
 

RADA EUROPY 

 

Europejski Trybunał Praw Człowieka 

 

CZWARTA SEKCJA 

 

 

SPRAWA  KULIŚ p. POLSCE 

 

 

(Skarga nr 15601/02) 
 

 

WYROK 

 

 

STRASBOURG 

 

 

18 marca 2008 
 

 

 

 

PRAWOMOCNY 

18/06/2008 
 
 

 

 
Wyrok ten stanie się prawomocny zgodnie z warunkami określonymi przez artykuł 44 § 2 Konwencji. Wyrok ten podlega 

korekcie wydawniczej przed jego opublikowaniem w ostatecznej wersji 





 WYROK KULIŚ v. POLSCE  1 

W sprawie Kuliś v. Polsce, 

Europejski Trybunał Praw Człowieka (Czwarta Sekcja), zasiadając jako Izba w następującym 

składzie: 

 Nicolas Bratza, Przewodniczący, 

 Lech Garlicki, 

 Giovanni Bonello, 

 Stanislav Pavlovschi, 

 Ljiljana Mijović, 

 Ján Šikuta, 

 Päivi Hirvelä, sędziowie 

 i Lawrence Early, Kanclerz Sekcji,, 

Obradując na posiedzeniu zamkniętym w dniu 26 lutego 2008, 

Wydaje następujący wyrok, który został przyjęty w tym dniu: 

POSTĘPOWANIE 

1.  Sprawa wywodzi się ze skargi (numer 18235/02) wniesionej w dniu 18 kwietnia 2002 r. 

przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej do Trybunału na podstawie Artykułu 34 Konwencji o 

Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności („Konwencja”) przez polskiego obywatela 

pana Mirosława Kulisia, zwanym dalej “skarżącym”. 

2.  Skarżący był reprezentowany przez Panią A. Wyrozumską, profesor prawa na Uniwersytecie 

w Łodzi. Rząd Polski (“Rząd”) reprezentowany był przez swojego Pełnomocnika, pana J. 

Wołąsiewicza z Ministerstwa Spraw Zagranicznych. 

3.  Skarżący twierdził, iż doszło do naruszenia jego prawa wolności wypowiedzi w rozumieniu 

Artykułu 10 Konwencji.  

4.  Dnia 4 kwietnia 2006r. Trybunał zdecydował się zakomunikować skargę Rządowi. Na 

podstawie art. 29 § 3 Konwencji, Trybunał zdecydował, że  w tym samym terminie rozpoznana 

zostanie merytoryczna tak zasadność sprawy, jak i jej formalna dopuszczalność. 

 



2 WYROK KULIŚ v. POLSCE 

FAKTY 

I.  OKOLICZNOŚCI SPRAWY 

5.  Skarżący urodził się w 1956 roku i mieszka w Łodzi, w Polsce.  

6.  Okoliczności sprawy przedstawione przez skarżącego mogą być podsumowane w następujący 

sposób.  

A.  Tło sprawy  

7.  Dnia 10 czerwca 1992 r. Pan Andrzej Kern, podówczas wicemarszałek Sejmu, zawiadomił 

prokuratora wojewódzkiego, że niejaki Pan Gąsior oraz Pani Izabela Malisiewicz –Gąsior porwali 

jego 17-letnią córkę, M. K. Jednakże, Pan Gąsior oraz Pani Malisiewicz-Gąsior podnosili, że zarzut 

ten był fałszywy, ponieważ M. K. w istocie uciekła z domu w towarzystwie ich syna Macieja, który 

był jej chłopakiem od dłuższego czasu. M.K. wielokrotnie wcześniej uciekała z domu z powodu 

konfliktów z rodzicami.  

Tego samego dnia prokurator wojewódzki wszczął dochodzenie pod zarzutem porwania 

przeciwko Panu Gąsior oraz Pani Malisiewicz-Gąsior. W dniach 10 oraz 11 czerwca 1992 roku 

prokurator wojewódzki wydał nakaz przeszukania ich mieszkania oraz nagrywania ich rozmów 

telefonicznych. Państwo Gąsior zostali zatrzymani i aresztowani. W sierpniu 1992 r. sprawa została 

przejęta przez Prokuraturę Wojewódzką w Poznaniu, która umorzyła postępowanie karne 

przeciwko nim, stwierdzając, iż zarzut porwania był bezzasadny. Wszczęto natomiast postępowanie 

dyscyplinarne przeciwko dwóm prokuratorom, którzy wszczęli postępowanie karne w rzeczonej 

sprawie.  

8.  Dnia 29 czerwca 1992 pan A. Kern wygłosił oświadczenie w telewizji publicznej, w którym 

poinformował, iż jego córka została porwana i poprosił jednocześnie o pomoc odnalezieniu dziecka.  

9.  Sprawa dotycząca porwanie M. K. odbiła się szerokim echem w mediach.  

B.  Artykuł w gazecie.  

10.  Skarżący jest właścicielem wydawnictwa “Westa-Druk”, które wydaje tygodnik “Angora”. 



 WYROK KULIŚ v. POLSCE  3 

11.  Dnia 16 sierpnia 1992 skarżący opublikował w “Angorze” wywiad z Panem Michałem 

Pliseckim, adwokatem, który wtedy reprezentował Pana Gąsior oraz Panią Malisiewicz-Gąsior w 

postępowaniu karnym dotyczącym rzekomego porwania. Artykuł był zatytułowany: “Gdyby było 

cicho” i opublikowany został w formie pytań zadawanych przez dziennikarza i odpowiedzi 

udzielanych przez Pana M. P. Artykuł w odpowiedniej części stanowi następująco: 

“‘A[ngora]’:-Przywiozłem panu najświeższe wiadomości z Łodzi.: list gończy rozesłany za 

Maćkiem [Maciej Gąsior] został cofnięty, dzieci jednak do domu nie wróciły.  

M.P. [Michał Plisecki]:- nie chce wgłębiać się - publicznie – o liście gończym i jego cofnięciu. 

Pozwoli pan, że nie będę tego dalej komentował, musiałbym używać bardzo dosadnych określeń. 

Odniosę się do innej kwestii: o ile prawdą jest, że po nieudanej próbie umieszczenia Moniki Kern w 

szpitalu psychiatrycznym  - i to przez jej rodziców, zostawiają oni ją samą, tylko pod opieką babci, 

gdzieś na wsi, to ja - jako rodzic jestem oburzony takim postępowaniem? Z tego faktu płynie jeden 

wniosek: oni jej po prostu nie kochają. Nie to, że jej nie rozumieją, bo o tym świadczy całe ich 

postępowanie, ale że chęć odseparowania Moniki od świata leży w interesie tych ludzi.  

Wypowiedź pana Kerna o tym, że podejrzewa swoją córkę o to, że szpiegowała go przez cały okres 

znajomości z Maćkiem, a zwłaszcza wypowiedź samej matki Moniki, że jej córka służy Maćkowi 

za materac – to jest straszne! Pewnie to legło u podstaw decyzji pana posła Kołodziejczyka, który 

reprezentuje interesy ogółu obywateli i złożył wniosek do sądu rodzinnego, by rozwiązał tragiczny 

problem rodziny Kern i Moniki. Ja też, jeżeli mogę wyrazić tu prywatna opinię, uważam, że 

należałoby się zastanowić  nad tym, w jaki sposób urządzić w przyszłości życie Moniki. (...) 

‘A’:- Zatem, gdyby nie dziennikarze, byłoby inaczej? Może ciszej? 

 M.P. Z mojego punktu widzenia-gdyby było cicho po nagłośnieniu tej spraw, w określonym 

kontekście przez pana mecenasa Kerna, to nie wykluczam, że moja klientka [Pani Malisiewicz-

Gąsior] byłaby nadal w areszcie śledczym. Nie wykluczam, że i pan Gąsior byłby też aresztowany. 

Tylko presji opinii publicznej zawdzięczam fakt, że moi klienci są na wolności. (...) 

‘A’:- Powiedział pan: ‘M.K. uciekła’. Mówi się jednak o uprowadzeniu, a nawet porwaniu.  



4 WYROK KULIŚ v. POLSCE 

M.P.: O tym, że M. K. uciekła wie prokurator i jego zastępca. Zostało to udowodnione świadkami. 

(...) [M.K.] poprosiła  Macieja, żeby jej towarzyszył i tak się stało. To nie jest przestępstwo! 

‘A’:- Komitet Helsiński [Praw Człowieka], Rzecznik Praw Obywatelskich, prezydent... 

M.P. ... uzupełnię.: Klub Parlamentarny Porozumienie Centrum. Ostatnio Klub zaapelował o 

pomoc dla pana mecenasa Kerna – zwracając się z tym do szefów resortów sprawiedliwości i spraw 

wewnętrznych  - w prywatnej sprawie pana Kerna. Uważam, że skoro pana mecenas Kern nadużył 

władzy  i doprowadził do takiego bezprawia i spotkało się to z poparciem wspomnianego Klubu, to 

znaczy, że Porozumienie Centrum popiera tego rodzaju walki i działania.  

‘A’: -Powiedział pan: Mecenas Kern nadużył władzy. To pytanie czy stwierdzenie?  

M.P.: -W sposób ewidentny nadużył władzy, bowiem jako marszałek Sejmu miał dostęp do 

środków masowego przekazu i przekazał informacje fałszywe, a że jest kłamcą – gdyby zaistniała 

tego rodzaju potrzeba – jestem w stanie udowodnić to przed sądem. Jeżeli pan Kern twierdzi, że nie 

jest kłamcą, to ja przeprowadzę dowód prawdy w sądzie.  

‘A’: -Jak ocenia pan wystąpienie posła Kołodziejczyka do Sądu Rejonowego w Łodzi? 

 M.P.: - W każdej sprawie rodzinnej, to sąd decyduje, z którym z rodziców zostaje dziecko. Często 

w takich przypadkach, zarówno dziecko jak i rodzice, poddawani są niezbędnym badaniom 

psychologiczno-psychiatrycznym – na wniosek sądu oczywiście. To jest klasyczna sprawa: sąd 

może zdecydować o stosunkach rodzinnych u państwa Kern. Zatem trzeba poddać stosownym 

badaniom rodziców i samą M. K. Są to normalne, rutynowe czynności. To z kolei świadczy jak 

bardzo rzetelnie podszedł do sprawy poseł Kołodziejczyk. To do niego zwróciła się M.K. 

obdarzając go zaufaniem. W związku z tym skontaktował się, jak wiem z wieloma osobami, między 

innymi ze mną, ale ja nie potrafiłem rozwiązać jego wątpliwości. Zwróciłem się zatem o pomoc do 

specjalistów - psychologów. Usłyszał, że zanim podejmą oni decyzję, muszą rozmawiać z 

rodzicami i z dzieckiem. I w związku z tym, wykazując tak bardzo daleko posuniętą delikatność, 

poprosił pana marszałka Chrzanowskiego o przekazanie tych sugestii panu Kernowi. A ponieważ 

mecenas Kern odmówił, pan poseł Kołodziejczyk zrobił to, co powinien zrobić człowiek uczciwy i 



 WYROK KULIŚ v. POLSCE  5 

przyzwoity, zawiadomił sąd, że w rodzinie Kern dzieją się rzeczy niedobre. Kłamstwem jest to, że 

poseł Kołodziejczyk kazał przeprowadzić specjalistyczne badania.  On nie może tego kazać! 

Poprosił jedynie o podjęcie stosownych działań. (...)” 

12.  Jednocześnie w związku z powyższym artykułem zostało wszczęte postępowanie 

dyscyplinarne przeciwko panu Michałowi Pileckiemu przez lokalną Izbę Adwokacką. Dnia 24 

czerwca 1995r.Wyższy Sąd Dyscyplinarny orzekł, iż pan Michał Plisecki złamał zasady zawodowe 

i upomniał go. Sąd podniósł, że adwokaci pomiędzy sobą (pan Plisecki, pan  Kern oraz jego żona -  

byli wszyscy członkami Izby Adwokackiej) powinni postępować zgodnie z zasadami uprzejmości i 

koleżeństwa. Sąd orzekł, że Pan Plisecki złamał wzmiankowane zasady i nie wyraził swojej krytyki 

w umiarkowany i wstrzemięźliwy sposób.  

C.  Zarzuty cywilne w stosunku do skarżącego 

13.  Dnia 8 sierpnia 1995 Pan Kern, jego żona oraz córka M. K., (“powodowie”) złożyli 

powództwo cywilne przeciwko wydawnictwu “Westa-Druk” o ochronę swoich praw osobistych. 

Podnieśli, że prasa odegrała główną rolę w sprawie, wikłając w nią ich  rodzinę, ponieważ to w 

prasie “ fakty i oceny zostały przedstawione tendencyjnie, powodując de facto szkodę u powodów.” 

Powodowie domagali się ponadto kwoty 28.000 złotych jako zadośćuczynienia oraz nakazu, by 

pozwany opublikował następujące przeprosiny: 

“Przepraszamy wicemarszałka Sejmu pana A. Kerna, jego żonę panią Zofię Pstrągowską-Kern 

oraz córkę M.K. za rażące naruszenie ich dóbr osobistych publikacją pt.: “Gdyby było cicho”  w 

tygodniku Angora. (...), w szczególności przez przytoczenie słów adwokata Michała Pliseckiego z 

Warszawy, w których:  

- pomówił on Andrzja Kerna o ewidentne nadużycie władzy  i “ doprowadzenie do bezprawia” w 

związku z prowadzonym przez Prokuraturę Wojewódzką w Łodzi postępowaniem 

przygotowawczym w sprawie uprowadzenia i zatrzymania jego córki, 

 - pomówił pana Kerna o przekazywanie środkom masowego przekazu fałszywych informacji i 

nazwał go kłamcą, 



6 WYROK KULIŚ v. POLSCE 

- pomówił małżonków Kern o chęć umieszczenia córki w szpitalu psychiatrycznym i podważał ich 

kwalifikacje rodzicielskie, i stwierdził bez żadnego powodu, że trzeba poddać stosownym 

badaniom psychologiczno-psychiatrycznym „ rodziców i samą M. K.” 

Wyrażamy poszkodowanym ubolewanie z powodu wyrządzonej im krzywdy”. 

D.  Wyrok sądu pierwszej instancji 

14.  Dnia 15 maja 1998r. Sąd Wojewódzki w Łodzi wydał wyrok korzystny dla powodów. Sąd 

nakazał skarżącemu opublikować przeprosimy tak jak to wskazano w pozwie i wypłacić powodom 

część zadośćuczynienia to jest  8.500 złotych.  Sąd orzekł między innymi: 

“Zgodzić się trzeba w tym  miejscu (ze skarżącym), że jako wydawca miał prawo informować 

czytelników o ważnych okolicznościach dotyczących powoda [A. Kern], który był wówczas osobą 

piastującą jedno z najwyższych stanowisk w państwie. Publikowanie tych informacji nie było zatem 

dotknięte bezprawnością, pomimo, iż dotyczyło życia prywatnego powodów, a więc dobra 

chronionego prawem. Artykuł zawiera jednak nie tylko informacje, ale stwierdzenia naruszające 

cześć, tj. dobre imię powodów. Stwierdzenie, że Zofia i Andrzej Kernowie, podjęli nieudaną próbę 

umieszczenia córki w  szpitalu psychiatrycznym, że jej nie rozumieją i nie kochają, a w ich interesie 

leży odseparowanie jej od świata podważały ich kwalifikacje rodzicielskie, kwestionowały 

wyznawane przez nich zasady moralne.   

Informacja, że cała rodzina winna być przebadana przez psychologów i psychiatrów również 

szkodziła powodom w ocenie innych osób. 

Dotyczy to zwłaszcza rodziców M. K., którzy pełnili w tym czasie ważne funkcje zawodowe i ich 

stan zdrowia psychicznego nie powinien był być przedmiotem publicznych rozważań. I wreszcie 

nazwanie Andrzeja Kerna kłamcą i stwierdzenie, że nadużywał on posiadanej wówczas władzy w 

sposób oczywisty szkodziło jego dobremu imieniu i narażało go na utratę zaufania wyborców oraz 

kierownictwa partii, której był członkiem. Działania skarżącego (…) były działaniami 

bezprawnymi, bo naruszały dobre imię i cześć powodów. 



 WYROK KULIŚ v. POLSCE  7 

Sąd nie zgodził się z opinią skarżącego, iż skoro nie był on autorem cytowanych stwierdzeń, nie 

był on zobligowany do sprawdzenia prawdziwości informacji zawartych w wywiadzie z Michałem 

Pliseckim…” 

15.  Dnia 27 lipca 1998r. skarżący złożył apelację do Sądu Apelacyjnego w Łodzi. Podniósł 

między innymi, że sąd naruszył jego prawo do swobody wypowiedzi łamiąc Artykuł 10 Konwencji, 

ponieważ przekroczył dopuszczalny margines swobody oceny oraz naruszył zasadę 

proporcjonalności pomiędzy uzasadnionym celem i środkami jakie zostały zastosowane. Naruszenie 

tego prawa było tym dotkliwsze, ponieważ sprawa dotyczyła polityka, który powinien wykazywać 

się znacznie większą tolerancją na krytykę. Skarżący dalej podnosił, iż pan Kern wygłaszając 

oświadczenia dotyczące rzekomego porwania swojej córki w telewizji i prasie sam upublicznił 

informacje na temat swojego życia prywatnego.  

16.  Pan Michał Plisecki, który włączył się do postępowania jako interwenient uboczny, także 

wniósł apelację. 

E.  Postępowanie odwoławcze 

17.  Dnia 26 stycznia 1999r. Sąd Apelacyjny w Łodzi orzekł, iż skarżący naruszył dobre imię 

powodów. Zmienił poprzedni wyrok w części dotyczącej tekstu przeprosin, a także podwyższył 

kwotę jaką skarżący miał zapłacić powodom tytułem kosztów procesu do 3.316 złotych. Sąd 

utrzymał w mocy pozostałą część wyroku. Skarżący zobligowany został do opublikowania 

przeprosin o następującej treści: 

“Przepraszamy  Andrzeja Kerna, jego żonę Zofię Pstrągowską-Kern i córkę M. K, za naruszenie 

ich dóbr osobistych publikacją pt.:” Gdyby było cicho”, w szczególności przez przytoczenie 

wypowiedzi adwokata Michała Pliseckiego, w których odnosił się do kwalifikacji rodzicielskich 

powodów oraz prezentował własne oceny życia rodzinnego, a także – nazwał powoda kłamcą. 

Wyrażamy poszkodowanym ubolewanie z powodu wyrządzonej im krzywdy”. 

18.  Sąd Apelacyjny podniósł: 

“...Swoje rozstrzygnięcie Sąd Wojewódzki oparł na następujących ustaleniach: 



8 WYROK KULIŚ v. POLSCE 

W 1992 r. ujawnił się ostry konflikt pomiędzy  [M.K.] a jej rodzicami na tle jej kontaktów z 

Maciejem. [M.K.] traktowała jako osobę bardzo jej przyjazną i autorytet moralny Izabelę 

Malisiewicz-Gąsior. To wpłynęło na rozluźnienie jej związków z rodzicami. Ostatecznie w czerwcu 

1992r. [M.K.] wyjechała z Maciejem. Nie powiadomiła rodziców o  miejscu swojego pobytu, nie 

nawiązała z nimi kontaktu. 

Powód – pan Kern, w wystąpieniu telewizyjnym zaapelował o pomoc w odnalezieniu córki. 

Powiadomił również Prokuraturę Wojewódzką w Łodzi o popełnieniu przestępstwa z art. 188 k. k.  

Prokurator Wojewódzki wszczął postępowanie w sprawie uprowadzenia i bezprawnego 

przetrzymywania M.K. W czasie tego postępowania zatrzymana została pani Malisiewicz –Gąsior, 

a także przeszukane zostało mieszkanie i dom na działce rodziny Gąsiorów. Obrońcą pani 

Malisiewicz-Gąsior był pan M.P.” 

19.  Sąd Apelacyjny podniósł, że stwierdzenie, iż pan Kern dopuścił się nadużycia władzy 

mieściło się w granicach dopuszczalnej krytyki, ponieważ opinia publiczna była szczególnie 

wyczulona na wszystkie aspekty nadużywania władzy, natomiast opinia na temat pana Kerna 

została wygłoszona przez profesjonalistę, to jest prawnika i dlatego nie wymagała weryfikacji przez 

wydawcę. Zarzut nadużycia władzy był także usprawiedliwiony przez ekstraordynaryjne działania, 

jakich dopuścił się pan Kern w sprawach prywatnych. Powołując się na orzecznictwo 

Europejskiego Trybunału Praw Człowieka odnoszące się do Artykułu 10 Konwencji, przyznać 

należy, iż w stosunku do polityków szersze są ramy dopuszczalnej krytyki niż w stosunku do osób 

prywatnych. Dalej Sąd podniósł jak następuje: 

“inaczej sprawa się przedstawia w odniesieniu do zarzutu skierowanego pod adresem pana Kerna - 

nazwanie go kłamcą. Określenie to nie ma, co jest oczywiste, charakteru oceny prawnej.  Co więcej 

– kontekst tej wypowiedzi nie wyjaśnia nawet, w jakiej sprawie powód miałby kłamać. Było więc 

ogólnikiem sugerującym powszechna kłamliwość powoda. Późniejsze, składane w toku procesu 

wyjaśnienia  Michała Pliseckiego, nie mogą mieć istotnego znaczenia skoro opublikowany test ich 

nie zawierał, a w takiej postaci dotarł do czytelników. Określenie to należy więc uznać za zwykły i 

nieuzasadniony epitet. W takim przypadku nie zwalnia wydawcy z odpowiedzialności za naruszenie 

wypowiedzią dobrego imienia powoda ani fakt, że autorem wypowiedzi był adwokat, ponieważ nie 



 WYROK KULIŚ v. POLSCE  9 

wypowiadał się tu jako profesjonalista, ani, że publikacja miała formę wywiadu, ponieważ inaczej 

niż w wywiadach radiowych czy telewizyjnych  - nie była to wypowiedź “na żywo” i wydawca 

dysponował odpowiednimi środkami, by działając z odpowiednią starannością, zapobiec naruszeniu 

praw osobistych powoda przez powyższe stwierdzenia. Ponadto, z  faktu, że powód sprawował 

funkcję publiczną, godził się więc na rozszerzony w stosunku do niego zakres dopuszczalnej 

krytyki i z faktu, że sam wystąpił z publicznym apelem o pomoc w odnalezieniu córki nie można 

wywodzić wniosku, że godził się na publikowanie na ten temat wszelkich swobodnych ocen i 

komentarzy – do naruszenia jego dóbr osobistych włącznie. Ze względu na opisany wyżej  

charakter tej wypowiedzi, należy ją uznać za ocenną - nie poddającą się weryfikacji w kategoriach 

prawdy i fałszu i  w żadnym razie za “ujemną ocean działalności publicznej” powoda w rozumieniu 

artykułu 41 Prawa Prasowego. Nie chroni wydawcy w tym przypadku także Artykuł 10 par. 1 

Konwencji, skoro ustęp drugi tego Artykułu ogranicza prawo m.in. do wolności wyrażania opinii 

ochroną m.in. dobrego imienia innych osób.  

 Z tych powodów Sąd Apelacyjny uznał za nieuzasadnioną w odniesieniu do nazwania powoda 

kłamcą apelację strony pozwanej (skarżącego) i interwenienta ubocznego.   

Nieuzasadnione są również obie te apelacje w części obejmującej rozstrzygnięcie odnoszące się 

do naruszenia dóbr osobistych powoda wypowiedziami na temat jego życia rodzinnego.  

Ani fakt, że powód sam wprowadził wydarzenia z życia prywatnego w obieg publiczny, 

wygłaszając apel o pomoc w odnalezieniu córki, (nawet jeśli uznać ten apel za publikowanie 

informacji z prywatnej sfery życia w rozumieniu Artykułu 14 pkt. 6 Prawa Prasowego) ani fakt, że 

jako osoba sprawująca funkcję publiczną był podmiotem szczególnego zainteresowania prasy, nie 

upoważniały wydawcy do naruszenia dóbr osobistych powoda poddawaniem w wątpliwość jego 

zdrowia psychicznego i kwalifikacji rodzicielskich.  

Nie można wywodzić wniosku, iż powód zrezygnował z ochrony prawnej z faktu, iż poddał się 

publicznemu krytykowaniu spraw rodzinnych. Podkreślić trzeba, że informacje dotyczące życia 

rodzinnego, a nawet nieprzychylne komentarze, nie muszą naruszać dóbr osobistych. W publikacji 

przekroczone zostały granice rzetelnej krytyki i kultury wypowiedzi. Podobnie jak w przypadku 



10 WYROK KULIŚ v. POLSCE 

zarzutu – nazwania powoda kłamcą, nie chroni wydawcy to, że przytaczał wypowiedzi adwokata, 

zobowiązanego do szczególnej dyscypliny wypowiedzi, kwestie dotyczące życia rodzinnego 

powoda, nie miały bowiem charakteru oceny prawnej, a sam wywiad nie był realizowany “na 

żywo”. 

Nadto - komentowanie w podany w publikacji sposób życia rodzinnego powoda ani nie mieściło 

się w społecznie uzasadnionym interesie ani też nie wiązało się z działalnością publiczną powoda.  

Dodatkowo podnieść trzeba, że wkraczanie w sprawy ze sfery życia rodzinnego, zwłaszcza w 

stosunki między rodzicami a dziećmi, choćby ze względu na nieweryfikowalność ocen 

wygłaszanych w tym przedmiocie, zawsze jest bezprawne – nawet jeśli podane informacje są 

prawdziwe ( wyrok Sądu Najwyższego, 11 marca 1986r, OSP 1987, nr 4 poz. 86). 

20.  Zarówno skarżący jak i interwenient uboczny złożyli kasację do Sądu Najwyższego. 

21. Dnia 11 października 2001 r. Sąd Najwyższy oddalił kasację i nakazał, by skarżący zapłacił 

panu Kernowi 3.800 złotych tytułem kosztów i wydatków. Zgodził się z oceną sądów niższych 

instancji, że naruszenie prawa do swobody wypowiedzi (prasy) było usprawiedliwione przez 

potrzebę ochrony reputacji powodów. Sąd Najwyższy odrzucił także argumentację skarżącego, iż 

jego intencją było informowanie o sprawie, która zszokowało większość opinii publicznej. W opinii 

sądu nie było właściwym sposobem ochrony uzasadnionego interesu publicznego publikowanie 

artykułu, w którym adwokat jednej ze stron poddaje subiektywnej analizie bardzo delikatne sprawy 

rodzinne drugiej strony procesu i wypowiada bardzo kategoryczne sądy o ich przyczynach. 

22.  Wydaje się, że wyrok został wykonany w części odnoszącej się do wypłaty 

zadośćuczynienia. W stosunku do części odnoszącej się do przeprosin powodów przez skarżącego 

postępowanie egzekucyjne jest nadal w toku.  



 WYROK KULIŚ v. POLSCE  11 

II.  WŁAŚCIWE PRAWO KRAJOWE 

23.  Artykuł 23 Kodeksu Cywilnego zawiera otwarty katalog praw uznawanych za  “dobra 

osobiste”.   

Przepis Artykułu stanowi: 

 

“Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, 

nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, 

twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa 

cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach.” 

 

24.  Artykuł 24 Kodeksu Cywilnego przewiduje sposób odszkodowania za naruszenie dóbr 

osobistych. Zgodnie z przepisem tego artykułu, osoba, której dobro zostaje zagrożone cudzym 

działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba, że nie jest ono bezprawne. W razie 

dokonania naruszenia, osoba może miedzy innymi żądać od tego, kto dopuścił się rzeczonego 

naruszenia złożenia oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie bądź domagać się 

stosownego zadośćuczynienia. Jeśli naruszenie praw osobistych skutkowało powstaniem szkody 

majątkowej, poszkodowany może żądać jej naprawienia na zasadach ogólnych.  

 

25.  Artykuł 14 (6) Prawa Prasowego z 26 stycznia 1984 przewiduje następująco:  

 

“Nie wolno bez zgody osoby zainteresowanej publikować informacji oraz danych dotyczących 

prywatnej sfery życia, chyba, że wiąże się to bezpośrednio z działalnością  publiczną danej osoby .” 

 



12 WYROK KULIŚ v. POLSCE 

Artykuł 38 (1) stanowi: 

 

“Odpowiedzialność cywilna za naruszenie prawa spowodowane opublikowaniem materiału 

prasowego ponoszą autor, redaktor, bądź inna osoba, którzy spowodowali opublikowanie tego 

materiału: nie wyłącza to odpowiedzialności wydawcy . W zakresie odpowiedzialności majątkowej 

odpowiedzialność tych osób jest solidarna ” 

 

Artykuł 40 Prawa Prasowego przewiduje: 

 

“W przypadku zamierzonego naruszenia praw osobistych jednostki poprzez publikację materiałów 

prasowych, a w szczególności w przypadku naruszenia artykułu 14 (6), sąd może wynagrodzić 

osobę poszkodowaną za szkodę, jaką ta osoba poniosła.” 

PRAWO 

I.  .   DOMNIEMANE NARUSZENIE ARTYKUŁU 10 KONWENCJI 

26.  Skarżący zarzucał, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji, który brzmi 

następująco: 

 

“1.  Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność posiadania 

poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez ingerencji władz publicznych i 

bez względu na granice państwowe... 

2.  Korzystanie z tych wolności pociągających za sobą obowiązki i odpowiedzialność może 

podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, ograniczeniom i sankcjom, jakie są 

przewidziane przez ustawę i niezbędne w społeczeństwie demokratycznym w interesie 



 WYROK KULIŚ v. POLSCE  13 

bezpieczeństwa państwowego, integralności terytorialnej lub bezpieczeństwa publicznego ze 

względu na konieczność zapobieżenia zakłóceniu porządku lub przestępstwu, z uwagi na ochronę 

zdrowia i moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych osób oraz ze względu na 

zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych lub na zagwarantowanie powagi i bezstronności 

władzy sądowej.” 

 

A.  Dopuszczalność 

27.  Trybunał stwierdza, że skarga nie może być uznana za oczywiście nieuzasadnioną w 

rozumieniu art. 35 § 3 Konwencji. Stwierdza również, że nie jest ona niedopuszczalna na podstawie 

jakichkolwiek innych przesłanek. Z tego względu skarga uznana jest za dopuszczalną. 

 

B.  Meritum 

1.  Argumenty stron 

28.  Skarżący przyznał, iż naruszenie jego sprawa do swobody wypowiedzi nie było konieczne w 

społeczeństwie demokratycznym i nie było usprawiedliwione pilną społeczną potrzebą. Podniósł, iż 

przedmiotowa sprawa powinna być interpretowana w ten sposób, iż to skarżący został ukarany za 

to, że uczestniczył w rozpowszechnianiu stwierdzeń poczynionych przez inną osobę w wywiadzie. 

Oparł się na wyroku Jersild p. Danii (23 września 1994, Seria A nr 298) i  podniósł, że Rząd nie 

wskazał na żaden szczególnie ważny powód, który mógłby usprawiedliwić ukaranie wydawcy.  

29.  Skarżący argumentował, iż przedmiotowy wywiad powinien być umieszczony w kontekście 

wydarzeń, jakie miały miejsce w 1992 r. Artykuł był jednym z serii publikacji, w jakich magazyn 

należący do skarżącego,  komentował obecną w mediach historię domniemanego porwania córki 

pana Kerna. Wywiad dotyczył spraw interesu publicznego i zawierał w przeważającej mierze sądy 

wartościujące poczynione przez adwokata jednej ze stron konfliktu. Ani sądy krajowe, ani też Rząd 

nie były w stanie wskazać, które dokładnie stwierdzenia miały by być zweryfikowane przez 

wydawcę. Ponadto skarżący odwołał się do faktów przedstawionych w sprawie Malisiewicz-Gąsior 



14 WYROK KULIŚ v. POLSCE 

p. Polsce (nr 43797/98), aby dać pełen obraz zaangażowania mediów w sprawę domniemanego 

porwania M. K. i wykazać, że kwestionowany artykuł miał na celu pokazanie zachowania polityka 

zajmującego bardzo wysoką pozycję.  

30.  Skarżący nie brał pod uwagę rezultatów postępowania dyscyplinarnego wszczętego 

przeciwko rzeczonemu adwokatowi, ponieważ miało ono miejsce trzy lata po fakcie opublikowania 

wywiadu z tymże adwokatem przez skarżącego. Co więcej, skarżący podniósł, iż sąd dyscyplinarny 

Izby Adwokackiej dopatrzył się w postępowaniu adwokata złamania reguł zawodowych, a nie, jak 

podnosił Rząd,  uznał go winnym zniesławienia.  

31.  Skarżący doszedł do wniosku, że władze przekroczyły granicę dopuszczalnego uznania. 

Ponadto, oceny sądów krajowych oparte zostały na ocenach, które nie mogły być uznane za 

rozsądne i usprawiedliwione. Sądy te nie interpretowały sprawy w świetle zasad przedłożonych w 

Artykule 10 Konwencji. Dlatego też, karanie skarżącego za to, że opublikował przedmiotowy 

wywiad było nieproporcjonalnym naruszeniem jego prawa do wolności wypowiedzi i stanowiło 

naruszenie Artykułu 10 Konwencji.  

32.  Rząd przyznał, że kara nałożona na skarżącego skutkowała naruszeniem jego prawa do 

wolności wypowiedzi. Jakkolwiek, w opinii Rządu, było to “naruszenie przewidziane przez prawo” 

i mające osiągnąć zamierzony cel, jakim była ochrona reputacji i praw innych.  

33. Dalej Rząd wskazywał, że wolność prasy nie jest absolutna oraz że władze krajowe nie 

przekroczyły dopuszczalnego marginesu oceny dwóch konkurujących ze sobą wartości. Rząd 

podniósł, iż w ocenie sądów krajowych stwierdzenia opublikowane w gazecie należącej do 

skarżącego szkalowały i poniżały ofiarę w oczach opinii publicznej.  Kwestionowany artykuł nie 

odnosił się jedynie polityka, ale traktował także o jego żonie i córce, a więc nie tworzył tylko i 

wyłącznie debaty politycznej, w jakiej rola prasy jako “publicznego strażnika” była szczególnie 

ważna.   

34.  Rząd podnosił także, iż skarżący winien był sprawdzić czy informacje, które zostały przez 

niego opublikowane nie zawierają stwierdzeń szkalujących powodów bądź które są niewiarygodne. 

Opublikowanie artykułu, który zawierał niepewne fakty oraz sądy wartościujące, ukazało 

lekceważenie dochowania należytej staranności, jaka jest wymagana od prasy. Rząd wspomniał 

także, że w toku postępowania dyscyplinarnego uznano, iż  pan Michał Plisecki zniesławił pana 

Kerna, a także poczynił bezpodstawne oskarżenia pod jego adresem.  



 WYROK KULIŚ v. POLSCE  15 

35.  W konkluzji Rząd podniósł, że zarzucane naruszenie było proporcjonalne do uzasadnionego 

celu, jaki miał zostać osiągnięty i przez to konieczne w społeczeństwie demokratycznym, aby 

chronić reputację innych.  Rząd uznał, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji.  

2.  Ocena Trybunału 

(a)  Zasady ogólne 

36.   Trybunał wielokrotnie powtarza, że wolność słowa, gwarantowana paragrafem 1 Artykułu 

10, stanowi jedną z głównych podstaw demokratycznego społeczeństwa, jeden z podstawowych 

warunków jego rozwoju oraz samorealizacji każdej jednostki. Podlegająca  paragrafowi 2 wolność 

słowa stosuje się nie tylko do „informacji” czy „idei”, które są życzliwie przyjmowane lub 

traktowane – jako nieszkodliwe czy też obojętne – ale także do tych, które obrażają, wstrząsają, czy 

niepokoją. Takie są wymagania pluralizmu, tolerancji i otwartości umysłowej, bez których nie ma 

„demokratycznego społeczeństwa” (zob., m.in. wyroki Oberschlick p. Austrii (nr 1), wyrok z 

23 maja 1991 r., Seria A nr 204, § 57 oraz Nilsen i Johnsen p. Norwegii, nr 23118/93, § 43, ETPCz 

1999-VIII). 

37.  Zgodnie artykułem 10 § 2 Konwencji istnieją jedynie niewielkie możliwości ograniczenia 

wypowiedzi politycznych lub debaty w kwestiach stanowiących przedmiot zainteresowania opinii 

publicznej (zobacz Sürek p. Turcji (n. 1) [GC], nr 26682/95, § 61, ETPCz 1999-IV). Ponadto zakres 

dozwolonej krytyki w odniesieniu do polityków jest szerszy niż w przypadku osób prywatnych. W 

przeciwieństwie do tych ostatnich politycy w sposób niejako nieuchronny i świadomy pozostają 

otwarci na kontrolę swych słów i czynów przez dziennikarzy i ogół opinii publicznej i w związku z 

tym muszą oni wykazywać większy stopień tolerancji (zobacz Lingens p. Austrii, wyrok z 8 lipca 

1986 r., Seria A nr 103, s. 26, § 42, Incal p. Turcji, wyrok z 9 czerwca 1998 r., Zbiór Orzeczeń 

1998-IV, p. 1567, § 54; Scharsach i News Verlagsgesellschaft p. Austrii, nr 39394/98, § 30, ETPCz 

2003-XI). Bez wątpienia Artykuł 10 § 2 stwarza podstawy ochrony reputacji innych – to jest – 

wszystkich jednostek i ta ochrona obejmuje także polityków, nawet jeśli nie działają oni jako osoby 

prywatne; jednak w takich sytuacjach przesłanki dla takiej ochrony muszą zostać zestawione z 

interesem, jakim jest otwarta dyskusja w sprawach politycznych (Lingens p. Austrii, cytowany 

powyżej, § 48). 



16 WYROK KULIŚ v. POLSCE 

38.  Nie można zapominać o wybitnej roli, jaką odgrywa w państwie prawa prasa. Jednakże nie 

może ona wykraczać ponad rozmaite granice ustalone między innymi dla przeciwdziałania 

bezładowi oraz ochronie reputacji innych, niemniej jednak spoczywa na niej obowiązek 

przekazywania informacji oraz idei w kwestiach politycznych i innych sprawach pozostających w 

zainteresowaniu opinii publicznej. Wolność prasy gwarantuje opinii publicznej jeden z najlepszych 

środków poznawania i kształtowania opinii o poglądach i podejściu ich politycznych liderów  

(Castells p. Hiszpanii, wyrok z 23 kwietnia 1992 r., Seria A nr 236, § 43). Wolność dziennikarska 

obejmuje także możliwe uciekanie się w pewnym stopniu do przesady lub prowokacji (zobacz 

Prager i Oberschlick p. Austrii, wyrok z 26 kwietnia 1995 r., Seria A nr 313, s. 19, § 38). 

Wiadomości oparte na wywiadach, opublikowanych bądź nie, tworzą jeden z najważniejszych 

środków, poprzez które prasa może odgrywać swoją żywotna rolę “publicznego strażnika” (zob., na 

przykład, Observer i Guardian p. Zjednoczonemu Królestwu, wyrok z dnia 26 listopada 1991, Seria 

A nr 216, str. 29-30, § 59). Kara nałożona na dziennikarza za umożliwienie rozpowszechnienia 

stwierdzeń poczynionych przez inną osobę w wywiadzie zahamowałaby wkład prasy do dyskusji na 

temat spraw dotyczących interesu publicznego i nie powinna być nakładana na dziennikarza, chyba, 

że uzasadniają ją szczególne okoliczności (zob.  Jersild p. Danii, cytowany powyżej, § 35). 

39.  Jednym z niezwykle ważnych czynników jest rozróżnienie pomiędzy stwierdzeniami 

(faktami) a sądami wartościującymi. Podczas gdy istnienie pewnych faktów może być 

udowodnione, sądy wartościujące nie podlegają udowodnieniu. Wymóg udowodnienia sądu 

wartościującego jest niemożliwy do spełnienia i narusza sam w sobie wolność wyrażania opinii, 

która jest fundamentalną częścią prawa chronionego Artykułem 10 Konwencji. Jednak, nawet jeśli 

stwierdzenie jest równoznaczne z sądem wartościującym, proporcjonalność ingerencji może zależeć 

od tego, czy istnieje wystarczająca podstawa faktyczna dla zakwestionowanego stwierdzenia, 

albowiem nawet sąd wartościujący nie poparty podstawą faktyczną może być nadużyciem (Turhan 

p. Turcji, nr 48176/99, § 24, 19 maja 2005 r.; Jerusalem p. Austrii, nr 26958/95, § 43, ETPCz 2001-

II). 

40.  Aczkolwiek wolność słowa może podlegać wyjątkom – „muszą one być interpretowane 

zawężająco, a konieczność ich zastosowania musi być stwierdzona w sposób przekonujący” (patrz 

Observer i Guardian p. Zjednoczonemu Królestwu, cytowany powyżej, s. 30, § 59). 



 WYROK KULIŚ v. POLSCE  17 

Wprawdzie to do władz krajowych należy w pierwszej kolejności ocenianie, czy istnieje 

„nagląca potrzeba społeczna” dla dokonania takiego ograniczenia i mają one w tym zakresie  

pewien margines uznania. W sprawach dotyczących prasy krajowy margines uznania jest 

ograniczony interesem demokratycznego społeczeństwa polegającym na zapewnieniu istnienia 

wolnej prasy. Podobnie interes ten będzie miał dużą wagę przy dokonaniu zestawienia tak, jak tego 

wymaga paragraf 2 Artykułu 10 Konwencji dla oceny proporcjonalności ograniczenia w stosunku 

do realizowanego uprawnionego celu (zobacz Worm p. Austrii, wyrok z 29 sierpnia 1997 r., Zbiór 

wyroków i decyzji 1997-V, s. 1551, § 47 i Feldek p. Słowacji, nr 29032/95, § 78, 

ETPCz 2001-VIII). 

26.  Zadaniem Trybunału, wykonywanie jego funkcji nadzorczych nie ma na celu zajęcie 

miejsca władz krajowych, ale raczej przejrzenie na podstawie Artykułu 10, w świetle całości 

sprawy, decyzji podjętych przez nie w ramach marginesu swobody. Dokonując tego, Trybunał musi 

ocenić zaskarżoną ingerencję w świetle sprawy jako całości i określić, czy powody podane przez 

władze krajowe dla jej usprawiedliwienia były „odpowiednie i wystarczające”. Trybunał musi się 

upewnić, że władze krajowe zastosowały standardy pozostające w zgodności z zasadami zawartymi 

w Artykule 10, a ponadto, że oparły one swoje orzeczenia na dającej się zaakceptować ocenie 

właściwych faktów (zob. Vogt p. Niemcom, wyrok z 26 września 1995 r., Seria A nr 323, s. 25-26, § 

52, i Jerusalem p. Austrii, cytowany powyżej, § 33). 

 

(b)  Zastosowanie zasad ogólnych w niniejszej sprawie 

 

42.  Trybunał zauważa, iż bezspornym jest, że wyroki sądów krajowych, które kwestionował 

skarżący skutkowały naruszeniem wykonywania jego prawa do swobody wypowiedzi. Trybunał 

także podnosi, i z tym zgodziły się obydwie strony postępowania, że naruszenie to było dozwolone 

przez prawo, a dokładnie przez Artykuły 23 oraz 24 Kodeksu Cywilnego i w zamierzeniach miało 

realizować uzasadniony cel opisany w Artykule 10 § 2 Konwencji, w szczególności ochronę 

„reputacji oraz praw innych”.  Mając powyższe na uwadze, jedyną kwestią do rozstrzygnięcia 

pozostawało to, czy naruszenie to było „konieczne w demokratycznym społeczeństwie”, aby takie 

właśnie cele osiągnąć. 



18 WYROK KULIŚ v. POLSCE 

43.  Trybunał podnosi, iż podczas wykonywania swojego nadzoru jurysdykcyjnego, musi patrzeć 

na naruszenie prawa skarżącego do wolności wypowiedzi w świetle całej sprawy, zarówno 

kwestionowanych twierdzeń, kontekstu w jakim zostały wypowiedziane a także szczególnych 

okoliczności w jakich padły. (zob. Feldek p. Słowacji, cytowany powyżej, § 77). 

44.  Trybunał uważa, iż w rzeczonej sprawie, pierwszoplanową rolę odgrywał fakt, że opisane w 

kwestionowanym artykule wydarzenia odnosiły się do tematu, który w tamtym czasie był 

przedmiotem szczególnego zainteresowania mediów w Polsce, to jest domniemanego porwania 17-

letniej córki pana Kerna, ważnego polityka i wicemarszałka Sejmu. Obecność tej sprawy w 

mediach była podsycana przez samego pana Kerna, który wystąpił w telewizji z apelem o pomoc w 

odnalezieniu córki.  Pan Kern wszczął także postępowanie karne przeciwko panu Gąsior oraz pani 

Malisiewicz-Gąsior, rodzicom chłopaka swojej córki, w wyniku to którego postępowania zostali oni 

zatrzymani i aresztowani, ich dom został przeszukany, a rozmowy telefoniczne nagrywane. W 

końcu, po przeniesieniu postępowania do innego rejonu, zarzuty porwania uznane zostały za 

bezpodstawne, postępowanie zostało umorzone, wszczęto natomiast postępowanie dyscyplinarne 

przeciwko prokuratorowi, który nadzorował całą sprawę.  

45.  Tygodnik Angora, którego właścicielem był skarżący, publikował reportaże dotyczące 

przedmiotowej historii w serii artykułów. Jednym z artykułów opublikowanym w dniu 16 sierpnia 

1992r. był wywiad z Michałem Pliseckim – adwokatem reprezentującym pana Gąsior oraz panią 

Malisiewicz-Gąsior. W reakcji na rzeczoną publikację pan Kern wszczął postępowanie cywilne 

przeciwko skarżącemu. W toku rzeczonego postępowania sąd krajowy uznał, że skarżący naruszył 

prawa osobiste powoda, to jest: jego dobre imię oraz nakazał zapłacić skarżącemu odszkodowanie - 

około 2.000 euro, ponadto pokryć koszty procesu oraz przeprosić powoda. W związku z 

powyższym, Trybunał zauważa, że przedmiotowe postępowanie dotyczyło skargi cywilnej. Podnosi 

także, że dominująca pozycja jaką posiadają osoby pozostające przy władzy, sprawia, iż powinny 

one powstrzymywać się od wszczynania postępowań karnych, w szczególności, kiedy dostępne są 

im inne środki, aby odpowiedzieć na zarzucaną krytykę ze strony adwersarzy (zob., mutatis 

mutandis, Castells p. HIszpanii, wyrok z  23 kwietnia1992, Seria A nr 236, str.. 23-24, § 46; Ceylan 

p. Turcji [GC], nr 23556/94, § 34, ECHR 1999-IV; oraz Raichinov v. Bułgarii, nr 47579/99, § 51, 

20 kwietnia 2006). 



 WYROK KULIŚ v. POLSCE  19 

46.  Odwołując się do uzasadnień wyroków, Trybunał zgadza się z Sądem Apelacyjnym oraz 

Sądem Najwyższym, że zarzut, iż pan Kern nadużył władzy było uzasadnione oraz mieściło się w 

granicach dopuszczalnej krytyki, ponieważ opinia publiczna była szczególnie wyczulona na 

wszystkie aspekty nadużywania władzy (zob. §19 powyżej). 

47.  Trybunał podnosi, iż granice dopuszczalnej krytyki są znacznie szersze w odniesieniu do 

osoby publicznej, ponieważ świadomie i nieuchronnie wystawia się ona pod dozór publiczny i w 

związku z tym musi zachować szczególnie wysoki stopień tolerancji. W kontekście debaty 

publicznej, rola prasy – publicznego strażnika, pozwala dziennikarzom na uciekanie się do 

przesady, a nawet do prowokacji. Prawdą jest, iż gdy jednostka pragnie zabrać głos w publicznej 

debacie w sprawach ogólnych – jak to uczynił skarżący w opisywanym przypadku – wymaga się, 

by osoba ta nie przekraczała dopuszczalnych granic -  w szczególności szacunku dla reputacji oraz 

praw innych, osoba taka jest jednakże uprawniona do uciekania się do przesady lub nawet 

prowokacji. Innymi słowy  - może pozwolić sobie na pewne „nieumiarkowane” stwierdzenia (zob. 

Mamère p. Francji, nr 12697/03, § 25, ETPCz 2006-...). 

48.  Z tego powodu Trybunał jest mniej skłonny zaakceptować powody, dla których skarżący 

został uznany za winnego naruszenia praw osobistych pana Kerna poprzez jego inne stwierdzenia.  

Wyjątkowym kontekstem danej sprawy jest konflikt w rodzinie Kern – jaki legł u jej podstaw. 

Podczas gdy zwyczajowo przypadki dotyczące relacji pomiędzy rodzicami i ich dziećmi należą do 

sfery prywatnej, sposób, w jaki polityk opisał swoje stosunki rodzinne, uczynił z tej sprawy materię 

dotyczącą interesu publicznego. Ponadto podanie przez pana Kerna sprawy do mediów skutkowało 

poddaniem kwestii domniemanego porwania M. K. i zaangażowania prokuratury w przedmiotową 

sprawę pod debatę rozgrywającą się w mediach pośród polityków oraz wśród ważnych instytucji 

państwowych. W takich okolicznościach sprawy związane z życiem prywatnym pana Kerna zostały 

powiązane z jego pozycją jako polityka i poddane pod debatę publiczną.  

49.  Z tego powodu Trybunał nie może zgodzić się z konkluzjami sądów krajowych, że 

publikacja skarżącego nie mieściła się w społecznie uzasadnionym interesie ani też nie wiązała się z 

działalnością publiczną pana Kerna oraz że wkraczanie w sprawy z życia rodzinnego zawsze 

powinno być uznawane za bezprawne, nawet jeżeli podane informacje są prawdziwe (zob. paragraf 

19 powyżej). 



20 WYROK KULIŚ v. POLSCE 

50.  Przyznać trzeba, iż skarżący użył prowokacyjnego i nieeleganckiego języka, a także 

zabrakło mu delikatności w stosunku do polityka.  Nawet w trakcie debaty politycznej powinno się 

zachować pewne minimalne standardy dokładności i umiarkowania, w szczególności reputacja 

polityków powinna być poddana ochronie przewidzianej w Konwencji (zob., Lindon, Otczakovsky-

Laurnes i July p. Francji, [GC], nr 21279/02 oraz 36448/02, § 57). 

Pomimo to, Trybunał nie uważa, by przedmiotowe stwierdzenia stanowiły osobisty atak na pana 

Kerna, ponieważ ich autor starał się poprzeć je obiektywnym wytłumaczeniem. Nie można także 

stwierdzić, by celem owych stwierdzeń było obrażanie lub poniżanie krytykowanej osoby. Patrząc 

na sprawę całościowo, ciężko jest nawet powiedzieć, czy stwierdzenia, za które sądy cywilne 

nakazały skarżącemu wypłacić zadośćuczynienie, nawet te odnoszące się do życia prywatnego pana 

Kerna, były nadmierne bądź wykraczały poza to, co jest tolerowane w debacie publicznej.  

51. Ponadto w opinii Trybunału, niektóre ze stwierdzeń, którymi skarżący miał naruszać dobra 

osobiste powodów, były sądami wartościującymi na temat spraw dotyczących interesu publicznego. 

Sądy krajowe najwyraźniej dostrzegły to, ponieważ nazwanie pana Kerna kłamcą potraktowały jako 

ocenę, która nie może być zweryfikowana w kategoriach prawdy bądź fałszu. Trybunał podnosi, iż 

nawet sądy wartościujące mogą być nadmierne, kiedy nie są poparte wystarczającymi faktami. 

Jakkolwiek, w przedmiotowej sprawie, biorąc pod uwagę jej wszystkie okoliczności, przedmiotowe 

stwierdzenia były wystarczająco udowodnione. Z tego powodu Trybunał nie może przychylić się do 

opinii sądów krajowych, że stwierdzenia skarżącego były nadmierne i jako takie nie korzystają z 

ochrony Artykułu 10 Konwencji. Podobne zapatrywanie Trybunał wyraził w innej sprawie 

dotyczącej osoby publicznej, która została nazwana kłamcą (zob. Almeida Azevedo p. Portugalii, 

nr 43924/02, § 30, 23 stycznia 2007). 

52.  Mając na uwadze powyższe Trybunał wskazuje, że polityczna inwektywa często rzutuje na 

sferę prywatną, jest to ryzyko związane z polityką oraz wolną debatą, które są gwarancjami 

społeczeństwa demokratycznego (zob. Lopes Gomes da Silva p. Portugalii, nr 37698/97, § 34, 

ECHR 2000-X). 

53.  W końcu Trybunał zauważa, że uznano, iż skarżący naruszył prawa osobiste powodów 

poprzez publikację w wywiadzie stwierdzeń innej osoby. Odwołując się do swojego orzecznictwa 

Trybunał podnosi, że konieczne jest istnienie szczególnie silnych powodów, aby ograniczać 

wolność prasy w ten sposób (zob. Jerslid p. Danii, cytowany powyżej, § 35). W rozpatrywanym 



 WYROK KULIŚ v. POLSCE  21 

przypadku nie jest satysfakcjonującym fakt, że takie standardy zostały zastosowane przez władze 

krajowe.  

54.  W konsekwencji Trybunał uznaje, że sądy krajowe nie zachowały właściwej równowagi 

pomiędzy dwoma przeciwstawnymi interesami - pomiędzy ochroną praw osobistych osoby 

publicznej oraz prawem skarżącego do wolności wypowiedzi w sprawach dotyczących interesu 

publicznego.  

55.  Mając na względzie powyższe rozważania oraz fakt, iż sądy krajowe nie zastosowały 

standardów zgodnych z zasadami wyrażonymi w Artykule 10 Konwencji, Trybunał uznaje, że 

rzeczony artykuł został naruszony. Relatywnie niska kwota, jaką nakazano zapłacić skarżącemu, nie 

wpływa na konkluzję Trybunału (zob. Hrico p. Słowacji, nr 49418/99, § 49, 20 lipca 2004r.). 

II.  ZASTOSOWANIE ARTYKUŁU 41 KONWENCJI 

56.  Artykuł 41 Konwencji przewiduje: 

 

„Jeśli Trybunał stwierdzi, że nastąpiło naruszenie Konwencji lub jej Protokołów, oraz jeśli prawo 

wewnętrzne zainteresowanej Wysokiej Układającej się Strony pozwala tylko na częściowe 

usunięcie konsekwencji tego naruszenia, Trybunał orzeka, gdy zachodzi potrzeba, słuszne 

zadośćuczynienie pokrzywdzonej stronie.” 

 

A.  Szkoda 

57.  Skarżący żądał kwoty  20.100 złotych, równowartości 5.230 euro w chwili, kiedy to 

roszczenia zostały przedstawione jako odszkodowanie za szkodę materialną. Kwota ta składała się z 

8.500 złotych, równowartości 2.200 euro, wypłaconych przez skarżącego powodom za szkody 

zgodnie z wyrokami sądów krajowych oraz z 11.600 złotych, które stanowiły odsetki od dnia 

21 września  1995 aż do dnia płatności dokonanej przez Rząd. 



22 WYROK KULIŚ v. POLSCE 

W odniesieniu do szkody niematerialnej skarżący domagał się 10.000 euro, tj. jako odszkodowania 

za   naruszenie jego dobrego imienia jako rzetelnego wydawcy poprzez podanie do wiadomości 

publicznej zarzutów, ze nie dopełnił on zasad profesjonalizmu i należytej staranności.  

58.  Rząd podnosił, ,iż prawomocny wyrok w rzeczonej sprawie został wydany w dniu 11 

października 2001r., a więc Państwo nie może ponosić odpowiedzialności za zapłatę odsetek w 

późniejszym okresie czasu podczas badania sprawy przez Trybunał.  W odniesieniu do szkody 

niematerialnej, Rząd argumentował, że kwota jakiej domagał się skarżący była wygórowana. 

Dodał, że w każdym bądź razie, uznanie naruszenia Artykułu 10 będzie stanowiło wystarczające 

zadośćuczynienie dla skarżącego.  

59.  Trybunał spostrzega, że w okolicznościach rzeczonej sprawy istniał bezpośredni związek 

pomiędzy stwierdzonym naruszeniem a podniesioną szkodą materialną ponieważ skarżący odwołał 

się wprost do kwot jakie nakazały mu zapłacić sądy krajowe (zob., Busuioc p. Mołdawii, nr 

61513/00, § 101, 21 grudnia 2004r. ). Z tego względu Trybunał przyznał skarżącemu kwotę 2,200  

złotych. 

60.   Trybunał przyznaje, że skarżący doznał także szkód niematerialnych – takich jak cierpienie 

i frustracja wynikające ze wszczęcia postępowania karnego przeciwko niemu oraz niekorzystnego 

orzeczenia przeciwko niemu, które nie mogą być wystarczająco zrekompensowane przez samo 

orzeczenie naruszenia Konwencji. Oceniając na zasadzie słuszności, Trybunał przyznaje 

skarżącemu 5.000 euro z tego tytułu.   

B.  Koszty i wydatki 

61.  Skarżący domagał się ponadto 7.140 złotych, równowartości 1.900 euro, tytułem zwrotu 

kosztów i wydatków poniesionych w postępowaniach przed sadami krajowymi, na które składały 

się 3.340 złotych poniesione w postępowaniach przed sądem pierwszej i drugiej instancji oraz 3,800 

złotych poniesione w postępowaniu przed Sądem Najwyższym. Ponadto skarżący domagał się 

zwrotu 11.000 złotych, równowartości 2.860 euro, poniesionych w postępowaniu przed Trybunałem  

62.  Rząd twierdził, iż żądania te są zbyt wygórowane oraz że skarżący nie udokumentował 

należycie poniesionych kosztów powstałych w związku z postępowaniami przed sądami 

krajowymi.   



 WYROK KULIŚ v. POLSCE  23 

63.  Zgodnie z orzecznictwem Trybunału, skarżący jest uprawniony do zwrotu poniesionych 

kosztów i wydatków tylko do wysokości do której wykaże, że były one faktycznie poniesione, 

konieczne oraz uzasadnione co do wysokości. W rzeczonej sprawie skarżący przedstawił 

odpowiednie rachunki dokumentujące koszty reprezentacji przed Trybunałem. W odniesieniu do 

kosztów poniesionych podczas postępowań przed sądami krajowymi, Trybunał zauważa, że 

skarżący domagał się zwrotu kosztów, które zobowiązany był zapłacić zgodnie z wyrokami sądów 

krajowych. Wysokość tych kosztów była dokładnie określona w stosownych wyrokach. Mając na 

uwadze wszystkie stosowne czynniki, Trybunał uznaje za stosowne przyznać skarżącemu kwotę, 

jakiej skarżący się domagał, czyli 4.760 euro. 

   

C.  Odsetki za zwłokę 

64. Trybunał uważa, iż odsetki za zwłokę powinny być określone na podstawie marginalnej stopy 

procentowej Europejskiego Banku Centralnego plus trzy punkty procentowe. 

 

Z TYCH WZGLĘDÓW, TRYBUNAŁ JEDNOMYŚLNIE 

1.  Uznaje skargę za dopuszczalną; 

 

2.  Uznaje, że doszło do naruszenia artykułu 10 Konwencji; 

 

3.  Uznaje 

(a)  pozwane Państwo ma wypłacić skarżącemu, od daty kiedy wyrok stanie się prawomocny 

zgodnie z artykułem 44 § 2 Konwencji, 2,200 euro (dwa tysiące dwieście euro) z tytułu szkód 

materialnych oraz 5.000 euro (pięć tysięcy euro) z tytułu szkód niematerialnych, a także 4,760 

euro (cztery tysiące siedemset sześćdziesiąt), które mają być przeliczone na walutę polską 

pozwanego państwa według kursu z dnia realizacji wyroku, plus jakikolwiek podatek, jaki może 

być pobrany od tych kwot;  

 



24 WYROK KULIŚ v. POLSCE 

(b)  od wygaśnięcia powyższego trzymiesięcznego terminu do momentu zapłaty płatne od tej sumy 

będą zwykłe odsetki według marginalnej stopy procentowej Europejskiego Banku Centralnego plus 

trzy punkty procentowe; 

 

4. Oddala pozostałą część roszczenia skarżącego o zadośćuczynienie. 

 

Sporządzono w języku angielskim i obwieszczono pisemnie dnia 18 marca 2008 r., zgodnie z 

artykułem 77 § 2 i 3 Regulaminu Trybunału. 

 Lawrence Early Nicolas Bratza 

 Kanclerz Przewodniczący 


