
 

 

 

 

 

 

 

SEKCJA CZWARTA 

 

 

 

 

 

SPRAWA REMUSZKO przeciwko POLSCE 

 

(Skarga nr 1562/10) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYROK 

 

STRASBURG 

 

16 lipca 2013 

 

 

 

Niniejszy wyrok stanie się ostateczny zgodnie z warunkami określonymi  

w Artykule 44 § 2 Konwencji. Wyrok może podlegać korekcie wydawniczej. 





 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 1 

W sprawie Remuszko przeciwko Polsce, 

Europejski Trybunał Praw Człowieka (Sekcja Czwarta), zasiadając jako 

Izba w składzie: 

 Ineta Ziemele, Przewodniczący, 

 Päivi Hirvelä, 

 George Nicolaou, 

 Ledi Bianku, 

 Zdravka Kalaydjieva, 

 Krzysztof Wojtyczek, 

 Faris Vehabović, sędziowie, 

oraz Françoise Elens-Passos, Kanclerz Sekcji, 

Obradując na posiedzeniu niejawnym w dniu 25 czerwca 2013 roku,  

Wydaje następujący wyrok, który został przyjęty w tym dniu: 

POSTĘPOWANIE 

1. Sprawa wywodzi się ze skargi (nr 1562/10) przeciwko 

Rzeczypospolitej Polskiej, wniesionej w dniu 22 grudnia 2009 roku do 

Trybunału na podstawie Artykułu 34 Konwencji o Ochronie Praw 

Człowieka i Podstawowych Wolności (“Konwencja”) przez obywatela 

polskiego Pana Stanisława Remuszko (“skarżący”). 

2. Rząd polski („Rząd”) był reprezentowany przez swojego 

Pełnomocnika, Pana J. Wołąsiewicza, a następnie przez Panią 

J. Chrzanowską z Ministerstwa Spraw Zagranicznych. 

3.  Skarżący zarzucił, że gazeta odmówiła opublikowania płatnej reklamy 

jego książki. Powołał się na Artykuł 10 Konwencji. 

4.  Dnia 12 kwietnia 2011 roku skarga została zakomunikowana 

Rządowi. Zdecydowano również o łącznym rozpatrzeniu dopuszczalności  

i meritum skargi (Artykuł 29 § 1). 

FAKTY 

I.  OKOLICZNOŚCI SPRAWY 

5.  Skarżący urodził się w 1948 roku i mieszka w Warszawie. 

A.  Kontekst sprawy 

6.  W 1999 roku skarżący, który jest dziennikarzem, opublikował książkę 

zatytułowaną “Gazeta Wyborcza. Początki i okolice”. Książka  



2 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 

w niekorzystnym świetle przedstawia historię powstania “Gazety 

Wyborczej”, jednego z najbardziej znanych polskich dzienników o zasięgu 

ogólnokrajowym. Gazeta powstała w 1989 roku w wyniku tak zwanych 

rozmów “Okrągłego Stołu” pomiędzy komunistycznym rządem i liderami 

demokratycznej opozycji, które następnie doprowadziły do pierwszych od 

1945 roku częściowo wolnych wyborów w Polsce i do ostatecznej 

likwidacji systemu komunistycznego pod koniec 1989 roku. 

7.  Drugie wydanie książki skarżącego zostało opublikowane w 2003 

roku. W prasie nie pojawiła się żadna recenzja tej książki. 

8.  Następnie skarżący zwrócił się do siedmiu dzienników i tygodników 

o opublikowanie identycznej płatnej reklamy książki. Tekst proponowanej 

reklamy brzmi następująco: 

“To przykra lektura dla przyjaciół [redaktora naczelnego] “Gazety Wyborczej”. 

Prawda o “Gazecie Wyborczej”. Nieznane dokumenty. Świadkowie. Stanisław 

Remuszko, były dziennikarz [gazety], obecnie freelancer, napisał pierwszą w Polsce, 

Europie i na świecie książkę o “Gazecie Wyborczej” i jej środowisku. Czy masz blade 

pojęcie, skąd wziął się majątek “Gazety Wyborczej”? Informacje dostępne na 

www.remuszko.pl”. 

9.  Wszystkie gazety (“Nasz Dziennik”, “Wprost”, “Metropol”, 

“Newsweek”, “Polityka” i “Rzeczpospolita”) odmówiły opublikowania 

reklamy. “Gazeta Polska” początkowo wyraziła zgodę na opublikowanie 

reklamy i podpisała umowę ze skarżącym. Jednak wkrótce potem redaktor 

naczelny zmienił zdanie, odmówił opublikowania reklamy i zwrócił 

pieniądze wpłacone przez skarżącego.  

10.  W dniu 12 czerwca 2003 roku skarżący złożył przeciwko gazetom 

siedem identycznych pozwów do Sądu Okręgowego w Warszawie. Zażądał, 

by sąd orzekł wobec pozwanych gazet nakaz opublikowania reklamy. 

Skarżący powołał się na Artykuł 36 ustawy – Prawo prasowe z 1984 roku 

(zobacz pkt 34 poniżej), twierdząc, że zaproponowanej treści reklamy nie 

można rozsądnie interpretować jako sprzecznej z prawem lub naruszającej 

prawa osób trzecich albo sprzecznej z linią programową pozwanych, chyba 

że należy uznać, że ich linia programowa zakłada obowiązek ochrony 

interesów “Gazety Wyborczej”, jej redaktora naczelnego i wydawcy. 

Skarżący powołał się na Artykuł 54 Konstytucji oraz Artykuł 1 Prawa 

prasowego. 

11.  Wyrokami z dnia 23 stycznia 2004 roku, 11 maja 2005 roku, 26 

maja 2005 roku, 28 stycznia 2004 roku oraz 28 marca 2006 roku Sąd 

Okręgowy w Warszawie oddalił pozew odpowiednio przeciwko “Naszemu 

Dziennikowi”, “Wprost”, “Metropolowi”, “Newsweekowi” oraz “Polityce”. 

12.  Skarżący złożył apelację. 

13.  Wyrokami z dnia 14 grudnia 2005 roku i 23 czerwca 2006 roku Sąd 

Apelacyjny w Warszawie uwzględnił apelację skarżącego i nakazał 

pozwanym gazetom “Wprost” i “Metropol” opublikować daną reklamę. Od 

tych wyroków nie została złożona skarga kasacyjna. 

http://www.remuszko.pl/


 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 3 

14.  W toku postępowania odwoławczego przeciwko “Naszemu 

Dziennikowi” w dniu 15 października 2004 roku Sąd Apelacyjny w 

Warszawie zdecydował się skorzystać z Artykułu 390 § 1 Kodeksu 

postępowania cywilnego i przedstawić Sądowi Najwyższemu do 

rozstrzygnięcia zagadnienie prawne, dotyczące wykładni Artykułu 36 Prawa 

prasowego. Sąd Najwyższy odmówił udzielenia odpowiedzi na to pytanie 

prawne w drodze postanowienia z dnia 14 października 2004 roku (CZP 

67/05) (zobacz “Właściwe prawo krajowe i praktyka” poniżej). 

15.  W dniu 7 marca 2005 roku Sąd Apelacyjny w Warszawie zwrócił 

apelację skarżącego przeciwko “Newsweekowi” z przyczyn formalnych 

(brak uiszczenia opłaty sądowej). 

16.  Wyrokiem z dnia 25 kwietnia 2006 roku Sąd Apelacyjny w 

Warszawie oddalił apelację skarżącego przeciwko “Polityce”. 

17.  Wyrokiem z dnia 13 lipca 2004 roku Sąd Okręgowy w Warszawie 

uwzględnił pozew przeciwko “Gazecie Polskiej”. Redakcja odwołała się od 

wyroku. Strony rozstrzygnęły sprawę przed Sądem Apelacyjnym. Skarżący 

twierdzi, że ostatecznie reklama nie została opublikowana. 

B.  Postępowanie przeciwko “Rzeczpospolitej” 

18.  Niniejsza sprawa dotyczy postępowania przeciwko 

“Rzeczpospolitej” i jej redaktorowi naczelnemu. 

19.  Wyrokiem z dnia 30 marca 2004 roku Sąd Okręgowy w Warszawie 

oddalił pozew skarżącego. Powołał się na Artykuł 36 Prawa prasowego, 

zauważając, że jedyne wymagania, jakie muszą spełniać płatne reklamy, by 

mogły być opublikowane w prasie, to zgodność z prawem i zasadami 

współżycia społecznego. Redakcja “Rzeczpospolitej” była świadoma treści 

książki. Publikację reklamy można by uznać za aprobatę tych treści, co z 

kolei może być postrzegane jako naruszenie praw osób trzecich. Mogłoby to 

stanowić podstawę do odpowiedzialności cywilnej ze strony gazety. 

Redakcja miała nie tylko prawo, by odmówić opublikowania reklamy ze 

względu na naruszenie praw osób trzecich; była wręcz do tego 

zobowiązana. 

20.  Skarżący odwołał się, powołując się na swoje prawo do wolności 

wyrażania opinii. Stwierdził również, że sąd pierwszej instancji nie 

przedstawił żadnego wyjaśnienia, dlaczego i w jaki sposób reklama 

naruszała prawa osób trzecich. 

21.  Wyrokiem z dnia 4 listopada 2004 roku Sąd Apelacyjny  

w Warszawie uwzględnił jego apelację i przekazał sprawę do ponownego 

rozpoznania. Na wstępie sąd stwierdził, że publikacja reklam nie została 

objęta wolnością słowa. 

22.  Nadto przychylił się do argumentu skarżącego, iż sąd niższej 

instancji nie udzielił stosownego uzasadnienia wyroku. Sąd uznał, że tekst 

reklamy jest sprzeczny z prawem i stanowi naruszenie praw osób trzecich, 



4 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 

bez przedstawienia żadnych argumentów lub powodów uzasadniających to 

stanowisko. Ponadto sąd stwierdził, że sąd niższej instancji dokonał tej 

oceny w odniesieniu do treści danej książki. Ocena nie była prawidłowa, 

ponieważ na podstawie Artykułu 36 Prawa prasowego należało zbadać 

zgodność z prawem i / lub prawami osób trzecich wyłącznie treści reklamy, 

a nie reklamowanej usługi lub towaru. Treść książki nie ma w tym 

przypadku znaczenia. 

23.  Wyrokiem z dnia 30 stycznia 2007 roku Sąd Okręgowy w 

Warszawie oddalił pozew skarżącego. Sąd stanął na stanowisku, że reklama 

była sprzeczna z linią programową gazety. Nadto powtórzył, że publikację 

reklamy można by poczytać jako aprobatę poglądów skarżącego, 

wyrażonych w książce. Sama ta okoliczność była wystarczająca do 

uzasadnienia odmowy opublikowania reklamy. Ponadto “Rzeczpospolita” i 

“Gazeta Wyborcza” są konkurentami na rynku prasowym. Publikacja 

reklamy mogła zrodzić podejrzenie, że redakcja tej pierwszej stara się 

oczerniać tą drugą w oczach opinii publicznej. Co więcej, redakcja nie była 

prawnie zobowiązana do popierania poglądów i wypowiedzi, z którymi się 

nie zgadzała. 

24.  Sąd uznał, że reklama nie spełniała wymogów określonych w 

Artykule 36 Prawa prasowego. 

25.  Nadto sąd stwierdził, powołując się na stanowisko Sądu 

Najwyższego wyrażone w wyrokach z dnia 18 stycznia 2007 roku, 

wydanych w innych sprawach wniesionych przez skarążacego, a 

dotyczących odmowy opublikowania tej samej reklamy (zobacz pkt 30 

poniżej), że zgodnie z zasadą wolności gospodarczej i swobodą umów 

wydawca nie jest prawnie zobowiązany do publikowania wszystkich 

skierowanych do niego reklam, ponieważ nie ma monopolu na rynku. 

26.  Skarżący odwołał się, powtarzając swoje wcześniejsze argumenty. 

Wyraźnie powołał się na Artykuł 10 Konwencji. 

27.  W dniu 7 lutego 2008 roku Sąd Apelacyjny w Warszawie oddalił 

jego apelację, co do zasady przychylając się do poglądu wyrażonego przez 

Sąd Okręgowy. 

28.  Pełnomocnik skarżącego złożył od tego wyroku skargę kasacyjną do 

Sądu Najwyższego, powołując się na prawo do wolności wyrażania opinii, 

zagwarantowane w Konstytucji oraz Artykule 10 Konwencji. 

29.  Wyrokiem z dnia 26 marca 2009 roku, doręczonym skarżącemu w 

dniu 24 czerwca 2009 roku, Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną. 

30.  Sąd powołał się na swoje orzeczenia wydane w innych sprawach 

wszczętych przez skarżącego: CZP 67/05 (sprawa “Naszego Dziennika”, w 

którym Sąd Najwyższy odmówił udzielenia odpowiedzi na pytanie prawne, 

zobacz pkt 35 poniżej), I CSK 351/06 oraz 376/06 (sprawa “Polityki”). 

Zauważył, że rynek prasy jest regulowany przez swobodę działalności 

gospodarczej i handlowej. Wynika z tego, że wydawców gazet nie można 

uznać za zobowiązanych do publikowania wszystkich reklam tylko na 



 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 5 

życzenie klientów. Sąd odniósł się do wyroku Trybunału w sprawie Appleby 

i inni przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, nr 44306/98, ECHR 2003-VII. 

Zgodził się z opinią Trybunału, że zasady określające korzystanie z 

wolności wyrażania opinii znajdują również zastosowanie do wypowiedzi 

handlowych. Jednakże nie musi wynikać z tego, że w stosunkach 

horyzontalnych ta wolność nie może być ograniczona zgodnie z 

konstytucyjną zasadą proporcjonalności. 

31.  Zważywszy, że nawet jeśli uznać, że Artykuł 36 ust. 4 Prawa 

prasowego nie jest w pełni zgodny z innymi przepisami tej ustawy, to 

wydawcy, którzy chcą odmówić publikacji reklamy, mogą się na niego 

skutecznie powoływać, jeśli uznają, że zaproponowana reklama jest 

sprzeczna z linią programową gazety. 

32.  Sąd Najwyższy uznał, że zaskarżony wyrok ostatecznie odpowiada 

prawu. 

II.  WŁAŚCIWE PRAWO KRAJOWE I PRAKTYKA 

33.  Artykuł 54 Konstytucji stanowi: 

“1.  Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania 

i rozpowszechniania informacji. 

2.  Cenzura prewencyjna środków społecznego przekazu oraz koncesjonowanie 

prasy są zakazane. Ustawa może wprowadzić obowiązek uprzedniego uzyskania 

koncesji na prowadzenie stacji radiowej lub telewizyjnej”. 

Artykuł 31 Konstytucji brzmi: 

“1.  Wolność człowieka podlega ochronie prawnej. 

2.  Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno 

zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje. 

3.  Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą 

być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym 

państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony 

środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. 

Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw”. 

34.  Artykuł 36 ustawy – Prawo prasowe z 1984 roku brzmi następująco: 

“1.  Prasa może zamieszczać odpłatne ogłoszenia i reklamy. 

2.  Ogłoszenia i reklamy nie mogą być sprzeczne z prawem lub zasadami 

współżycia społecznego. 

3.  Ogłoszenia i reklamy muszą być oznaczone w sposób nie budzący wątpliwości, 

iż nie stanowią one materiału redakcyjnego. 

4.  Wydawca i redaktor mają prawo odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, 

jeżeli ich treść lub forma jest sprzeczna z linią programową bądź charakterem 

publikacji.” 



6 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 

35.  Postanowieniem z dnia 14 października 2004 roku (CZP 67/05) Sąd 

Najwyższy rozstrzygnął zagadnienie prawne przedstawione mu przez Sąd 

Apelacyjny w Warszawie w sprawie skarżącego przeciwko “Naszemu 

Dziennikowi”. W swoim pytaniu Sąd Apelacyjny podsumował trudności 

związane z wykładnią Artykułu 36 Prawa prasowego. Z jednej strony 

Artykuł 36 w ustępie 1 przewiduje, że wydawcy gazet mają prawo do 

publikowania reklam. Sformułowanie to sugeruje, że mogą oni swobodnie 

decydować o wyborze reklam do publikacji. 

36.  Z drugiej strony postanowienia ustępu 2 i 4 niniejszego Artykułu, w 

zakresie, w jakim określają sytuacje, w których wydawca może odmówić 

publikacji reklamy, sugerują, że taka odmowa jest możliwa jedynie w 

przypadku, gdy zaproponowana reklama nie spełnia wymogów określonych 

w tych przepisach. W przeciwnym razie wydawcy są zobowiązani na mocy 

przepisów opublikować reklamę, o ile została ona należycie opłacona. 

Wniosek ten dodatkowo wzmacniał fakt, że zgodnie z ustępem 2 Artykułu 

44 Prawa prasowego wydawcy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności 

prawnej za treść płatnych reklam. 

37.  Sąd Apelacyjny odnotował w swoim pytaniu, że wolność wyrażania 

opinii jednostki, która chce opublikować reklamę, należy wyważyć ze 

swobodą prowadzenia działalności gospodarczej wydawcy. Nadto 

zauważył, że jeśli decydującą wagę przypisaćby wolności wydawcy w 

zakresie wyboru reklam do publikacji, to forma nieograniczonej kontroli 

treści przez prywatne podmioty gospodarcze może spowodować skutki 

porównywalne do cenzury prewencyjnej. 

38.  Sąd Najwyższy zgodził się z argumentacją sądu pytającego, że 

Artykuł 36 Prawa prasowego może, i istotnie budzi wątpliwości w zakresie 

jego wykładni. Literalna wykładnia a contrario wskazuje, że odmowa 

opublikowania reklamy jest uzasadniona wyłącznie wtedy, gdy nie został 

spełniony jeden z czterech warunków określonych w ustępach 2 i 4. Gdyby 

ustawodawca uznał, że wydawcy mają całkowitą swobodę w podejmowaniu 

decyzji, czy opublikować reklamę, czy też odmówić jej publikacji, to 

zbędne byłoby formułowanie listy wymagań, które reklama musi spełniać, 

aby być opublikowana. Stąd większość przedstawicieli doktryny jest zdania, 

które najwyraźniej podziela również pytający Sąd Apelacyjny, że ten 

przepis Prawa prasowego ogranicza swobodę wydawcy w odniesieniu do 

reklam komercyjnych. 

39.  Sąd Najwyższy wyraził pogląd, że taka teza jest trudna do 

zaakceptowania. Zauważył, że można przedstawić wiele argumentów na 

poparcie przeciwnego stanowiska. Niemniej jednak w okolicznościach 

sprawy sąd nie musiał rozstrzygać zagadnienia prawnego przedstawionego 

przez Sąd Apelacyjny, ponieważ odpowiedź nie była konieczna do podjęcia 

decyzji co do istoty sprawy. Wynik postępowania przed Sądem 

Apelacyjnym zależy wyłącznie od oceny tego sądu, czy zaproponowana 



 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 7 

reklama jest sprzeczna z obowiązującym prawem, a nie od wyjaśnienia 

zakresu obowiązku wydawcy do opublikowania płatnej reklamy. 

40.  Sąd Najwyższy wyprowadził podobne wnioski co do wykładni 

Artykułu 36 Prawa prasowego w dwóch orzeczeniach wydanych w dniu 18 

stycznia 2007 roku w sprawach skarżącego (I CSK 351/6 oraz 376/06). 

Żadanie skarżącego o opublikowanie reklamy zostało odrzucone w obu 

sprawach. 

PRAWO 

I.  ZARZUT NARUSZENIA ARTYKUŁU 10 KONWENCJI 

41.  Skarżący zarzucił, że odmowa opublikowania płatnej reklamy przez 

“Rzeczpospolitą”, utrzymana  następnie w mocy przez sądy, naruszyła jego 

prawo do wolności wyrażania opinii, podlegające ochronie na podstawie 

Artykułu 10 Konwencji, który brzmi następująco:  

“1. Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność 

posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez 

ingerencji władz publicznych i bez względu na granice państwowe. Niniejszy przepis 

nie wyklucza prawa Państw do poddania procedurze zezwoleń przedsiębiorstw 

radiowych, telewizyjnych lub kinematograficznych. 

2. Korzystanie z tych wolności pociągających za sobą obowiązki  

i odpowiedzialność może podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, 

ograniczeniom i sankcjom, jakie są przewidziane przez ustawę i niezbędne  

w społeczeństwie demokratycznym w interesie bezpieczeństwa państwowego, 

integralności terytorialnej lub bezpieczeństwa publicznego ze względu na konieczność 

zapobieżenia zakłóceniu porządku lub przestępstwu, z uwagi na ochronę zdrowia  

i moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych osób oraz ze względu na 

zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych lub na zagwarantowanie powagi  

i bezstronności władzy sądowej”. 

A.  Dopuszczalność skargi 

1.  Wyczerpanie krajowych środków odwoławczych 

42.  Rząd argumentował, że skarżący nie wyczerpał krajowych środków 

odwoławczych, ponieważ nie skorzystał z instytucji skargi konstytucyjnej. 

Zdaniem Rządu powinien zaskarżyć Artykuł 36 §§ 2 i 4 Prawa prasowego 

co do jego zgodności z Konstytucją. 

43.  Skarżący nie zgodził się. Stwierdził, że skarga konstytucyjna nie 

było właściwym środkiem odwoławczym w jego sprawie. Nie było podstaw 

do zakwestionowania konstytucyjności przepisów, których dotyczy 

postępowanie. Chodziło wyłącznie o ich wykładnię dokonaną przez sądy w 

sprawie, którą zaskarżył. 



8 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 

44.  Trybunał wielokrotnie orzekał, że w rozumieniu Artykułu 35 § 1 

Konwencji skarga konstytucyjna jest skutecznym środkiem odwoławczym, 

zgodnie z którym domniemane naruszenie Konwencji wynika z 

bezpośredniego zastosowania przepisu prawnego uznanego przez 

skarżącego za niekonstytucyjny (zobacz między innymi Szott-Medyńska 

przeciwko Polsce (dec.), nr. 47414/99, 9 października 2003 roku).  

45.  Odnosząc się do okoliczności niniejszej sprawy, Trybunał 

odnotowuje, że domniemane naruszenie wynika z sądowej wykładni 

Artykułu 36 Prawa prasowego. Trybunał wskazał na utrwalone 

orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, zgodnie z którym skargi 

konstytucyjne oparte wyłącznie na rzekomo błędnej interpretacji przepisów 

prawnych są wyłączone z jego jurysdykcji; wobec powyższego taka skarga 

nie może być uznana za skuteczny środek odwoławczy w rozumieniu 

Artykułu 35 § 1 Konwencji. To właśnie taka wykładnia i rozbieżności w 

interpretacji przepisu leżą u podstaw niniejszej sprawy. Dlatego skarga 

konstytucyjna nie może być uznana za skuteczny środek odwoławczy w 

sprawie skarżącego (zobacz między innymi Palusiński przeciwko Polsce 

(dec.), nr 62414/00, ECHR 2006-...;. Ciesielczyk przeciwko Polsce, nr 

12484/05, §28, 26 czerwca 2012 roku; oraz Sosinowska przeciwko Polsce, 

nr 10247/09, §55, 18 października 2011 roku). 

46.  Z tych względów zarzut Rządu o niedopuszczalności skargi ze 

względu na niewyczerpanie krajowych środków odwoławczych musi być 

odrzucony. 

2.  Zarzut niezgodności ratione personae z postanowieniami Konwencji 

47.  Rząd stwierdził ponadto, że skarga powinna być uznana za 

niezgodną ratione personae, ponieważ dotyczy stosunków horyzontalnych 

między podmiotami prywatnymi. 

48.  Skarżący uznał, że odmowa opublikowania reklamy jego książki 

została utrzymana w mocy przez sądy, które działają w imieniu państwa i 

dlatego to państwo musi ponieść odpowiedzialność za treść orzeczeń oraz 

wynik postępowania. 

49.  Trybunał zauważa, że zarzut ten jest zagadnieniem, który należy do 

meritum sprawy i zajmie się nim rozpatrując istotę sprawy. 

3.  Status ofiary skarżącego 

50.  Rząd argumentował ponadto, że skarżący nie może twierdzić, że stał 

się ofiarą naruszenia Konwencji, ponieważ zaskarżone orzeczenia nie 

wywarły na niego negatywnego wpływu. Uruchomił własną stronę 

internetową i był w stanie, mimo odmowy wydawców do opublikowania 

płatnych reklam, rozpowszechniać informacje o swojej książce i ją 

sprzedawać. Na podstawie informacji udostępnionych na tej stronie 



 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 9 

internetowej wyszło na jaw, że trzecia edycja książki została wyprzedana 

już w 2010 roku. 

51.  Trybunał przypomina, że to na władzach krajowych w pierwszej 

kolejności ciąży obowiązek naprawienia wszelkich naruszeń Konwencji. 

Decyzja lub środek korzystny dla skarżącego co do zasady nie są 

wystarczające, aby pozbawić go statusu “ofiary” dla celów Artykułu 34 

Konwencji, chyba że władze krajowe przyznały to, wyraźnie lub w sposób 

dorozumiany, a następnie zapewniły zadośćuczynienie za naruszenie 

Konwencji (zobacz między innymi Eckle przeciwko Niemcom, 15 lipca 

1982 roku, § 66, Seria A nr 51; Scordino przeciwko Włochom (nr 1) 

[Wielka Izba], nr 36813/97, § 180, ECHR 2006-V, oraz Ladent przeciwko 

Polsce, nr 11036/03, § 36, 18 marca 2008 roku). Pojęcie “ofiary” należy 

interpretować w sposób autonomiczny (zobacz Gorraiz Lizarraga i inni 

przeciwko Hiszpanii, nr 62543/00, § 35, ECHR 2004-III). Co ważne, nie 

oznacza to istnienia szkody (Brumărescu przeciwko Rumunii [Wielka Izba], 

nr 28342/95, § 50, ECHR 1999-VII).  

52.  W niniejszej sprawie nie została wydana krajowa decyzja, która była 

przeznaczona i nadawała się do złagodzenia negatywnego wpływu na prawa 

skarżącego, wywołanego przez zaskarżone orzeczenia. Ponieważ jego 

sytuacja nie została naprawiona w jakikolwiek sposób, niniejszy zarzut 

Rządu należy odrzucić. 

4.  Brak znaczącego uszczerbku 

53.  Rząd stwierdził ponadto, że skarżący nie doznał znaczącego 

uszczerbku, ponieważ zaskarżone orzeczenia nie miały na niego 

negatywnego wpływu. Był w stanie reklamować swoją książkę w Internecie 

i ją sprzedawać. 

54.  Trybunał jest zdania, że argument ten jest jedynie 

przeformułowaniem zarzutów, które Rząd zgłosił w odniesieniu do statusu 

ofiary skarżącego (zobacz pkt 51 powyżej). 

55.  Zarzut ten należy zatem również odrzucić. 

5.  Wniosek 

56.  Trybunał odnotowuje, że skarga nie jest oczywiście bezzasadna  

w rozumieniu Artykułu 35 § 3 (a) Konwencji. Nadto zauważa, że nie jest 

niedopuszczalna z jakichkolwiek innych względów. Musi być zatem uznana 

za dopuszczalną. 

B.  Meritum skargi 

1.  Zastosowanie Artykułu 10 Konwencji 

57.  Rząd przyznał, że reklamy i inne formy wypowiedzi handlowej 

mogą mieścić się w zakresie Artykułu 10 Konwencji. Jednakże przepis ten 



10 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 

nie ma zastosowania do okoliczności niniejszej sprawy, ponieważ dotyczy 

sporu pomiędzy podmiotami prywatnymi, a prawa i wolności zawarte w 

Konwencji mają charakter wertykalny i jako takie dotyczą stosunków 

pomiędzy państwem a jednostkami. 

58.  Skarżący nie zgodził się. Był zdania, że Artykuł 10 ma zastosowanie 

do okoliczności niniejszej sprawy. 

59.  Trybunał w wielu sprawach orzekł już, że Artykuł 10 dotyczy także 

reklam oraz wypowiedzi o charakterze handlowym (zobacz Coca Casado 

przeciwko Hiszpanii, 24 lutego 1994 roku, § 35-36, Seria A nr 285 A; oraz 

markt intern Verlag GmbH i Klaus Beermann przeciwko Niemcom, 20 

listopada 1989 roku, § 26, Seria A nr 165). Trybunał nie widzi podstaw, by 

uznać inaczej w niniejszej sprawie. 

60.  Trybunał wielokrotnie powtarza, że w pierwszej kolejności do władz 

krajowych, a w szczególności sądów pierwszej instancji i odwoławczych, 

należy interpretacja i stosowanie prawa krajowego (zobacz na przykład 

Iglesias Gil i A.U.I. przeciwko Hiszpanii, nr 56673/00, § 61, ECHR 2003-V; 

Slivenko przeciwko Łotwie [Wielka Izba], nr 48321/99, § 105, ECHR 2003-

X;.. oraz Włoch przeciwko Polsce, nr 27785/95, § 110, ECHR 2000-XI). 

Nie zwalnia to jednak państwa z ogólnego obowiązku na podstawie 

Artykułu 1 Konwencji do „zapewnienia każdemu człowiekowi, 

podlegającemu [jego] jurysdykcji, praw i wolności określonych w ... 

[niniejszej] Konwencji”. Państwo może ponieść odpowiedzialność w 

wyniku nieprzestrzegania obowiązku przyjęcia określonego ustawodawstwa 

krajowego albo stosowania istniejącego prawodawstwa krajowego w sposób 

niezgodny ze standardami Konwencji. 

61.  Trybunał podkreśla kluczowe znaczenie wolności wyrażania opinii 

jako jednego z warunków koniecznych funkcjonowania demokracji. 

Trybunał przypomina również pierwszoplanową rolę prasy w państwie 

prawa (na przykład Goodwin przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, 27 

marca 1996 roku, § 39, Raporty 1996-II). W orzecznictwie Trybunału 

wielokrotnie podkreślano funkcję prasy jako dostawcy informacji i 

publicznego obserwatora (public watchdog). Prasa odgrywa szczególną rolę 

w przekazywaniu informacji i idei zarówno na tematy polityczne, jak 

również w innych dziedzinach interesu publicznego. Wolność prasy 

zapewnia społeczeństwu m.in. jeden z najlepszych sposobów odkrywania i 

kształtowania opinii o poglądach i postawach liderów politycznych. 

(Castells przeciwko Hiszpanii, wyrok z dnia 23 kwietnia 1992 roku, Seria A 

nr 236, § 43). 

62.  Istotnie, skuteczne korzystanie z wolności wyrażania opinii nie 

zależy tylko od obowiązku państwa do powstrzymywania się od ingerencji, 

ale może wymagać pozytywnych środków ochrony, nawet w sferze relacji 

między jednostkami (zobacz Fuentes Bobo przeciwko Hiszpanii, nr 

39293/98, § 38, 29 lutego 2000 roku; oraz Wojtas-Kaleta przeciwko Polsce, 

nr 20436/02, § 43, 16 lipca 2009 roku, dotyczący obowiązku państwa do 



 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 11 

ochrony wolności wyrażania opinii w kontekście zatrudnienia, lub Appleby i 

inni przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, nr 44306/98, ECHR 2003-VI, w 

którym Trybunał zbadał zakres pozytywnych obowiązków państwa w 

odniesieniu do regulacji skutecznego korzystania z wolności wyrażania 

opinii w stosunkach horyzontalnych pomiędzy podmiotami prywatnymi). 

Pozytywne środki ochrony mogą być wymagane szczególnie w stosunkach 

pomiędzy dziennikarzami i gazetami (zobacz Özgür Gündem przeciwko 

Turcji, nr 23144/93, §§ 42-46, ECHR 2000-III, w którym stwierdzono, iż na 

państwie tureckim ciążył pozytywny obowiązek do podjęcia środków 

śledczych i ochronnych, ponieważ gazeta o profilu pro-PKK oraz jej 

dziennikarze i pracownicy stali się ofiarami kampanii przemocy i 

zastraszania). 

63.  Aby ustalić, czy istnieje pozytywny obowiązek, należy mieć na 

względzie właściwą równowagę, która powinna być zachowana pomiędzy 

ogólnym interesem społecznym a interesami jednostki, a której 

poszukiwanie jest wpisane w całość Konwencji. Zakres tego obowiązku 

nieuchronnie różni się ze względu na różnorodność sytuacji panujących w 

Umawiających się Państwach i wyborów, jakie muszą być podejmowane w 

zakresie priorytetów i zasobów finansowych. Ten obowiązek nie może być 

interpretowany w sposób, który wiąże się z niemożliwym lub 

nieproporcjonalnym obciążeniem dla organów władzy publicznej (zobacz 

między innymi Özgür Gündem przeciwko Turcji, przywołany powyżej, § 

43; oraz Frăsilă i Ciocîrlan przeciwko Rumunii, nr 25329/03, § 55, 10 maja 

2012 roku). Nie da się precyzyjnie określić granic pomiędzy pozytywnymi i 

negatywnymi obowiązkami państwa wynikającymi z Konwencji (zobacz 

Verein gegen Tierfabriken Schweiz (VgT) przeciwko Szwajcarii (nr 2) 

[Wielka Izba], nr 32772/02, § 82, ETPCz 2009). W obu sytuacjach – 

niezależnie od tego, czy są to obowiązki pozytywne, czy negatywne - 

państwu przysługuje pewien margines uznania (zobacz na przykład 

Mouvement raëlien suisse przeciwko Szwajcarii [Wielka Izba], nr 16354/06, 

§ 50, ETPCz 2012 (fragmenty)). 

64.  Szerokość takiego marginesu uznania różni się w zależności od 

szeregu czynników, wśród których szczególnie ważny jest rodzaj danej 

wypowiedzi. Podczas gdy na podstawie Artykułu 10 § 2 Konwencji istnieje 

niewielki zakres swobody dla ograniczenia wypowiedzi politycznych 

(zobacz między innymi Sokołowski przeciwko Polsce, nr 75955/01, § 41, 29 

marca 2005 roku; oraz Kaperzyński przeciwko Polsce, nr 43206/07, § 64, 3 

kwietnia 2012 roku), to szerszy margines jest ogólnie dostępny dla 

Umawiających się Państw przy regulowaniu wolności wyrażania opinii w 

sprawach, które mogą urazić osobiste przekonania w sferze moralności, a w 

szczególności religii (zobacz Murphy przeciwko Irlandii, nr 44179/98, § 67, 

ECHR 2003-IX (fragmenty) oraz Mouvement raëlien suisse przeciwko 

Szwajcarii [Wielka Izba], przywołany powyżej, § 61). Dla oceny niniejszej 

sprawy szczególnie istotne jest to, że państwa mają szeroki margines 



12 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 

uznania w regulacji wypowiedzi handlowych lub reklam (zobacz markt 

intern Verlag GmbH i Klaus Beermann przeciwko Niemcom, przywołany 

powyżej, § 33, Seria A nr 165; oraz Casado Coca przeciwko Hiszpanii, 

przywołany powyżej, § 50, Seria A nr 285-A). 

65.  W celu określenia istnienia i zakresu pozytywnych obowiązków 

Państwa wynikających z Artykułu 10 Konwencji, Trybunał miał na uwadze 

przedmiot sprawy, jej zdolność do przyczynienia się do debaty publicznej, 

charakter i zakres ograniczeń nałożonych za korzystanie z wolności 

wyrażania opinii oraz dostępność alternatywnych środków, dzięki którym ta 

wolność może być wykonywana, a także wagę, jaką należy przypisać 

konkurencyjnym prawom innych osób lub społeczeństwa (zobacz Appleby i 

inni, przywołany powyżej, §§ 42-43 i 47-49). 

2.  Zgodność z Artykułem 10 Konwencji 

(a)  Stanowiska stron 

66.  Rząd stwierdził, że w przypadku, gdyby Trybunał uzał, że należy 

zastosować Artykuł 10 w niniejszej sprawie, organy państwa byłyby 

odpowiedzialne tylko w odniesieniu do swoich pozytywnych obowiązków 

wynikających z tego przepisu, a nie zobowiązane do jakiejkolwiek 

bezpośredniej ingerencji w prawa skarżącego. W niniejszej sprawie 

obowiązki te zostały w pełni spełnione. W polskim systemie prawnym 

wszystkie osoby mogą swobodnie wyrażać swoje poglądy. Prywatne 

podmioty mogą swobodnie nawiązywać i kształtować stosunki zgodnie z 

zasadą swobody działalności gospodarczej, która reguluje stosunki 

handlowe na wolnym rynku w demokratycznym społeczeństwie. 

67.  Rząd uznał, że działania podjęte w niniejszej sprawie przyczyniły się 

do realizacji słusznego celu ochrony praw innych osób, a mianowicie 

wydawców gazet, których dotyczy postępowanie. 

68.  Co do zgodności z prawem ograniczeń nałożonych na skarżącego, 

Rząd podkreślił, iż podstawą prawną był Artykuł 36 §§ 2 i 4 Prawa 

prasowego. Sądy krajowe, rozpoznając odmowę opublikowania reklamy, 

zbadały jej podstawy prawne. Stwierdzono, że odmowa była zgodna z 

przywołanym przepisem, biorąc pod uwagę, że proponowana reklama była 

sprzeczna z linią programową gazety. 

69.  Następnie Rząd wyraził opinię, że trudności w interpretacji przepisu, 

o którym mowa w postanowieniu Sądu Najwyższego z 2005 roku oraz 

orzeczeniach z 2007 roku, nie miały wpływu na zgodność z prawem 

odmowy w niniejszej sprawie. Trudności te powstały głównie dlatego, że 

przed wszczęciem postępowania przez skarżącego nie istniała praktyka 

sądowa w zakresie wykładni Artykułu 36 Prawa prasowego. Sprawy 

skarżącego były pierwszą okazją dla sądów krajowych, aby rozstrzygnąć, 

jaką należy zachować równowagę między, z jednej strony, swobodą 

działalności gospodarczej wydawców gazet, a z drugiej strony wolnością 



 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 13 

wyrażania opinii przez prywatne podmioty w kontekście wypowiedzi 

handlowych. Ten brak właściwego orzecznictwa spowodował wątpliwości 

co do tego, czy wydawcy są zobowiązani do wyrażania zgody na każdy 

wniosek o opublikowanie płatnej reklamy w gazecie, czy też mają prawo 

odmówić. Sąd Najwyższy rozwinął swoje orzecznictwo w tej kwestii 

wyłącznie na podstawie spraw wniesionych przez skarżącego. To 

orzecznictwo należy uznać za ustalone i będzie służyć w przyszłości jako 

podstawa do podejmowania decyzji w kolejnych sprawach tego samego 

rodzaju. 

70.  Rząd argumentował nadto, że skarżący powinien był wiedzieć, że 

wydawcy mogą odmówić opublikowania reklamy na podstawie tego, że 

była ona sprzeczna z prawem lub zasadami współżycia społecznego albo z 

linią programową gazety. Przesłanki te nigdy nie budziły wątpliwości 

zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie. Odmowa “Rzeczpospolitej” w 

kwestii opublikowania reklamy skarżącego została oparta na dwóch z tych 

przesłanek, a to sprzeczności z linią programową i charakterem publikacji. 

Rząd stwierdził, że właściwe prawo zostało sformułowane z wystarczającą 

dokładnością, aby skarżący mógł przewidzieć konsekwencje swoich 

działań, mianowicie, że publikacja jego reklamy może być odrzucona ze 

względów prawnych. 

71.  Co się zaś tyczy wymogu konieczności ograniczenia w 

demokratycznym społeczeństwie, Rząd stwierdził, że było ono konieczne, 

aby zrównoważyć wolność wyrażania opinii skarżącego oraz wolność prasy 

i swobodę prowadzenia działalności gospodarczej przez wydawców. 

Odmowa “Rzeczpospolitej” dotycząca publikacji reklamy skarżącego nie 

przeszkodziła mu zarówno w reklamowaniu, jak i sprzedaży jego książki. 

Istniały inne łatwo dostępne środki informowania społeczeństwa o 

produkcie, takie jak reklamy w Internecie, stworzenie własnej strony 

internetowej, uruchomienie bloga internetowego, utworzenie konta na 

portalach społecznościowych, druk i kolportaż ulotek i plakatów, 

organizowanie spotkań autorskich lub założenie własnej gazety lub innego 

publikatora. Stąd opinia publiczna została poinformowana o tej książce, 

mimo odmowyo opublikowania reklamy skarżącego. 

72.  Rząd stwierdził, że powody wskazane przez sądy w niniejszej 

sprawie były odpowiednie i wystarczające. Uznano, że proponowana 

reklama była sprzeczna z linią programową “Rzeczpospolitej” jako 

poważnej gazety zajmującej się zagadnieniami prawnymi, gospodarczymi i 

społecznymi, politycznie neutralnej i obiektywnej, przekazującej informacje 

we właściwy i taktowny sposób oraz unikającej publikacji skandalicznych i 

sensacyjnych artykułów. Sądy zauważyły, że reklama dotyczyła redaktora 

naczelnego i wydawcy konkurencyjnej gazety. Publikacja reklamy mogłyby 

sprawiać wrażenie, że “Rzeczpospolita” podziela poglądy autora i w ten 

sposób poddać jej obiektywizm w wątpliwość. 



14 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 

73.  Rząd utrzymywał nadto, że publikacja reklamy byłaby nie tylko 

sprzeczna z prawem, ale również z zasadami etyki zawodowej. Sądy stały 

również na stanowisku, że nałożenie na gazetę obowiązku publikacji 

naruszyłoby także prawo wydawcy do decydowania o treściach 

redakcyjnych. 

74.  Rząd podsumował, że zaskarżone środki były uzasadnione pilną 

potrzebą społeczną i proporcjonalne, a zatem zgodne z wymogami Artykułu 

10 Konwencji. 

75.  Skarżący stwierdził, że odmowa opublikowania płatnej reklamy 

przez “Rzeczpospolitą”, która następnie została utrzymana w mocy przez 

sądy, naruszyła jego prawo do wolności wyrażania opinii, zagwarantowane 

Artykułem 10 Konwencji. Jego książka dotyczy kwestii powszechnego 

zainteresowania i interesu publicznego, zważywszy, że “Gazeta Wyborcza” 

to potężna gazeta, która odgrywa ważną rolę w kształtowaniu poglądów 

politycznych i postaw swoich licznych czytelników. Książka miała na celu 

przedstawienie opinii publicznej istotnych faktów dotyczących sposobu, w 

jaki gazeta została utworzona, a następnie osiągnęła znaczącą i wpływową 

pozycję. Żadna recenzja jego książki nigdy nie była publikowana w prasie. 

Skarżący był zdania, że było to do przewidzenia, gdyż książka była 

niewygodna dla wydawców “Gazety Wyborczej”, którzy byli wystarczająco 

zaniepokojeni i gotowi zapobiec temu, by nic niekorzystnego nie zostało 

opublikowane w prasie. Dla skutecznego korzystania z wolności wyrażania 

opinii i dla prawdziwej debaty politycznej wśród obywateli istotne jest, aby 

poglądy i fakty pomijane lub wyciszane przez mainstreamowe media mogły 

ujrzeć światło dzienne. Skarżący został pozbawiony możliwości 

opublikowania reklamy w “Rzeczpospolitej”, a także w wielu innych 

gazetach. Fakt, że został uciszony w ten sposób, stanowił naruszenie 

zarówno Konstytucji, jak i Konwencji. 

(b)  Ocena Trybunału 

76.  Skarżący zarzucił, że odmowa opublikowania płatnej reklamy przez 

“Rzeczpospolitą” naruszyła jego prawo do wolności wyrażania opinii, 

zagwarantowane Artykułem 10 Konwencji. Trybunał zauważa, że skarżący 

nie mógł opublikować reklamy w gazecie “Rzeczpospolita”, której 

właścicielem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ponieważ 

wydawca odmówił opublikowania tej reklamy. Następnie sądy cywilne 

rozpoznały roszczenie skarżącego w sprawie wydania decyzji nakazującej 

tej gazecie publikację reklamy. Sądy orzekły na niekorzyść skarżącego. 

Na wstępie Trybunał zauważa, że skarga dotyczy wyniku sporu 

pomiędzy dwoma podmiotami prywatnymi. W postępowaniu krajowym 

skarżący twierdził, że gazeta miała pozytywny obowiązek opublikowania 

płatnej reklamy. Wydawca gazety powołał się na wolność od ingerencji z 

zewnątrz w ramach wykonywania jego wolności wyrażania opinii, a sądy 

poparły to stanowisko. Trybunał jest zdania, że w takiej sytuacji prawo 



 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 15 

powoływane przez skarżącego musi być interpretowane i stosowane z 

należytym uwzględnieniem praw chronionych na mocy Artykułu 10 

Konwencji. 

77.  Trybunał rozstrzygał już sprawy dotyczące dostępu do 

poszczególnych miejsc i forów w celu korzystania z wolności wyrażania 

opinii. Trybunał orzekł, że pomimo znaczenia tej wolności, Artykuł 10 nie 

przyznaje żadnej swobody wyboru miejsca do korzystania z tego prawa, 

jeśli chodzi o dopuszczenie na teren prywatny, a nawet, jeśli to konieczne, 

na teren publiczny (zobacz Appleby i inni, przywołany powyżej). Ten sam 

wniosek został powtórzony w sprawie Berladir i inni przeciwko Rosji, nr 

34202/06, § 58, 10 lipca 2012 roku, mutatis mutandis. Rozpatrując te 

sprawy Trybunał wziął pod uwagę, czy przeszkoda w dostępie do danego 

forum spowodowała brak skutecznego korzystania z wolności wyrażania 

opinii. Jednakże niniejsza sprawa dotyczy nie prywatnego obszaru, ale 

mediów, których fundamentalna wolność wyrażania opinii jest chroniona na 

mocy Konwencji. 

78.  Trybunał rozstrzygał szereg spraw dotyczących ograniczeń reklam w 

telewizji (zobacz VgT Verein gegen Tierfabriken przeciwko Szwajcarii, nr 

24699/94, ECHR 2001-VI, Animal Defenders International przeciwko 

Zjednoczonemu Królestwu [Wielka Izba], nr 48876/08, 22 kwietnia 2013 

roku). W tych sprawach skarżący nie mogli nadawać reklam ze względu na 

ogólny zakaz nałożony na niektóre rodzaje wypowiedzi politycznych. 

Trybunał uznał, że zakaz reklamy w drodze ogólnego środka może być 

uzasadniony na podstawie Artykułu 10 Konwencji (zobacz Animal 

Defenders International, przywołany powyżej, § 106). Niniejsza sprawa 

różni się od wyżej wymienionych tym, że ogólne zasady, rozpatrywane 

przez Trybunał w orzecznictwie, wpływały bezpośrednio nie tylko na 

potencjalnych reklamodawców, ale także na nadawców. W tej sprawie 

odmowa opublikowania reklamy skarżącego nie wynikała z ogólnego 

zakazu nadawania konkretnych rodzajów wypowiedzi komercyjnych, ale z 

indywidualnej decyzji wydawcy gazety. 

79.  Trybunał orzekał już, że stanowiące własność prywatną gazety 

muszą być wolne, aby korzystać ze swobody redakcyjnej w podejmowaniu 

decyzji o publikacji artykułów, komentarzy i listów wysyłane przez osoby 

prywatne, a nawet przez własnych reporterów i dziennikarzy. Obowiązek 

państwa do zapewnienia jednostce wolności wyrażania opinii nie 

gwarantuje obywatelom lub ich organizacjom bezwarunkowego prawa 

dostępu do mediów w celu przedstawienia opinii (zobacz, mutatis mutandis, 

Murphy przeciwko Irlandii, nr 44179/98, § 61, 10 lipca 2003 roku, Saliyev 

przeciwko Rosji, nr 35016/03, § 52, 21 października 2010 roku). W opinii 

Trybunału zasady te znajdują zastosowanie również do publikacji reklam. 

Efektywne korzystanie z wolności prasy zakłada prawo gazet do 

ustanawiania i stosowania własnej polityki w stosunku do treści reklam. 

Wymagane jest także, aby prasa korzystała z wolności określania własnej 



16 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 

polityki handlowej w tym zakresie i wybierała takie reklamy, których ona 

dotyczy. 

80.  W niniejszej sprawie nie podnoszono ani nie wskazano, że skarżący 

miał jakiekolwiek trudności w wydaniu swojej książki lub że władze 

próbowały w jakikolwiek sposób zapobiec lub zniechęcić go do jej wydania 

albo, bardziej ogólnie, że rynek mediów w Polsce nie był pluralistyczny. 

81.  Trybunał uznaje, że kwestie poruszane w tej książce mogły 

przyczynić się do debaty na temat misji prasy w polskim społeczeństwie. 

Analiza politycznych i instytucjonalnych początków krajowej gazety, 

transakcji finansowych jego wydawcy, a także analizy i komentarze na 

temat jej funkcjonowania oraz roli w społeczeństwie są tematami 

powszechnego zainteresowania. Jednakże charakter zagadnień poruszanych 

w książce nie umniejsza faktu, że płatna reklama zaproponowana przez 

skarżącego miała w istocie na celu promocję rozpowszechniania i sprzedaży 

jego książki. Dlatego została ona sformułowana przede wszystkim po to, 

aby sprzyjać interesom handlowym skarżącego. 

82.  W żadnym momencie skarżący nie był pozbawiony możliwości 

rozpowszechniania informacji o książce w jakikolwiek wybrany sposób. 

Istotnie, stworzył własną stronę internetową, dzięki której poinformował 

społeczeństwo o książce, jej treści i potencjalnym znaczeniu dla debaty 

publicznej. 

83.  W niniejszej sprawie skarżący uciekł się do postępowania 

cywilnego. Zwrócił się do sądów o orzeczenie wobec gazety nakazu 

opublikowania płatnej reklamy swojej książki. Sądy krajowe rozstrzygnęły 

jego sprawę na podstawie przepisów Prawa prasowego z 1984 roku. A 

zatem prawo krajowe zapewniało skuteczne ramy proceduralne, w których 

skarżący mógł ubiegać się o rozpoznanie przez organy sądowe istotnych w 

tej sprawie kwestii. 

84.  Sądy zdawały sobie sprawę z trudności w interpretacji odpowiednich 

przepisów Prawa prasowego z 1984 roku. W ich opinii sedno sprawy leży w 

konieczności orzekania w zakresie kolizji interesów i praw: prawa 

skarżącego do rozpowszechniania idei z jednej strony, a z drugiej strony 

konstytucyjnie i międzynarodowo zagwarantowanych praw i wolności 

wydawcy, takich jak prawo do wolności wyrażania opinii i swoboda 

działalności gospodarczej. Co się zaś tyczy tego, czy sądy krajowe 

prawidłowo zastosowały te przepisy, Trybunał przypomina, że stosowanie i 

wykładnia prawa krajowego wchodzą przede wszystkim w zakres 

kompetencji władz krajowych, które są z natury rzeczy szczególnie dobrze 

przygotowane do rozstrzygania wynikających stąd problemów (por. inter 

alia Barthold przeciwko Niemcom, 25 marca 1985 roku, § 48, Seria A nr 

90).  

W wyroku z dnia 30 stycznia 2007 roku Sąd Okręgowy w Warszawie 

miał na uwadze wolność wydawcy do kształtowania linii programowej 

gazety. Następnie w wyroku z dnia 7 stycznia 2008 roku Sąd Apelacyjny co 



 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 17 

do zasady podzielił ten pogląd. Ostatecznie Sąd Najwyższy, rozpatrując 

skargę kasacyjną skarżącego, zauważył, że rynek prasy jest regulowany 

przez wolność gospodarczą. Był zdania, że nie można uznać, że wydawcy 

są zobowiązani do publikowania płatnych reklam wyłącznie na żądanie 

swoich klientów. Sąd stanął na stanowisku, że zasady dotyczące wolności 

wyrażania opinii znajdują zastosowanie również wypowiedzi handlowych. 

Sąd Najwyższy powołał się na swoje orzeczenia, wydane w innych 

sprawach wszczętych przez skarżącego. Zwrócił uwagę, że wolność 

wyrażania opinii może być ograniczona zgodnie z zasadą 

proporcjonalności, zawartą w Konstytucji. 

85.  Trybunał wyraża zadowolenie, że sądy ostrożnie wyważyły interesy 

skarżącego na tle słusznych praw wydawców, takich jak wolność wyrażania 

opinii i wolność gospodarcza (porównaj na zasadzie kontrastu Khurshid 

Mustafa and Tarzibachi przeciwko Szwecji, nr 23883/06, § 48, 16 grudnia 

2008 roku, w której nie przeprowadzono takich ustaleń). Co więcej, Sąd 

Najwyższy miał na względzie prawa człowieka, jakie pojawiły się w tej 

sprawie, i odwołał się do wykładni Trybunału dotyczącej pozytywnych 

obowiązków państwa w związku z wolnością wyrażania opinii w sprawie 

Appleby przeciwko Zjednoczonemu Królestwu. Nadto Sąd Najwyższy miał 

na uwadze zasadę proporcjonalności określoną w Artykule 31 Konstytucji, 

która obejmuje wszystkie sytuacje, w których korzystanie z praw jednostki 

podlega ograniczeniom. Stąd Trybunał przyznaje, że analiza dokonana 

przez sądy krajowe jest w pełni zgodna ze standardami Konwencji.  

86.  Trybunał zgadza się z analizą sprawy przeprowadzoną przez sądy 

krajowe. Stwierdza, że ich wniosek, że na pluralistycznym rynku mediów 

drukowanych wydawcy nie powinni być zobowiązani do wyrażania zgody 

na reklamy zaproponowane przez podmioty prywatne, jest zgodny ze 

standardami wolności wyrażania opinii na podstawie Konwencji. 

87.  Mając na względzie wszystkie okoliczności sprawy, Trybunał stoi na 

stanowisku, że państwo nie naruszyło obowiązku zapewnienia skarżącemu 

wolności wyrażania opinii, zagwarantowanej Artykułem 10 Konwencji. 

II.  ZARZUT NARUSZENIA ARTYKUŁU 6 § 1 KONWENCJI 

88.   Skarżący zarzucił, że jego prawa zagwarantowane w Artykule 6 § 1 

zostały naruszone. Zwrócił uwagę na fakt, że orzeczenia polskich sądów w 

kilku podobnych sprawach, wszczętych przeciwko różnym gazetom, były 

niespójne. 

89.  Artykuł 6 § 1, w odnośnym zakresie brzmi następująco: 

“Każdy ma prawo do sprawiedliwego ... rozpatrzenia jego sprawy ... przez ... sąd ... 

przy rozstrzyganiu o jego prawach i obowiązkach cywilnych...”. 



18 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 

A.  Stanowiska stron 

90.  Rząd podkreślił, że przed sprawami skarżącego nie było żadnych 

podobnych spraw wszczętych przed polskimi sądami. W konsekwencji nie 

była ukształtowana praktyka sądowa w odniesieniu do istnienia i zakresu 

obowiązku gazet do publikowania płatnych reklam. Sąd Najwyższy 

rozstrzygnął kilka spraw wniesionych do niego przez skarżącego i w 

szeregu orzeczeń wydanych w latach 2005 i 2009 ustalił wykładnię 

Artykułu 36 Prawa prasowego z 1984 roku. Właściwie zrównoważył 

interesy i wolności występujące w niniejszych sprawach, ważąc wolność 

wyrażania opinii wydawcy i swobodę działalności gospodarczej wobec 

prawa do wolności wyrażania opinii osoby, która chciała opublikować 

płatne reklamy w mediach drukowanych. 

91.  Skarżący nie ustosunkował się do twierdzeń Rządu. 

B.  Ocena Trybunału 

92.  W niedawnym wyroku Wielkiej Izby w sprawie Nejdet Şahin i 

Perihan Şahin przeciwko Turcji [Wielka Izba], nr 13279/05, 20 

października 2011 roku), Trybunał powtórzył główne zasady, mające 

zastosowanie w sprawach dotyczących wydawania sprzecznych orzeczeń 

sądowych (§§ 49-58). Można je podsumowane w następujący sposób. 

(i)  Rolą Trybunału nie jest zajmowanie się błędami faktycznymi lub 

prawnymi rzekomo popełnionymi przez sąd krajowy, chyba że i jedynie w 

takim zakresie, w jakim mogą one naruszać prawa i wolności chronione 

przez Konwencję (zobacz García Ruiz przeciwko Hiszpanii [Wielka Izba], 

nr 30544/96, § 28, ECHR 1999-I). Podobnie, nie jest jego rolą, za 

wyjątkiem przypadku oczywistej arbitralności, porównywanie różnych 

orzeczeń sądów krajowych, nawet jeśli zostały wydane w pozornie 

podobnym postępowaniu, ponieważ musi być zachowana niezależność tych 

sądów (zobacz Ādamsons przeciwko Łotwie, nr 3669/03, § 118, 24 czerwca 

2008 roku). 

(ii)  Możliwość wydania sprzecznych orzeczeń sądowych jest 

nieodłączną cechą każdego systemu sądowego, który opiera się na sieci 

sądów pierwszej instancji i sądów odwoławczych sprawujących jurysdykcję 

na obszarze ich właściwości terytorialnej. Takie rozbieżności mogą pojawić 

się również w tym samym sądzie. Samo w sobie nie może to być uznane za 

sprzeczne z Konwencją (zobacz Santos Pinto przeciwko Portugalii, nr 

39005/04, § 41, 20 maja 2008 roku oraz Tudor Tudor, przywołany powyżej, 

§ 29). 

(iii)  Kryteria, którymi kieruje się Trybunał w ocenie warunków, kiedy 

sprzeczne orzeczenia różnych sądów krajowych orzekających w ostatniej 

instancji są niezgodne z zasadą rzetelnego procesu zawartą w Artykule 6 § 1 

Konwencji, polegają na ustaleniu, czy w orzecznictwie sądów krajowych 



 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 19 

występują “głębokie i utrzymujące się od dawna różbieżności”, czy prawo 

krajowe przewiduje mechnizmy służące do rozstrzygania tych niespójności, 

czy takie mechanizmy zostały zastosowane oraz, w stosownych 

przypadkach, z jakim skutkiem (zobacz Iordan Iordanov i inni, przywołany 

powyżej, §§ 49-50; zobacz również Beian (nr 1), przywołany powyżej, §§ 

34-40; Ştefan and Ştef przeciwko Rumunii, nr 24428/03 i 26977/03, §§ 33-

36, 27 stycznia 2009 roku; Schwarzkopf i Taussik, przywołany powyżej, 2 

grudnia 2008 roku; Tudor Tudor, przywołany powyżej, § 31; Ştefănică i 

inni, przywołany dpowyżej, § 36; oraz Teresa Kowalczyk przeciwko Polsce, 

nr 23987/05, § 43, 11 października 2011 roku). 

(iv)  Ocena Trybunału zawsze opiera się również na zasadzie pewności 

prawa, wpisanej w każdy z artykułów Konwencji, która stanowi jeden z 

fundamentalnych aspektów rządów prawa (zobacz, między innymi, Beian 

(nr 1 ), przywołany powyżej, § 39; Iordan Iordanov i inni, przywołany 

powyżej, § 47; oraz Ştefănică i inni, przywołany powyżej, § 31). 

(v)  Zasada pewności prawa zapewnia między innymi pewną stabilność 

w stosunkach prawnych i przyczynia się do zaufania publicznego do sądów. 

Z drugiej strony utrzymywanie sprzecznych orzeczeń sądowych może 

stworzyć stan niepewności prawnej, który może zmniejszyć zaufanie 

społeczeństwa do systemu wymiaru sprawiedliwości, podczas gdy jest ono 

niewątpliwie jednym z podstawowych elementów państwa opartego na 

rządach prawa (zobacz Paduraru przeciwko Rumunii, § 98, nr 63252/00, 

ECHR 2005-XII (fragmenty); Vinčić i inni przeciwko Serbii, nr 44698/06 i 

inne, § 56, 1 grudnia 2009 roku; oraz Ştefănică i inni, przywołany powyżej, 

§ 38). 

(vi)  Jednakże wymogi pewności prawa i ochrona uzasadnionego 

zaufania społeczeństwa nie przyznają prawa do niezmiennego orzecznictwa 

(zobacz Unédic przeciwko Francji, nr 20153/04, § 74, 18 grudnia 2008 

roku). Rozwój orzecznictwa nie jest sam w sobie sprzeczny z prawidłowym 

funkcjonowaniem wymiaru sprawiedliwości, ponieważ brak dynamicznego 

i ewolucyjnego podejścia powodowałby ryzyko utrudniania reform i zmian 

(zobacz Atanasovski przeciwko “Byłej Jugosłowiańskiej Republice 

Macedonii”, nr   36815/03, § 38, 14 stycznia 2010 roku). 

93.  Wracając do niniejszej sprawy, Trybunał zauważa, że skarżący 

stwierdził, że jego oddzielne sprawy, dotyczące roszczenia o nakaz 

opublikowania identycznych reklam książki, zostały rozstrzygnięte różnie. 

94.  Po pierwsze Trybunał odnotowuje, że skarżący złożył siedem 

identycznych pozwów wobec wydawców różnych gazet do Sądu 

Okręgowego w Warszawie. Wyrokami z dnia 23 stycznia 2004 roku, 11 

maja 2005 roku, 26 maja 2005 roku, 28 stycznia 2004 roku i 28 marca 2006 

roku sąd oddalił jego roszczenie odpowiednio przeciwko “Naszemu 

Dziennikowi”, “Wprost”, “Metropolowi”, “Newsweekowi” i “Polityce”. 

Mając na względzie jednolitość tych orzeczeń, nie można uznać, że były 

rozbieżności w podejściu sądu do identycznych spraw. W wyniku apelacji 



20 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 

skarżącego Sąd Apelacyjny w Warszawie nakazał dwóm pozwanym 

gazetom, “Wprost” i “Metropol”, opublikować daną reklamę. Wyroki te 

stały się ostateczne, ponieważ wydawcy nie złożyli skargi kasacyjnej do 

Sądu Najwyższego. Sąd ten nie miał zatem możliwości wypowiadania się w 

zakresie związanych z nimi zagadnień. 

Trybunał zauważa ponadto, że apelacja przeciwko wydawcy 

“Newsweeka” została odrzucona z przyczyn formalnych. Ta sprawa 

pozostaje zatem bez znaczenia dla oceny niniejszej skargi. 

95.  Następnie Trybunał odnotowuje, że Sąd Apelacyjny w Warszawie, 

rozpatrując apelację skarżącego wobec wydawców „Naszego Dziennika”, 

zauważył, że wykładnia Artykułu 36 Prawa prasowego z 1984 roku może 

rodzić trudności. Szczegółowo opisał te trudności w pytaniu prawnym w 

związku z Artykułem 390 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego, które 

zdecydował się skierować do Sądu Najwyższego (zobacz pkt 35-37 

powyżej). Trybunał wyraża zadowolenie, że na podstawie przepisów 

polskiej procedury cywilnej istnieje mechanizm, który pozwala sądom 

wyjaśniać poważne trudności interpretacyjne i ujednolicać praktykę sądową 

w tym zakresie w drodze decyzji najwyższego organu sądowego, a do tego 

mechanizmu odwołano się w niniejszej sprawie. Stąd kryteria wskazane 

przez Trybunał przy rozstrzyganiu niespójności w praktyce sądowej zostały 

tym samym spełnione (zobacz Iordan Iordanov i inni przeciwko Bułgarii, nr 

23530/02, § 49-50). Prawdą jest, że ostatecznie Sąd Najwyższy odmówił 

udzielenia odpowiedzi na to pytanie. Jednakże wynikało to z poglądu, że 

taka odpowiedź nie była konieczna dla celów niniejszej sprawy, wobec 

czego nie można powiedzieć, że odmowa rozstrzygnięcia zagdanienia 

prawnego była nieuzasadniona. 

Sąd Apelacyjny zauważył w swoim pytaniu, że wolność wyrażania opinii 

osoby, która chce opublikować reklamę, należało wyważyć z wolnością 

gospodarczą wydawcy. Nadto stwierdził, że jeśli decydująca waga została 

przypisana wolności wydawcy co do wyboru reklam, które mają być 

opublikowane, forma nieograniczonej kontroli treści dokonywana przez 

prywatne podmioty gospodarcze, może prowadzić do cenzury 

prewencyjnej. 

96.  Co więcej, nie było arbitralności w orzeczniach wydanych w 

niniejszej sprawie. Zarzuty skarżącego, wynikające z prawa do wolności 

wyrażania opinii w kontekście jego sprawy przeciwko „Rzeczpospolitej”, 

dogłębnie zbadano w trzech instancjach, w tym przed Sądem Najwyższym. 

Ten sąd przyjął do rozpoznania skargę kasacyjną skarżącego co do istoty 

sprawy, a orzeczenie zostało wydane w odniesieniu do zagadnień 

dotyczących ważnych kwestii prawnych. Znamienny jest również fakt, że w 

niniejszej sprawie Sąd Najwyższy powołał się na własną analizę zagadnień 

dotyczących wykładni Artykułu 36, dokonaną we wcześniejszych sprawach 

skarżącego (III 67/05, I CSK 351/06, I CSK 376/06, o których mowa 

powyżej). W ten sposób starał się wypracować jednolite podejście w 



 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 21 

podobnych sprawach. Wreszcie, sprawy skarżącego, które służą jako tło 

niniejszej sprawy, a które zostały wniesione do Sądu Najwyższego w 

drodze skargi kasacyjnej, zostały rozstrzygnięte co do istoty w taki sam 

sposób, ponieważ roszczenie skarżącego w zakresie opublikowania reklam 

zostało ostatecznie oddalone (sprawy przeciwko „Naszemu Dziennikowi” I 

CSK 351/06 i „Polityce” I CSK 376/06). 

97.  Nadto Trybunał uznaje argument Rządu, że orzeczeń dotyczących 

istnienia obowiązku wydawców gazet do publikacji każdej zaoferowanej 

płatnej reklamy było niewiele i praktycznie wszystkie z nich zostały wydane 

w sprawach skarżącego (zobacz pkt 90 powyżej). Nie można zatem 

twierdzić, że były to „głębokie i utrzymujące się od dawna różbieżności” w 

orzecznictwie albo że rozwinięły się odmienne linie orzecznictwa, co 

prowadziłoby do rozstrzygania odmiennie w podobnych sprawach 

(porównaj na zasadzie kontrastu Iordan Iordanov i inni przeciwko Bułgarii, 

o którym mowa powyżej). 

98.  W takich okolicznościach nie można uznać, że istniały rozbieżności 

we właściwym orzecznictwie, które skutkowałyby niepewnością prawa. 

99.  Z powyższego wynika, że skarga jest oczywiście bezzasadna i musi 

być odrzucona zgodnie z Artykułem 35 §§ 3 (a) i 4 Konwencji. 

III.  ZARZUT NARUSZENIA ARTYKUŁU 6 § 1 KONWENCJI ZE 

WZGLĘDU NA PRZEWLEKŁOŚĆ POSTĘPOWANIA 

100.  Skarżący zarzucił, że długość postępowania była niezgodna z 

wymogiem “rozsądnego terminu” w rozumieniu Artykułu 6 § 1 Konwencji. 

101.  Jednakże Trybunał zauważa, że skarżący nie złożył skargi na 

naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w rozsądnym terminie na 

podstawie ustawy z dnia 17 czerwca 2004 roku o skardze na naruszenie 

prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym 

prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu 

sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki (zobacz Charzyński przeciwko Polsce 

(dec.) nr 15212/03, 1 marca 2005 roku). 

102.  Wynika stąd, że skarga podlega odrzuceniu zgodnie z Artykułem 

35 §§ 1 i 4 Konwencji ze względu na niewyczerpanie krajowych środków 

odwoławczych. 

IV.  POZOSTAŁE ZARZUTY NARUSZENIA KONWENCJI 

103.  Nadto skarżący podniósł zarzut na podstawie Artykułu 6 

Konwencji, dotyczący niesprawiedliwości postępowania cywilnego 

przeciwko niemu przez to, że Sąd Najwyższy nie odniósł się należycie do 

jego argumentów. 

104.  Trybunał stwierdza, że okoliczności sprawy nie wskazują na 

jakiekolwiek naruszenie Konwencji. Wynika stąd, że zarzuty te są 



22 WYROK REMUSZKO p. POLSCE 

oczywiście bezzasadne w rozumieniu Artykułu 35 § 3 i muszą zostać 

odrzucone zgodnie z Artykułem 35 § 4. 

Z TYCH WZGLĘDÓW TRYBUNAŁ JEDNOGŁOŚNIE 

1.  Uznaje skargę na podstawie Artykułu 10 Konwencji za dopuszczalną,  

a w pozostałym zakresie za niedopuszczalną; 

 

2.  Stwierdza, iż nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji. 

Sporządzono w języku angielskim i notyfikowano na piśmie  

w dniu 16 lipca 2013 roku, zgodnie z Regułą 77 §§ 2 i 3 Regulaminu 

Trybunału. 

Françoise Elens-Passos Ineta Ziemele 

 Kanclerz Przewodniczący 


