

dokonywaniu oceny proporcjonalności ingerencji w wolność wypowiedzi, 

gwarantowaną na podstawie Artykułu 10 (sprawa Skałka, powołana wyżej, §§ 41-42, 

oraz Kwiecień przeciwko Polsce, nr 51744/99, § 56, 9 stycznia 2007).  

58. Zadanie Trybunału w wykonywaniu jego jurysdykcji nadzorczej nie 

ogranicza się do stwierdzenia, czy pozwane Państwo wykonało swoje uznaniowe 



WYROK W SPRAWIE BŁAJA NEWS przeciwko POLSCE 

12 

 

uprawnienia w sposób rozsądny, dokładny i w dobrej wierze. Trybunał musi spojrzeć 

na ingerencję dokonaną w prawo skarżącego do swobodnej wypowiedzi w świetle 

sprawy jako całości, włączając w to treść przedmiotowych stwierdzeń, kontekst, w 

jakim padły, jak również szczególne okoliczności dotyczące zaangażowanych osób 

(patrz sprawa Feldek, powołana wyżej, § 77). Trybunał musi się upewnić, że władze 

krajowe zastosowały standardy zgodne z zasadami zapisanymi w Artykule 10, a 

ponadto, że oparły się na możliwej do zaakceptowania ocenie odpowiednich faktów 

(patrz między innymi Hertel przeciwko Szwajcarii, 25 sierpnia 1998, § 46, 

Sprawozdania z wyroków i postanowień 1998-VI; Pedersen i Baadsgaard, powołana 

wyżej, §§ 68-71; Steel i Morris przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, nr 12697/03, 

§ 19, ECHR 2006-XIII).   

59. W przedmiotowej sprawie, kwestionowany artykuł, opublikowany w 2007 

roku, zawierał zarzut że powódka, będąca w tym czasie prokuratorem w miejscowej 

prokuraturze, zaangażowana była w handel narkotykami. Autor artykułu twierdził, że 

była ona obecna na spotkaniu odbytym w bliżej nieokreślonym dniu na jednej z 

łódzkich ulic, w trakcie którego jej były mąż kupował amfetaminę od pewnych osób, 

przeciwko którym w chwili publikacji artykułu toczyło się postępowanie karne. W 

artykule znalazło się również twierdzenie, że organy prokuratury wiedziały o  

zaangażowaniu pani prokurator w zarzucany jej handel narkotykami, wolały jednak 

nie podejmować ścigania. Artykuł insynuował również, że ona sama była narkomanką 

i prawdopodobnie dzieliła się narkotykami ze swoimi kolegami z pracy (patrz akapity 

6 – 7 powyżej).      

60. Trybunał wielokrotnie już stwierdzał, że zagadnienia dotyczące 

funkcjonowania systemu wymiaru sprawiedliwości stanowią kwestie będące 

przedmiotem zainteresowania opinii publicznej (patrz Kudeshkina przeciwko Rosji, 

nr 29492/05, § 46, 26 lutego 2009, mutatis mutandis). Prokuratorzy są 

funkcjonariuszami służby cywilnej, których zadaniem jest przyczynianie się do 

właściwego wymierzania sprawiedliwości. W tym sensie tworzą oni część maszynerii 

sądowej w szerokim znaczeniu tego terminu (patrz sprawa Lešník powołana wyżej, 

§ 54). Trybunał odnotowuje podniesiony przez skarżącego argument, że sprawowana 

przez powódkę funkcja publiczna uzasadniała dokładne zbadanie sprawy na forum 

publicznym (patrz akapit 45 powyżej). Trybunał przyjmuje tezę, że kwestia osobistej  

uczciwości prokuratorów jest tematem, który może być przedmiotem uzasadnionego 

zainteresowania opinii publicznej. Tym niemniej konieczne może być zapewnienie 

urzędnikom służby publicznej ochrony przed obraźliwymi, obelżywymi i 

oszczerczymi atakami, które mogą negatywnie wpłynąć na wykonywanie przez nich 

swoich obowiązków i narazić na szwank zaufanie społeczeństwa do nich samych i 

sprawowanego przez nich urzędu (patrz sprawa Janowski [GC] powołana wyżej, oraz 

Lešník, powołana wyżej, § 53). Zakres, w jakim taką ochronę można uznać za 

konieczną zależy od szczególnych okoliczności danej sprawy. I chociaż w 

przedmiotowej sprawie skarżąca spółka za swój obowiązek uznała zaalarmowanie 

opinii publicznej o ważnej kwestii będącej przedmiotem społecznego  

zainteresowania, to jednak fakt, że artykuł dotyczył prokuratora nie zwalniał spółki z 

obowiązku przedstawienia wystarczającej podstawy faktycznej dla postawionych 

zarzutów.  

61. Jeżeli chodzi o kategoryzację stwierdzeń zawartych w artykule, Trybunał 

zauważa, że polskie sądy uznały w swojej analizie, iż stwierdzenia dotyczące samej 

transakcji nie były pozbawione pewnych podstaw faktycznych. Sądy stwierdziły 

jednocześnie, że tego samego nie da się powiedzieć o stwierdzeniach wygłoszonych 



WYROK W SPRAWIE BŁAJA NEWS przeciwko POLSCE 

13 

 

przez S.W., że powódka wiedziała o transakcji oraz uczestniczyła w niej, a tym 

bardziej o tym, że zapewniała nielegalną "ochronę" swojemu byłemu mężowi. W tym 

względzie, sądy stwierdziły, że S.W. nigdy nie zetknął się z powódką, że opierał się 

wyłącznie na tym, co powiedział mu jej były mąż oraz, co najważniejsze, że nie 

rozpoznał powódki na rozprawie przed sądem cywilnym. Ogólnie rzecz biorąc, sądy 

uznały, że zawarte w artykule stwierdzenia dotyczące postępowania powódki, 

zarówno odnoszące się do transakcji handlu narkotykami jak i insynuacje o jej 

rzekomym zaangażowaniu w handel narkotykami – nie były poparte dowodami.    

62. Trybunał zauważa, że sądy krajowe uwzględniły fakt, iż w trakcie 

postępowania skarżąca spółka powołała się na Artykuł 10 Konwencji. Sąd pierwszej 

instancji powołał się na orzecznictwo Sądu Najwyższego dotyczące obowiązku  

zachowania szczególnej staranności ze strony dziennikarzy (patrz akapit 19 powyżej). 

Sąd ten przeprowadził również test odpowiedniej staranności przy dokonywaniu 

oceny, czy dziennikarze wypełnili ciążący na nich obowiązek. Sąd pierwszej instancji 

uznał, że dziennikarze nie wykazali dostatecznej staranności stawiając powódce  

zarzuty, które zdaniem sądu nie były wystarczająco poparte faktami. W szczególności 

zaś sąd pierwszej instancji uznał wysiłki dokumentalistki i dziennikarza mające na 

celu skontaktowanie się z powódką jako "kompletnie niewystarczające", zauważając 

przy tym, że nie przedstawiono żadnych dowodów, które by wskazywały, że M.Sz. 

rzeczywiście próbował zadzwonić do powódki przed publikacją kwestionowanego 

artykułu.  

63. Podobnie, w swoich kolejnych postanowieniach sądy poddały krytyce fakt, 

że ani dziennikarz ani wydawca nie skontaktowali się z P.T., który był obecny na 

miejscu zdarzenia i mógł potwierdzić tożsamość powódki oraz jej udział transakcji, 

rozwiewając istniejące w tym względzie wątpliwości.   

64. Następnie, Sąd Najwyższy w szczegółowej analizie powołał się na 

orzecznictwo Trybunału i sformułowane tam zasady dotyczące wykonywania prawa 

do swobody wyrażania opinii. Sąd Najwyższy zwrócił w szczególności uwagę na 

rozróżnienie, jakie należy poczynić pomiędzy stwierdzeniem faktów a sądami 

oceniającymi. Sąd przeprowadził wnikliwy wywód zmierzający do znalezienia 

równowagi pomiędzy interesami zaangażowanych stron (patrz Semik-Orzech 

przeciwko Polsce, nr 39900/06, § 63, 15 listopada 2011; porównaj na zasadzie 

kontrastu Keller przeciwko Węgrom (dec.), nr 33352/02, 4 kwietnia 2006, oraz 

Kwiecień, powołana wyżej).  

65. Trybunał upewnił się zatem, że przyjęte przez sądy podejście do sprawy 

zgodne jest z zasadą wolności wyrażania opinii gwarantowaną w Artykule 10 

Konwencji (w kontraście do spraw Sokołowski przeciwko Polsce, nr 75955/01, § 46, 

29 marca 2005; Zakharov przeciwko Rosji, nr 14881/03, §§ 29 i 30, 5 października 

2006; oraz Karman przeciwko Rosji, nr 29372/02, §§ 42 i 43, 14 grudnia 2006).   

66. Ponadto, jeśli chodzi o powody podane dla uzasadnienia ingerencji w 

prawo skarżącej spółki do swobodnej wypowiedzi, sądy stwierdziły, że ostrze 

zarzutów stawianych powódce skierowane było na jej rzekome uczestnictwo  

transakcji handlu narkotykami. Z tego względu analiza sądowa koncentrowała się na 

tym właśnie, kluczowym aspekcie sprawy.    

67. Odnośnie do kwestii, czy powody te były wystarczające, Trybunał 

zauważa, że w celu określenia wpływu, jaki artykuł wywarł na życie zawodowe i 

prywatne powódki, sąd pierwszej instancji odebrał zeznania od siedmiu świadków, tj.  

autora artykuł, dokumentalistki zatrudnionej przez skarżącą spółkę, obu osób 



WYROK W SPRAWIE BŁAJA NEWS przeciwko POLSCE 

14 

 

uczestniczących w transakcji, oraz od trzech kolejnych świadków. Sąd miał również 

na względzie dowody dokumentowe zgromadzone dla ustalenia działań podjętych 

przez dziennikarzy w celu skontaktowania się z powódką przed publikacją artykułu.  

68. W świetle powyższego, Trybunał stwierdza, że władze krajowe – 

uzasadniając ingerencję, jaka miała miejsce w przedmiotowej sprawie – oparły się na 

podstawach, które były zarówno adekwatne jak i wystarczające. 

69. Skarżąca spółka nie twierdziła, by sądy odmówiły gromadzenia dowodów 

uznanych przez nią za istotne dla rozstrzygnięcia sprawy. Trybunał jest zatem 

przekonany, że polskie sądy dały skarżącej spółce szerokie możliwości wykazania, że 

przedstawione przez nią zarzuty posiadają wystarczającą podstawę faktyczną (w 

przeciwieństwie do Sabou i Pircalab przeciwko Rumunii, nr 46572/99, § 15, 

28 września 2004; patrz również Wołek, Kasprów i Łęski przeciwko Polsce (dec.) 

nr 20953/06, 21 października 2008).   

70. Trybunał zauważa ponadto, że stwierdzono jedynie cywilną 

odpowiedzialność skarżącej spółki. Organy prokuratury nie wszczęły przeciwko niej 

postępowania karnego.  

71. Trybunał odnotowuje dalej, że skarżącej spółce nakazano opublikowanie w 

wydawanej przez nią gazecie przeprosin za opublikowanie niedokładnych informacji o 

charakterze zniesławiającym. Sprostowanie sformułowane było przy użyciu 

neutralnego słownictwa, nie sugerowano w nim złej woli ani braku staranności ze  

strony skarżącego. Ponadto Trybunał po raz kolejny stwierdza, że w szczególnych 

okolicznościach wyjątkowa i nieprzeciętnie wysoka kwota zadośćuczynienia za 

zniesławienie (patrz Tolstoy Miloslavsky przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, 13 

lipca 1995, § 51, Seria A nr 316-B, oraz Independent News and Media i Independent 

Newspapers Ireland Limited przeciwko Irlandii, nr 55120/00, § 115, ECHR 2005-V 

(wyjątki)) może budzić kontrowersje na podstawie Artykułu 10 Konwencji. Jednakże 

w przedmiotowej sprawie sądy, decydując o wysokości kwoty, jaką skarżąca spółka  

ma zapłacić w charakterze zadośćuczynienia miały na względzie jej sytuację 

finansową i uznały, że kwota 30 000 złotych nie jest kwotą wygórowaną. Nie 

twierdzono, a tym bardziej nie wykazano – by zapłacenie kwoty w takiej wysokości w 

jakikolwiek sposób zagrażało ekonomicznym podstawom skarżącej spółki.   

72. Mając na względzie całokształt okoliczności przedmiotowej sprawy, 

zdaniem Trybunału zaskarżoną ingerencję można uznać za "niezbędną w 

demokratycznym społeczeństwie" w rozumieniu ustępu 2 Artykułu 10 Konwencji. 

A zatem nie nastąpiło naruszenie tego Artykułu.  

Z TYCH WZGLĘDÓW TRYBUNAŁ JEDNOGŁOŚNIE  

1. Uznaje skargę za dopuszczalną;  

2. Stwierdza, że nie nastąpiło naruszenie Artykułu 10 Konwencji.  

Sporządzono w języku angielskim oraz ogłoszono w formie pisemnej dnia 

26 listopada 2013 roku, na zasadach Artykułu 77 ust. 2 i 3 Regulaminu Trybunału.  

Fatoş Aracı 

Zastępca Kaclerza 

Ineta Ziemele 

Przewodnicząca 

 

 


