
 

EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA 

 

1959 • 50 • 2009 

 

 

SEKCJA CZWARTA 

 

 

 

 

SPRAWA KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE 

(Wniosek nr 27209/03) 

 

 

 

 

 

WYROK 

 

 

STRASBURG 

 

6 października 2009 roku 

 

PRAWOMOCNY 

 

06/01/2010 

 

 

Niniejszy wyrok stanie się prawomocny w okolicznościach określonych w 

Artykule 44 § 2 Konwencji. Może on podlegać adjustacji redakcyjnej.  



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE  

 

W sprawie Kuliś i Różycki przeciwko Polsce,  

Europejski Trybunał Praw Człowieka (Sekcja Czwarta), na posiedzeniu Izby w składzie:  

Nicolas Bratza, Prezes,  

Lech Garlicki,  

Giovanni Bonello,  

Ljiljana Mijović,  

Päivi Hirvelä,  

Ledi Bianku,  

Nebojša Vučinič, sędziowie, 

oraz  Fatoş Araci, Zastępca Rejestratora Sekcji,  

Po odbyciu narady na posiedzeniu niejawnym w dniu 15 września 2009 roku,  

Wydaje następujący wyrok, który został przyjęty w tym dniu:  

 

PROCEDURA  

1. Sprawa bierze swój początek we wniosku (nr 27209/03) przeciwko Rzeczypospolitej 

Polskiej, złożonym w Trybunale na podstawie Artykułu 34 Konwencji o Ochronie Praw 

Człowieka i Podstawowych Wolności ("Konwencja") przez dwóch obywateli polskich, 

pana Mirosława Kulisia oraz pana Piotra Różyckiego ("wnioskodawcy"), w dniu 10 

czerwca 2003 roku. Drugi z wnioskodawców zmarł w 2004 roku.  

2. Wnioskodawcy byli reprezentowani przez panią A. Wyrozumską, profesor prawa na 

Uniwersytecie Łódzkim. Rząd polski ("Rząd") był reprezentowany przez swojego 

Przedstawiciela, pana J. Wołąsiewicza z Ministerstwa Spraw Zagranicznych.  

3. Wnioskodawcy podnieśli zarzut naruszenia ich prawa do wolności wyrażania opinii,  

gwarantowanego na podstawie Artykułu 10 Konwencji.  

4. W dniu 4 kwietnia 2008 roku Prezes Sekcji Czwartej postanowił zawiadomić o wniosku 

Rząd. Postanowiono również zbadać merytoryczną zawartość wniosku i jednocześnie jego 

dopuszczalność (Artykuł 29 § 3).  

FAKTY  

I. OKOLICZNOŚCI SPRAWY  

5. Wnioskodawcy urodzili się odpowiednio w 1956 oraz 1946 roku. Pierwszy z 

wnioskodawców mieszka w Łodzi.  

6. Pierwszy z wnioskodawców jest właścicielem wydawnictwa o nazwie "Westa Druk", 

które wydaje tygodnik Angora oraz dodatek do niego pod nazwą Angorka. Drugi z 

wnioskodawców był redaktorem naczelnym tego tygodnika.  

7. W dniu 16 maja 1999 roku Angorka zamieściła artykuł nawiązujący do kampanii 

reklamowej prowadzonej przez Star Foods, promującej produkowane przez tę firmę 

chipsy ziemniaczane. Na pierwszej stronie czasopisma zamieszczono rysunek ukazujący 

chłopca trzymającego paczkę chipsów z widoczną na niej nazwą "Star Foods", i 

mówiącego do Reksia – małego pieska, popularnej postaci z kreskówek dla dzieci – "Nie 

martw się – też bym był mordercą, gdybym jadł to świństwo!"). Powyżej rysunku widniał  



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE  

 

duży nagłówek o treści: "Polskie dzieci zbulwersowane  reklamą chipsów", "Reksio to 

morderca".  

8. Artykuł, wydrukowany na drugiej stronie czasopisma, brzmiał następująco: 

"W chipsach firmy Star Foods pojawiły się ostatnio naklejki, które przeraziły rodziców i ich 

dzieci.  

W chipsach firmy Star Foods, które leżą na pólkach niemal w każdym sklepie, pojawiły się 

ostatnio naklejki, które przeraziły rodziców i dzieci. W paczkach znalazły się karteczki ze 

zwrotami "Reksio to morderca". 

Zanim naklejki znalazły się w paczkach chipsów, przedsiębiorstwo zleciło przeprowadzenie 

badań rynkowych. Jedna z agencji reklamowych zaproponowała zwroty i powiedzonka, 

używane na co dzień przez nastolatków. Dzieci natomiast są przerażone tymi zwrotami.  

… 

Opracowano na podstawie "Super Expresu"  

9. Obok cytowanego wyżej artykułu na drugiej stronie znajdował się niewielki rysunek 

ukazujący dwa koty trzymające opakowanie z widniejącym na nim słowem "chipsy", oraz 

psa Reksia w tle. Jeden z kotów trzyma papierową kartkę – najprawdopodobniej wyjętą z 

opakowania – z napisem "Reksio morderca", i mówi do drugiego kota – "Owszem, nieraz 

bywa przykry, ale żeby zaraz morderca?!."  

10. W dniu 2 listopada 1999 roku firma Star Foods ("powód") wniosła przeciwko obu 

wnioskodawcom pozew cywilny o ochronę dóbr osobistych. Spółka wystąpiła o wydanie 

nakazu opublikowania przez pozwanych w Angorze oraz Angorce przeprosin za 

opublikowanie rysunku bezpodstawnie dyskredytującego produkty firmy Star Foods. 

Spółka zażądała ponadto zwrotu poniesionych przez siebie kosztów prawnych oraz  

wpłacenia przez wnioskodawców kwoty 10.000 złotych polskich (PLN) na cele 

charytatywne.    

11.  W dniu 28 maja 2001 roku Sąd Okręgowy w Łodzi rozstrzygnął sprawę na korzyść 

powoda. Sąd nakazał wnioskodawcom opublikowanie przeprosin zgodnie z żądaniem 

zawartym w pozwie, oraz wpłacenie kwoty 10.000 PLN na cele charytatywne. 

Wnioskodawcom nakazano również wpłacenie na rzecz powoda kwoty 11.500 PLN 

tytułem zwrotu kosztów postępowania. Sąd uznał, że sporny rysunek naruszył dobra 

osobiste powoda i dyskredytował  produkty firmy. Słowa użyte przez wnioskodawców 

miały jednoznaczny wydźwięk, odwołujący się do niesmaku i odrazy, i były mocno  

pejoratywne. Uwzględniwszy to, sąd uznał, że wnioskodawcy przekroczyli granicę 

dopuszczalnej krytyki, zwłaszcza w czasopiśmie przeznaczonym dla dzieci. Sąd odrzucił 

argument wnioskodawców, że rysunek miał na celu krytykę kampanii reklamowej 

prowadzonej przez Star Foods, a nie ich produktu. Sąd uznał, że dla tego rodzaju ataku na 

dobra osobiste powoda nie było uzasadnienia – nawet przyjmując argument, że kampania 

reklamowa firmy była nieprzemyślana.  

12. Wnioskodawcy odwołali się od wyroku.  

13. W dniu 21 marca 2002 roku Sąd Apelacyjny w Łodzi oddalił apelację i nakazał 

wnioskodawcom zapłacenie na rzecz powoda kwoty 2.500 PLN tytułem zwrotu kosztów 

postępowania apelacyjnego. Sąd Apelacyjny zgodził się z oceną sądu niższej instancji, że 

krytyczne stwierdzenie nie dotyczyło stylu reklamy prowadzonej przez Star Foods. 

Nazwanie produktu firmy "świństwem" z pewnością nie stanowiło krytycznej oceny jej  



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE  

 

kampanii reklamowej, lecz było nakierowane na sam produkt, markę, oraz dobre imię 

firmy. Sporne sformułowanie "Też bym był mordercą gdybym jadł to świństwo" w sposób 

oczywisty zawierało negatywną ocenę smaku i jakości produktu. A zatem działania 

wnioskodawców nakierowane na bezzasadną dyskredytację  produktu firmy Star Foods 

jako takie nie mogły korzystać z przywileju ochrony prawnej. Sąd apelacyjny zauważył 

również, że dla uzasadnienia swoich działań wnioskodawcy wielokrotnie powoływali się 

na interes dzieci, podczas gdy jednocześnie sami powtórzyli, i to w czasopiśmie dla dzieci 

– hasło reklamowe, które ich zdaniem przerażało dzieci i miało negatywny wpływ na ich 

emocje.   

14. W dniu 12 grudnia 2002 roku Sąd Najwyższy odmówił rozpatrzenia kasacji wniesionej 

przez wnioskodawców.  

 

II. STOSOWANE PRAWO WEWNĘTRZNE  

15. Artykuł 23 Kodeksu Cywilnego zawiera niewyczerpujący wykaz praw zwanych "dobrami 

osobistymi). Przepis ten stanowi:  

"Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda 

sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność 

mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają 

pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych 

przepisach."  

16. Artykuł 24 Kodeksu Cywilnego przewiduje sposoby naprawienia czynu polegającego na 

naruszeniu dóbr osobistych. Zgodnie z tym postanowieniem, osoba zagrożona takim 

naruszeniem może żądać, aby przyszły sprawca zaniechał bezprawnych działań, chyba, że 

nie są one sprzeczne z prawem. W sytuacji, jeżeli naruszenie miało już miejsce, osoba nim 

dotknięta może, między innymi, żądać ażeby sprawca naruszenia złożył oświadczenie 

odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie, lub też może ona wystąpić o stosowne 

zadośćuczynienie z jego strony. W przypadku, jeżeli naruszenie dóbr osobistych 

powoduje stratę finansową, osoba zainteresowana może dochodzić odszkodowania.   

 

PRAWO  

I. ZARZUT NARUSZENIA ARTYKUŁU 10 KONWENCJI  

17. Wnioskodawcy podnieśli zarzut naruszenia Artykułu 10 Konwencji, który brzmi  

następująco:  

"1. Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność posiadania 

poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez ingerencji władz 

publicznych i bez względu na granice państwowe. Niniejszy przepis nie wyklucza prawa 

państw do poddania procedurze zezwoleń przedsiębiorstw radiowych, telewizyjnych lub 

kinematograficznych.  

2. Korzystanie z tych wolności pociągających za sobą obowiązki i odpowiedzialność może 

podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, ograniczeniom i sankcjom, jakie są 

przewidziane przez ustawę i niezbędne w społeczeństwie demokratycznym w interesie 

bezpieczeństwa państwowego, integralności terytorialnej lub bezpieczeństwa publicznego, ze 

względu na konieczność zapobieżenia zakłóceniu porządku lub przestępstwu, z uwagi na 



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE  

 

ochronę zdrowia i moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych osób oraz ze względu 

na zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych lub na zagwarantowanie powagi i 

bezstronności władzy sądowej." 

18. Rząd zakwestionował ten argument.  

A. Dopuszczalność  

19. Trybunał stwierdza, że wniosek nie jest w sposób oczywisty nieuzasadniony w 

rozumieniu Artykułu 35 § 3 Konwencji. Stwierdza dalej, że nie jest on niedopuszczalny z  

jakichkolwiek innych powodów. A zatem musi być uznany za dopuszczalny.  

B. Meritum  

1. Argumenty stron  

20. Wnioskodawcy podnieśli, że ingerencja w ich prawo do wolności wyrażania opinii nie 

była konieczna w demokratycznym społeczeństwie, ponieważ nie była uzasadniona 

ważnym interesem społecznym. Utrzymywali oni, że istotą niniejszej sprawy nie były  

interesy o czysto handlowych charakterze, lecz udział w debacie publicznej. W tego typu 

przypadkach, muszą zaistnieć szczególnie ważne powody, aby można było ograniczyć  

wolność prasy w demokratycznym społeczeństwie, przy czym margines społecznej 

akceptacji był tutaj ograniczony.   

21. Wnioskodawcy argumentowali, że przedmiotowy rysunek musi być analizowany w 

pełnym kontekście, w jakim został opublikowany. Był on jednym z dwóch rysunków 

odwołujących się do kampanii reklamowej prowadzonej przez firmę Star Foods, przy 

czym towarzyszył mu nagłówek "Polskie dzieci zbulwersowane reklamą chipsów …" oraz 

wyraźne wskazanie, że szczegóły można znaleźć w artykule na stronie drugiej. 

Wnioskodawcy podkreślali, że sformułowanie "Reksio to morderca", na którym oparli oni  

przedmiotowy rysunek stanowił tylko jeden przykład – i to łagodny w porównaniu innymi 

– wysoce nieodpowiednich wyrażeń, jakie zostały użyte w kampanii skierowanej do 

dzieci. Inne stanowiły aluzje do zachowań o podłożu seksualnym oraz picia alkoholu: 

"Jestem ładna ale nie łatwa", "Gdzie są majtki?", "Ty baranie, łatwo się rozmnażam!", 

"Rozerwij mnie", "Przyklej się", "W sobotę nie mogę", "Pij Waść", "Nie pij do lustra", 

"Sto lat za murzynami", "Polacy na pole", "Ludzie do Zoo".  

Niewłaściwość takiej kampanii w sposób oczywisty dotykała kwestii interesu 

społecznego, a sam temat został podjęty przez niektóre gazety. Tak więc wnioskodawcy 

mieli podstawy, aby włączyć się do tej debaty.  

22. Wnioskodawcy argumentowali, że rysunek  stanowił satyryczny komentarz do artykułu i 

nie zgodzili się z twierdzeniem, że w sposób oczywisty atakował on dobre imię produktu. 

Utrzymywali, że ich celem nie było krytykowaniem jakości samego produktu. I wreszcie, 

że użycie takiego sformułowania było konsekwencją zastosowania uproszczonej i 

satyrycznej formy wyrazu, jako że publikacja adresowana była do dzieci. Rzeczywiście, 

posłużyli się oni prowokacyjnym i mało eleganckim językiem, a dziennikarska formuła 

została wyolbrzymiona; niemniej jednak rysunek mieścił się w granicach dopuszczalnej 

krytyki, która powinna być dozwolona w demokratycznym społeczeństwie.    

23. Wnioskodawcy uznali również, że firma będąca powodem nie poniosła żadnej szkody 

materialnej, oraz że nawet jeśli dobre imię firmy doznało uszczerbku, to stało się to 

bardziej z powodu nierozważnej kampanii reklamowej aniżeli ich publikacji. 



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE  

 

Wnioskodawcy w konkluzji stwierdzili, że uzasadnienie przytoczone przez władze 

krajowe nie było odpowiednie ani wystarczające dla wykazania, że wynikające z niego  

orzeczenie sądu było konieczne w demokratycznym społeczeństwie. Sądy krajowe nie 

zdołały osiągnąć równowagi pomiędzy dwoma wchodzącymi tutaj w grę interesami – 

wolnością prasy a ochroną dobrego imienia firmy.   

24. Rząd przyznał, że kara nałożona na wnioskodawców sprowadzała się do "ingerencji" w 

ich prawo do wolności wyrażania opinii. Jednakże stwierdził też, że ingerencja taka była 

"przewidziana prawem" a jej cel był uzasadniony, jako że intencją była tutaj ochrona 

dobrego imienia i praw innych osób.    

25. Rząd argumentował, że wnioskodawcy przekroczyli granice ochrony zapewnianej na 

podstawie Artykułu 10 i naruszyli dobra osobiste pozywającej spółki. A zatem reakcja 

sądów krajowych była uzasadniona i niezbędna w demokratycznym społeczeństwie, 

ponieważ reagowały one na "naglącą potrzebę społeczną" ochrony praw Star Foods. 

Ponadto, sądy dokonały sprawiedliwej oceny odpowiednich faktów i nałożyły 

umiarkowaną karę.  

26. Rząd stwierdził, że podczas gdy tekst opublikowany przez wnioskodawców dotyczył 

kampanii reklamowej, to rysunek na stronie tytułowej czasopisma odwoływał się 

wyłącznie do produktu Star Foods. Na przedmiotowym rysunku wnioskodawcy nie 

kierowali swojej wyolbrzymionej krytyki na kampanię reklamową lecz na sam produkt, 

stwierdzając w sposób jasny, że chipsy produkowane przez Star Foods są "świństwem".  

Rząd uznał, że rysunek niósł oczywisty przekaz dla czytelników – a więc dzieci – "że 

powinny one trzymać się z daleka od produktów określanych tego rodzaju krytykującym i 

uwłaczającym językiem". Wnioskodawcy zdyskredytowali chipsy ziemniaczane 

produkowane przez tę firmę bez podania jakiejkolwiek ważnej ku temu przyczyny oraz  

nie przytoczyli żadnych faktycznych podstaw mogących uzasadnić ich ocenę produktu.  

27. Rząd skonkludował, że zarzucana ingerencja była proporcjonalna do zasadnie 

określonego celu, a zatem niezbędna w demokratycznym społeczeństwie dla ochrony 

dobrego imienia innych osób. Rząd stwierdził, że nie nastąpiło naruszenie Artykułu 10 

Konwencji.  

2. Ocena Trybunału  

(a) Zasady ogólne  

28. Trybunał po raz kolejny stwierdza, że wolność wyrażania opinii zagwarantowana na mocy 

ustępu 1 Artykułu 10 stanowi jeden z głównych fundamentów demokratycznego 

społeczeństwa oraz jeden z podstawowych warunków postępu i samorealizacji jego 

poszczególnych członków. Z zastrzeżeniem ustępu 2, ma ona zastosowanie w odniesieniu 

nie tylko do "informacji" lub "idei", które są przyjmowane przychylnie jako nieobraźliwe 

lub neutralne, lecz również w odniesieniu do tych z nich, które są obraźliwe, szokujące 

lub niepokojące. Takie są bowiem wymagania pluralizmu, tolerancji oraz otwarcia, bez 

których nie ma "demokratycznego społeczeństwa" (patrz, między wieloma innymi 

organami, Oberschlick przeciwko Austrii (nr 1), wyrok z dnia 23 maja 1991 roku, Seria A, 

nr 204, § 57, oraz Nilsen i Johnsen przeciwko Norwegii [GC], nr 23118/93, § 43, ECHR 

1999-VIII).  

29. Na podstawie Artykułu 10 § 2 Konwencji, istnieje niewielkie pole dla ograniczeń w 

stosunku do wypowiedzi o charakterze politycznym czy też debaty w kwestiach interesu 



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE  

 

publicznego (patrz Sürek przeciwko Turcji (nr 1) [GC], nr 26682/95, § 61, ECHR 

1999-IV].  

Niewątpliwie Artykuł 10 § 2 zapewnia ochronę dobrego imienia innych – to znaczy 

wszystkich osób; jednakże wymóg takiej ochrony musi być rozważany w relacji do 

interesu otwartej dyskusji nad kwestiami politycznymi (patrz Lingens przeciwko Austrii, 

powołany wyżej, § 42).  

30.  Pierwszorzędna rola prasy w Państwie prawa nie może być pominięta. I chociaż prasa nie 

może wykraczać poza różne ograniczenia ustanowione, między innymi, w celu 

zapobieżenia zakłóceniom porządku oraz ochrony dobrego imienia innych osób, to jednak 

jej obowiązkiem jest przekazywać informacje i idee dotyczące kwestii politycznych oraz  

innych kwestii pozostających w sferze zainteresowania publicznego. Wolność prasy 

zapewnia społeczeństwu jeden z najlepszych sposobów ujawniana i formowania opinii o 

ideach i postawach jego przywódców politycznych (patrz Castells przeciwko Hiszpanii, 

orzeczenie z dnia 23 kwietnia 1992 roku, Seria A nr 236, § 43). Wolność wypowiedzi 

dziennikarskiej obejmuje również możliwość użycia pewnej dozy przesady, lub nawet 

prowokacji (patrz Prager i Oberschlick przeciwko Austrii, wyrok z dnia 26 kwietnia 1995 

roku, Seria A nr 313, s. 19, § 38).   

31. I chociaż wolność wypowiedzi może podlegać wyjątkom, to "muszą one być 

interpretowana zawężająco", a konieczność zastosowania jakichkolwiek ograniczeń "musi 

zostać w sposób przekonujący stwierdzona" (patrz wyżej wymienione wyroki Observer i 

Guardian, s. 30, § 59).  

Należy przyznać, że w pierwszej kolejności to władze krajowe oceniają, czy istnieje 

"ważny interes społeczny" dla zastosowania takich ograniczeń, a przy dokonywaniu takiej 

oceny przysługuje im pewien margines swobody. W przypadkach dotyczących prasy, 

krajowy margines akceptacji ograniczony jest interesem demokratycznego społeczeństwa 

w gwarantowaniu i utrzymywaniu wolnej prasy. Analogicznie, interes ten będzie miał 

kluczowe znaczenie przy ważeniu – czego należy dokonać na podstawie ustępu 2 

Artykułu 10 – czy ograniczenie było proporcjonalne do uzasadnionego zamierzonego celu 

(patrz Worm przeciwko Austrii, wyrok z dnia 29 sierpnia 1997 roku, Sprawozdania 

1997-V, s. 1551, § 47, oraz Feldek przeciwko Słowacji, nr 29032/95, § 78, ECHR 2001-

VIII).   

32. Jednym z czynników o szczególnym znaczeniu jest rozróżnienie pomiędzy stwierdzeniem 

faktów a ocenami. Podczas gdy istnienie faktów można wykazać, to już prawdziwość 

ocen nie podlega udowodnieniu. Wymóg udowodnienia prawdziwości osądu jest 

niemożliwy do spełnienia i narusza samą zasadę wolności wyrażania opinii, która stanowi 

fundamentalną część praw gwarantowanych na podstawie Artykułu 10. Jednakże nawet w 

sytuacji, gdzie jakieś stwierdzenie sprowadza się do wygłoszenia osądu, zakres ingerencji 

może zależeć od tego, czy istnieje wystarczająca podstawa faktyczna do propagowania 

kwestionowanego stwierdzenia, jako że nawet osąd może przekraczać dopuszczalne 

granice, jeżeli nie ma faktycznych podstaw do jego wsparcia (patrz Turhan przeciwko 

Turcji, nr 48176/99, § 24, 19 maja 2005 roku, oraz Jerusalem przeciwko Austrii, nr 

26958/95, § 43, ECHR 2001-II).   

33. Zadaniem Trybunału w wykonywaniu swojej funkcji nadzorczej nie jest przejmowanie 

roli władz krajowych, lecz raczej dokonanie przeglądu, w świetle Artykułu 10 – decyzji,  

jakie władze te podjęły zgodnie ze swoimi uprawnieniami przy ocenie sprawy. Czyniąc 



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE  

 

to, Trybunał musi przyjrzeć się zaskarżonej "ingerencji" w świetle całokształtu sprawy i 

ustalić, czy powody powołane przez władze krajowe w celu jej uzasadnienia są "właściwe 

i wystarczające". Czyniąc to, Trybunał musi być przekonany, że władze krajowe 

zastosowały standardy, które są zgodne z zasadami określonymi w Artykule 10, a 

ponadto, że oparły swoje decyzje na możliwej do przyjęcia ocenie odpowiednich faktów 

(patrz Vogt przeciwko Niemcom, wyrok z dnia 26 września 1995 roku, Seria A nr 323, ss. 

25-26, § 52, oraz Jerusalem przeciwko Austrii, powołana wyżej, § 33).  

(b) Zastosowanie do niniejszej sprawy zasad ogólnych  

34. Trybunał stwierdza, że bezspornym jest, iż postępowanie cywilne przeciwko 

wnioskodawcom sprowadzało się do "ingerencji" w wykonywanie ich prawa do wolności 

wyrażania opinii. Trybunał stwierdza również, przy czym w tym punkcie strony są ze 

sobą zgodne, że skarżona ingerencja była przewidziana prawem, a mianowicie 

postanowieniami Artykułów 23 oraz 24 Kodeksu Cywilnego, a jej intencją była realizacja 

uzasadnionego celu określonego w Artykule 10 § 2 Konwencji, a mianowicie ochrona 

"dobrego imienia i praw innych osób". A zatem jedynym punktem spornym pozostaje  

kwestia,  czy ingerencja ta była "niezbędna w społeczeństwie demokratycznym" dla 

osiągnięcia zamierzonego celu.  

35. Na wstępie Trybunał stwierdza, że powodem w niniejszej sprawie była prywatna spółka, 

posiadająca prawo do obrony przed zniesławiającymi zarzutami. W otwartej debacie na 

temat działalności gospodarczej, oprócz interesu społecznego istnieje również 

konkurencyjny interes, polegający na ochronie handlowego powodzenia i trwałości  

spółek – dla dobra ich udziałowców i pracowników, ale także dla szerszego dobra całej 

gospodarki. Państwo zatem posiada pewien zakres swobody w ocenie środków, jakie 

zapewnia ono spółkom na podstawie prawa wewnętrznego w celu kwestionowania 

prawdziwości zarzutów, które zagrażają ich dobremu imieniu i ograniczania szkód stąd 

wynikających (patrz Steel and Morris przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, nr 68416/01, 

§ 94, ECHR 2005-II).   

36. Jednakże Trybunał uznaje, że w przedmiotowej sprawie fakty różnią się w sposób  

zasadniczy od powołanej wyżej sprawy Steel and Morris, która dotyczyła poważnych, 

zniesławiających zarzutów przeciwko firmie McDonalds. Wnioskodawcy w niniejszej 

sprawie opublikowali w czasopiśmie dla dzieci dwa rysunki, którym towarzyszył artykuł 

dotyczący kampanii reklamowej prowadzonej przez firmę produkującą chipsy. Sądy 

krajowe uznały, że naruszyli oni dobra osobiste spółki, używając w jednym z rysunków 

słowa "świństwo", które zostało uznane jako zamierzona a nieuzasadniona dyskredytacja 

produktu firmy Star Foods.   

37. Trybunał po pierwsze stwierdza, że zarówno w postępowaniu krajowym, jak i w swoich 

stwierdzeniach przed Trybunałem wnioskodawcy argumentowali, że publikacja wniosła 

wkład do debaty publicznej dotyczącej nierozważnej i szkodliwej kampanii reklamowej 

prowadzonej przez Star Foods. Trybunał uznaje, że sądy krajowe nie przywiązały 

należytej wagi do argumentu wnioskodawców, że satyryczny rysunek stanowił ripostę na 

niedopuszczalną zdaniem wnioskodawców kampanię reklamową prowadzoną przez Star 

Foods, która nakierowana była na dzieci. Kampania ta posługiwała się hasłami 

odnoszącymi się nie tylko do postaci Reksia, ale także do zachowań seksualnych i 

kulturowych, i to w sposób nieodpowiedni dla dzieci, który stanowiły w tym przypadku  



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE  

 

wybrany segment rynku. To zaś w sposób oczywisty rodzi kwestie, które stają się 

ważnym przedmiotem zainteresowania dla opinii publicznej.  

Publikacja wnioskodawców dotyczyła zatem sfery, w której ograniczenia wolności 

wyrażania opinii muszą być interpretowane bardzo rygorystycznie. Dlatego też Trybunał 

musi wykazać dużą dozę ostrożności w sytuacji, gdy środki podejmowane przez władze 

krajowe zniechęcają prasę do uczestnictwa w dyskusji dotyczącej kwestii dotykających  

interesu społecznego (patrz Standard Verlags GmbH przeciwko Austrii, nr 13071/03, § 49, 

2 listopada 2006).  

38. Po drugie, Trybunał uznaje, że przedmiotem niniejszej sprawy nie jest zniesławiające 

stwierdzenie faktu, lecz wartościujący osąd – jak to zostało przedstawione przez Rząd. 

Ponadto, przedmiotowa publikacja stanowiła satyryczne potępienie spółki i jej kampanii 

reklamowej w formie rysunku. Trybunał zauważa, że przedmiotowemu rysunkowi 

towarzyszył duży nagłówek nawiązujący do "bulwersującej kampanii reklamowej" oraz 

artykuł na drugiej stronie, omawiający kampanię Star Foods. Sam rysunek w sposób 

oczywisty inspirowany był kampanią reklamową spółki, jako że użyto w nim postaci 

Reksia oraz hasła, jakie można było znaleźć w paczce chipsów.   

Biorąc pod uwagę powyższe fakty, Trybunał stwierdza, że celem wnioskodawców nie 

było w pierwszej kolejności umniejszenie w umysłach czytelników jakości chipsów, ale 

uświadomienie im jakiego rodzaju haseł używa pozywająca spółka, a także  

niedopuszczalności stosowania takiej taktyki w celu zwiększenia sprzedaży.  

39. I wreszcie Trybunał uznaje, że sądy krajowe nie uwzględniły faktu, że prasa ma 

obowiązek przekazywania informacji i idei w kwestiach będących przedmiotem 

społecznego zainteresowania, a czyniąc to może odwoływać się w pewnym stopniu do  

przesady a nawet prowokacji, czy też innymi słowy – posługiwać się stwierdzeniami o 

nieco nieumiarkowanym charakterze (patrz Mamère przeciwko Francji, nr 12697/03, 

§ 25, ECHR 2006-…, oraz Dąbrowski przeciwko Polsce, nr 18235/02, § 35, 19 grudnia 

2006).  

Sformułowanie użyte przez wnioskodawców było przesadne, jednakże reagowali oni na 

hasła użyte w kampanii reklamowej przez powoda, które również charakteryzowały się 

brakiem delikatności i zrozumienia dla wieku i wrażliwości zamierzonych konsumentów 

ich produktu, a mianowicie dzieci. Dlatego też Trybunał uznaje, że styl wypowiedzi 

zastosowany przez wnioskodawców motywowany był rodzajem haseł, na które oni w ten 

sposób reagowali, i – biorąc pod uwagę kontekst – nie przekraczał on granic 

dopuszczalnych dla wolnej prasy.  

Podsumowując, Trybunał jest zdania, że powody podane przez sądy krajowe nie mogą 

zostać uznane za ważne i wystarczające dla uzasadnienia kwestionowanej ingerencji.  

40. Biorąc pod uwagę powyższe względy, a w szczególności interes demokratycznego 

społeczeństwa w zapewnieniu i zachowaniu wolności prasy w kwestiach będących 

przedmiotem społecznego zainteresowania, Trybunał stwierdza, że reakcja władz na 

satyryczny rysunek wnioskodawców była niewspółmierna w stosunku do zasadnego celu, 

jaki chciały one osiągnąć, i dlatego też nie była ona "niezbędna w demokratycznym 

społeczeństwie " "dla ochrony praw innych osób".   

Stąd też nastąpiło naruszenie Artykułu 10 Konwencji.  

 



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE  

 

II. STOSOWANIE ARTYKUŁU 41 KONWENCJI  

41. Artykuł 41 Konwencji stanowi:  

"Jeżeli Trybunał stwierdzi, że nastąpiło naruszenie Konwencji lub jej Protokołów oraz 

jeżeli prawo wewnętrzne zainteresowanej Wysokiej Układającej się Strony pozwala tylko 

na częściowe usunięcie konsekwencji tego naruszenia, Trybunał orzeka, gdy zachodzi 

taka potrzeba, o przyznaniu słusznego zadośćuczynienia pokrzywdzonej stronie."  

A. Szkoda  

42. Pierwszy z wnioskodawców wystąpił o przyznanie mu odszkodowania pieniężnego w 

wysokości 24.000 złotych polskich (PLN), tj. równowartości 7.200 euro (EUR) według 

kursu na dzień zgłoszenia roszczeń. Na tę kwotę składała się suma 2.500 PLN oraz 11.500 

PLN, zapłacona przez wnioskodawców na rzecz powoda z tytułu zwrotu kosztów 

postępowania, oraz 10.000 PLN wpłacone na cele charytatywne – zgodnie z nakazem 

wydanym przez sąd krajowy. Pierwszy z wnioskodawców wystąpił ponadto o odsetki 

należne od tej kwoty.  

Jeżeli chodzi o odszkodowanie niepieniężne, pierwszy z wnioskodawców wystąpił o 

przyznanie mu kwoty 10.000 EUR w charakterze odszkodowania za uszczerbek na jego 

dobrym imieniu jako uczciwego wydawcy, uwzględniając publicznie wysunięte zarzuty, 

że brakuje mu profesjonalizmu i rzetelności.  

43. Rząd stwierdził, że prawomocny wyrok w tej sprawie został wydany w dniu 21 marca 

2001 roku, i Rząd nie może być odpowiedzialny za płacenie odsetek za następujący po 

tym terminie okres badania sprawy przez Trybunał. Jeżeli chodzi o odszkodowanie 

niepieniężne, Rząd argumentował, że kwota żądana przez wnioskodawcę była nazbyt 

wygórowana. Zwrócił się do Trybunału o wydanie orzeczenia, że już stwierdzenie 

zaistnienia naruszenia samo w sobie stanowi wystarczające i sprawiedliwe 

zadośćuczynienie z tytułu niepieniężnej szkody poniesionej przez wnioskodawcę.   

44. Trybunał stwierdza, że w okolicznościach niniejszej sprawy istnieje związek 

przyczynowo-skutkowy pomiędzy stwierdzonym naruszeniem a podnoszoną szkodą 

pieniężną, ponieważ pierwszy z wnioskodawców powołał się na kwotę, jaką nakazały mu 

zapłacić sądy krajowe (patrz Busuioc przeciwko Mołdowie, nr 61513/00, § 101, 21 

grudnia 2004 oraz Kulis, powołana wyżej, § 59). Trybunał przyznaje pierwszemu z 

wnioskodawców żądaną sumę w całości, tj. 7.200 EUR.   

45. Trybunał uznaje również, że pierwszy z wnioskodawców poniósł szkodę niepieniężną, 

która nie została w sposób wystarczający zrekompensowana poprzez fakt stwierdzenia 

naruszenia Konwencji. Dokonując oceny na zasadzie słuszności, Trybunał przyznaje z 

tego tytułu pierwszemu z wnioskodawców kwotę 3.000 EUR.  

B. Koszty i wydatki  

46. Pierwszy z wnioskodawców wystąpił również o kwotę 6.270 PLN, tj. równowartość 1.900 

EUR z tytułu kosztów i wydatków poniesionych przed sądami krajowymi, co obejmowało 

1.400 PLN opłat sądowych na etapie kasacji oraz 4.870 PLN kosztów zastępstwa 

prawnego wnioskodawców przed sądami krajowymi. Wystąpił on ponadto o 14.000 PLN, 

tj. równowartość 4.200 EUR, z tytułu kosztów reprezentacji przed Trybunałem.  

47. Rząd stwierdził, że koszty i wydatki powinny zostać przyznane jedyne w niezbędnie 

poniesionym zakresie oraz w rozsądnej kwocie.  



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE  

 

48. Zgodnie z prawem precedensowym Trybunału, wnioskodawca jest uprawniony do zwrotu 

kosztów i wydatków jedynie w zakresie, w jakim wykazano, że zostały one faktycznie i 

niezbędnie poniesione, w rozsądnej wysokości. W niniejszej sprawie Trybunał stwierdza, 

że wnioskodawca w sposób wystarczający uzasadnił, iż kwoty te zostały faktycznie i 

niezbędnie poniesione, przedstawiając odpowiednie faktury oraz inne dowody. Trybunał, 

uwzględniając informacje znajdujące się w jego posiadaniu oraz wyżej wskazane kryteria, 

w pełni uznaje roszczenie pierwszego z wnioskodawców i przyznaje mu kwotę 6.100 

EUR, pokrywającą koszty z każdego tytułu.   

C. Odsetki za zwłokę  

49. Trybunał uznaje za właściwe, że odsetki za zwłokę powinny być oparte na krańcowej 

stopie pożyczkowej Europejskiego Banku Centralnego, do której należy dodać trzy 

punkty procentowe.  

 Z TYCH POWODÓW TRYBUNAŁ JEDNOGŁOŚNIE  

1. Uznaje wnioski za dopuszczalne;  

2. Stwierdza, że nastąpiło naruszenie Artykułu 10 Konwencji;  

3. Stwierdza  

(a) że pozwane Państwo ma zapłacić pierwszemu z wnioskodawców, w terminie trzech 

miesięcy od dnia, w którym wyrok stanie się prawomocny zgodnie z Artykułem 44 §2 

Konwencji, następujące kwoty, przeliczone na złote polskie według kursu 

obowiązującego w dniu rozliczenia:  

(i) 7.200 EUR (siedem tysięcy dwieście euro), plus jakikolwiek podlegający 

płatności podatek, z tytułu szkody pieniężnej;  

(ii) 3.000 EUR (trzy tysiące euro), plus jakikolwiek podlegający płatności podatek 

z tytułu szkody niepieniężnej;  

(iii) 6.100 (sześć tysięcy sto euro), plus jakikolwiek podlegający płatności przez 

pierwszego z wnioskodawców podatek, z tytułu poniesionych kosztów i 

wydatków;  

(b) że począwszy od wygaśnięcia wyżej wymienionego okresu trzech miesięcy do dnia 

rozliczenia, od powyższych kwot naliczane będą proste odsetki według stawki równej 

krańcowej stopie procentowej Europejskiego Banku Centralnego w okresie zwłoki, 

plus trzy punkty procentowe;  

4. Oddala pozostałą część roszczenia pierwszego z wnioskodawców o sprawiedliwe 

zadośćuczynienie.  

Sporządzono w języku angielskim, i notyfikowano na piśmie w dniu 6 października 2009 

roku, na podstawie Reguły 77 § 2 oraz 3 Regulaminu Trybunału.  

 

Fatoş Araci      Nicolas Bratza 

Zastępca Rejestratora     Prezes  

 

 


