
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  
 

 

 

CZWARTA SEKCJA 

 

 

 

SPRAWA SANOCKI p. POLSCE 

 

 

(Skarga nr 28949/03) 

 

 

WYROK 

 

STRASBOURG 

 

17 lipca 2007 

 

 

 

 

 

PRAWOMOCNY 
 

17/10/2007 
 

 

 

Wyrok ten uprawomocni się zgodnie z warunkami określonymi przez artykuł 

44 § 2 Konwencji. Wyrok może zostać poddany korekcie wydawniczej. 



 WYROK SANOCKI p. POLSCE  1 

W sprawie Sanocki p. Polsce, 

Europejski Trybunał Praw Człowieka (czwarta sekcja), zasiadając jako 

Izba składająca się z: 

 Sir Nicolas BRATZA, przewodniczący, 

 Pan J. CASADEVALL, 

 Pan G. BONELLO, 

 Pan K. TRAJA, 

 Pan S. PAVLOVSCHI, 

 Pan L. GARLICKI, 

 Pani L. MIJOVIĆ, sędziowie, 

oraz Pan T.L. EARLY, Kanclerz sekcji, 

Obradując na posiedzeniu 26 czerwca 2007 r., 

Wydaje następujący wyrok, który został przyjęty w tym dniu :  

POSTĘPOWANIE 

1.  Sprawa wywodzi się ze skargi nr 28949/03 przeciwko 

Rzeczypospolitej Polskiej wniesionej w dniu 30 sierpnia 2003 r. do 

Europejskiego Trybunału Praw Człowieka na podstawie art. 34 Konwencji 

o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności („Konwencja”) 

przez obywatela polskiego, Pana Janusza Sanockiego („skarżący”).  

2.  Rząd polski („Rząd”) był reprezentowany przez swojego 

pełnomocnika, Pana Jakuba Wołąsiewicza z Ministerstwa Spraw 

Zagranicznych.   

3.  Dnia 28 września 2004 r. Czwarta Sekcja podjęła decyzję o 

zakomunikowaniu skargi Rządowi. W oparciu o art. 29 § 3 Konwencji 

Sekcja podjęła decyzję, że dopuszczalność i zasadność sprawy zostaną 

zbadane jednocześnie.  

FAKTY 

I.  OKOLICZNOŚCI SPRAWY 

4.  Skarżący, związany z politycznymi ruchami polskiej prawicy, był  

w czasie będącym przedmiotem niniejszej sprawy burmistrzem miasta 

Nysa. W latach 1999-2000 lokalny dziennik Nowa Trybuna Opolska 

(według skarżącego następca uprzedniego dziennika komunistycznego) 

opublikował pięćdziesiąt artykułów krytykujących radę miejską oraz 

działalność skarżącego jako burmistrza. Między innymi 24 marca 2000 r. 

dziennikarz L. opublikował artykuł zatytułowany „Niegospodarność czyli 



 WYROK SANOCKI p. POLSCE  2 

pięć razy drożej – lewicowa opozycja zarzuca władzom w Nysie naruszenie 

dyscypliny finansów publicznych oraz łamanie ustawy o samorządzie 

terytorialnym”. 

5.  Uważając te teksty na swój temat za kłamliwe skarżący odpowiedział 

w dniu 30 marca 2000 r. w artykule opublikowanym w innym lokalnym 

tygodniku, Nowinach Nyskich. Artykuł był zatytułowany „ Łgarstwa 

Trybuny” i zawierał przede wszystkim co następuje:  

« Ci, którzy zapomnieli już jak bezczelnymi kłamstwami posługiwali się komuniści 

mogą wziąć do ręki dowolny numer Nowej Trybuny Opolskiej i przeczytać informacje 

na temat sytuacji w gminie Nysa.  

Jak widać tradycyjna metoda bolszewików – donos + kłamstwa stosowana jest przez 

„Nową” ale jakby starą „Trybunę”.  

Odsunięta od władzy komuna nie widzi innego wyjścia jak tylko szkalować nas i 

łgać na potęgę. „Nowa Trybuna Opolska” i delegowany do łgania dziennikarz L. 

wiernie im służy.  

„Nowa Trybuna Opolska” sięgnie wkrótce pułapu rynsztoka. Będziemy mogli 

wtedy powiedzieć, właściwa gazeta na właściwym miejscu.”  

6.  16 maja 2000 r. wydawca dziennika „Nowa Trybuna Opolska”, Pro 

Media Sp. z o.o., wniosła do Sądu Okręgowego w Opolu pozew przeciwko 

skarżącemu twierdząc, że publikacja tego artykułu naruszyła jej dobra 

osobiste.  

7.  Skarżący utrzymywał, że opublikował artykuł, którego treść mieściła 

się w granicach prawa swobody wypowiedzi, aby bronić się przed 

kłamliwymi twierdzeniami „Nowej Trybuny Opolskiej”.  

8.  W trakcie procesu skarżący wnosił o włączenie do akt sprawy 

pięćdziesięciu artykułów opublikowanych przez „Nową Trybunę Opolską” 

w latach 1999-2000. Trybunał odrzucił ten wniosek.  

9.  20 grudnia 2001 r., Sąd Okręgowy w Opolu wydał wyrok 

zobowiązujący skarżącego do opublikowania przeprosin na łamach „Nowin 

Nyskich” i „ Nowej Trybuny Opolskiej” w terminie miesiąca. Zasądził 

również od pozwanego na rzecz dwóch instytucji charytatywnych kwotę 

6 000 złotych (po 3 000 złotych na rzecz każdej), nakazał ściągnięcie od 

pozwanego kosztów i opłat sądowych w wysokości 1 400 złotych oraz 

nakazał pozwanemu zwrócenie pozwanemu kosztów procesu i wydatków w 

wysokości 6 080 złotych.   

10.  Sąd Okręgowy uznał, że zdania „tradycyjna metoda bolszewików = 

donos + kłamstwa, stosowana jest przez „Nową”, ale jakby starą „Trybunę” 

albo „„Nowa Trybuna Opolska” sięgnie wkrótce pułapu rynsztoka”, jak 

również sugerowanie posługiwania się przez dziennik „kłamstwem” miało 

charakter poniżający i godziło w dobre imię wydawcy. Przywołując 

orzecznictwo Sądu Najwyższego Sąd Okręgowy podkreślił poza tym, że 

„ostre polemiki prasowe, w których adwersarze prześcigają się w używaniu 

obraźliwych argumentów ad personam nie zasługują na społeczną 

aprobatę.” Sąd Okręgowy ponadto zauważył brak występowania 



 WYROK SANOCKI p. POLSCE  3 

uzasadnionego interesu ogólnego lub prywatnego, które przeważałyby i 

uzasadniały obelżywe i obraźliwe ataki słowne ze strony skarżącego.  

11.  Odnosząc się do oddalenia wniosków dowodowych skarżącego 

(pięćdziesiąt artykułów opublikowanych przez „Nową Trybunę Opolską”) 

Sąd Okręgowy zauważył, że elementy te nie były właściwe dla toku 

przedmiotowego procesu. Sąd miał bowiem za zadanie określić, czy 

określenia użyte przez skarżącego stanowiły same w sobie naruszenie dóbr 

osobistych powoda. Zważywszy na fakt, że sformułowania będące 

przedmiotem sprawy nie odnosiły się do konkretnych zdarzeń faktycznych, 

tylko one podlegały weryfikacji dokonywanej przez sąd. W tym przypadku 

sąd nie zajmował się ustaleniem prawdziwości któregokolwiek z faktów. W 

konsekwencji dowody przedstawione przez skarżącego nie miały wpływu 

na wyrok wydany w tej sprawie.  

12.  Sąd Okręgowy podkreślił ponadto, że jeżeli skarżący chciał bronić 

się przed naruszeniami jego dóbr osobistych w artykułach publikowanych 

przez „Nową Trybunę Opolską”, mógł skorzystać z powództwa o ochronę 

dóbr osobistych.   

13.  Skarżący wniósł apelację od tego wyroku zarzucając obrazę 

przepisów odnoszących się do dopuszczenia dowodów. Skarżący zarzucił 

również naruszenie swojego prawa do poszanowania życia prywatnego. 

14.  25 lipca 2002 r. Sąd Apelacyjny przyjmując ustalenia Sądu 

Okręgowego oddalił apelację. Zasądził również od skarżącego na rzecz 

powoda zwrot kosztów postępowania apelacyjnego w wysokości 3 750 

złotych. Sąd Apelacyjny zważył, że skarżący błędnie uznał, że miał prawo 

zareagować w sposób obraźliwy na artykuły strony powodowej, które 

dyskredytowały go w oczach opinii publicznej. 

15.  15 kwietnia 2003 r. Sąd Najwyższy wydał postanowienie, którym 

odmówił przyjęcia kasacji skarżącego do rozpoznania, gdyż w sprawie nie 

występowało istotne zagadnienie prawne. Sąd Najwyższy nakazał 

skarżącemu zwrot na rzecz strony powodowej kosztów postępowania 

kasacyjnego w wysokości 900 złotych.  

16.  W 2002 r. skarżący wniósł do Sądu Okręgowego w Opolu pozew 

przeciwko wydawcy „Nowej Trybuny Opolskiej” o ochronę dóbr 

osobistych naruszonych artykułami opublikowanymi w 2001 r. 19 czerwca 

2002 r. Sąd Okręgowy zobowiązał wydawcę i redaktora naczelnego 

dziennika do opublikowania przeprosin, zasądził od pozwanych solidarnie 

kwotę 1 500 złotych na rzecz organizacji non profit, a także zasądził od 

pozwanych 1 900 złotych tytułem kosztów procesu oraz nakazał zwrot 

powodowi kwoty 2 600 złotych tytułem zwrotu kosztów i wydatków. 16 

października 2002 r. Sąd Apelacyjny oddalił apelację pozwanych i zasądził 

od nich solidarnie na rzecz powoda kwotę 1 350 złotych tytułem kosztów 

postępowania apelacyjnego.  



 WYROK SANOCKI p. POLSCE  4 

II.  WŁAŚCIWE PRAWO KRAJOWE 

17.  Artykuł 24 Kodeksu cywilnego brzmi następująco:  

„Ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem, może żądać 

zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne. W razie dokonanego 

naruszenia może on także żądać, ażeby osoba, która dopuściła się naruszenia, 

dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków, w szczególności ażeby 

złożyła oświadczenie odpowiedniej treści I w odpowiedniej formie. Na zasadach 

przewidzianych w kodeksie może on również żądać zadośćuczynienia pieniężnego 

lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.”  

18.  Zgodnie z artykułem 43 Kodeksu cywilnego przepisy o ochronie 

dóbr osobistych osób fizycznych stosuje się odpowiednio do osób 

prawnych.  

19.  Artykuł 54 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej brzmi:  

„Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i 

rozpowszechniania informacji.”  

PRAWO 

I.  DOMNIEMANE NARUSZENIE ARTYKUŁU 6 KONWENCJI 

20.  Powołując się na artykuł 6 Konwencji skarżący zarzucił 

niesprawiedliwość procesu wytoczonego przeciwko niemu z powództwa 

wydawcy „Nowej Trybuny Opolskiej”, ponieważ sędzia odmówił przyjęcia 

jego wniosków dowodowych.   

 

”Każdy ma prawo do sprawiedliwego (…) rozpatrzenia jego sprawy (…) przez sąd 

(…) przy rozstrzyganiu o jego prawach i obowiązkach o charakterze cywilnym (…)”  

A.  Dopuszczalność skargi 

21.  Trybunał uważa, ze skarga nie jest oczywiście nieuzasadniona w 

znaczeniu artykułu 35 § 3 Konwencji. Ponadto Trybunał podnosi, że nie 

dosztrega żadnej innej podstawy dla uznania skargi za niedopuszczalną. 

Należy więc skargę uznać za dopuszczalną.  



 WYROK SANOCKI p. POLSCE  5 

B.  Meritum sprawy 

1. Argumenty stron 

a)  Rząd 

22.  W ocenie Rządu skarga jest oczywiście nieuzasadniona. Rząd 

zwrócił uwagę na fakt, że postępowanie, które jest jej przedmiotem, było 

ograniczone do jednorazowego zbadania zwrotów użytych przez skarżącego 

w artykule. Zadaniem sądów krajowych było jedynie dokonanie oceny, czy 

wyrażenia użyte przez skarżącego naruszyły dobra osobiste wydawcy. Rząd 

wskazał, że w opinii sądów sformułowania użyte przez skarżącego mają 

charakter ocenny i nie odnoszą się do konkretnych faktów. Z tego właśnie 

powodu sędziowie odrzucili wnioski dowodowe skarżącego, który domagał 

się przeprowadzenia dowodów z pięćdziesięciu artykułów, które ukazały się 

w „Nowej Trybunie Opolskiej”. Dla Rządu sam fakt użycia przez 

skarżącego sformułowań będących przedmiotem sporu stanowiło naruszenie 

dóbr osobistych wydawcy. Zbadanie prawdziwości faktów opisanych w 

artykule jest niezależne od oceny sformułowań, za pomocą których wyraził 

się skarżący.  

23.  Rząd podkreślił, że sądy krajowe stwierdziły, że ustosunkowałyby 

się do zawartości artykułów, które ukazały się na łamach „Nowej Trybuny 

Opolskiej” i przedstawiały działania skarżącego jako burmistrza, gdyby 

skarżący wniósł powództwo wzajemne w trakcie przedmiotowego 

postępowania. W tym wypadku takie powództwo zostało wniesione, ale 

zostało następnie zwrócone, ponieważ skarżący nie opłacił pozwu.  

24.  Rząd zauważył również, że ograniczenie postępowania do kontroli 

zgodności z prawem sformułowań użytych przez skarżącego wpłynęło nie 

tylko na jego pozycję, ale także na pozycję wydawcy. W efekcie wydawcy 

udało się uzyskać zobowiązanie skarżącego przez sąd krajowy do 

opublikowania w dziennikach oświadczenia, w którym uznaje kłamliwy 

charakter faktów, do których odnosił się w swoim artykule oraz przeprasza 

za język i użyte sformułowania. Sądy krajowe uznały, że kwestia 

prawdziwości faktów nie musi być przedmiotem ich oceny. W 

konsekwencji zobowiązały one skarżącego do przeprosin tylko w 

odniesieniu do użytych sformułowań i oddaliły powództwo w pozostałej 

części.  

25.  Rząd był zdania, że skarżący mógł podjąć inne środki prawne, aby 

bronić się przed zarzutami sformułowanymi w pięćdziesięciu artykułach 

opublikowanych w „Trybunie”, z których to artykułów domagał się 

przeprowadzenia dowodu. Z jednej strony artykuły 39 oraz 52 ustawy 

prawo prasowe dawały skarżącemu możliwość domagania się 

opublikowania sprostowania. Z drugiej strony skarżący mógł wnieść pozew 

o naruszenie dóbr osobistych na podstawie artykuł 24 Kodeksu cywilnego. 

Według Rządu fakt, iż skarżący uważał sformułowania zawarte w 



 WYROK SANOCKI p. POLSCE  6 

pięćdziesięciu artykułach za kłamliwe, obraźliwe i nieprawdziwe, nie 

uprawniało go do naruszenia prywatnego interesu wydawcy.  

26.  Rząd uważał, że sąd nie uwzględniając wniosków dowodowych ze 

wspomnianych artykułów kierował się celem powództwa wniesionego 

przeciwko skarżącemu, ponieważ sąd krajowy nie mógł zająć się 

rozpatrzeniem zawartości tych artykułów. Rząd uściślił, że kwestia 

stwierdzeń sformułowanych w „Trybunie” była następnie przedmiotem 

odrębnego procesu, który został wszczęty na skutek powództwa skarżącego 

i które zakończyło się jego sukcesem. 

27.  Rząd podkreślił, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału państwa 

dysponują marginesem oceny co do dopuszczalności dowodów. Są 

uprawnione do oceny zasadności i znaczenia dowodów, które mają 

podlegać zbadaniu. Według Rządu strona w procesie nie może ograniczyć 

się do składania zażaleń w przypadku odrzucenia wniosków dowodowych 

w danym postępowaniu, ale musi ponadto wykazać niezbędność danych 

dowodów do ustalenia prawdy.  

28.  Wreszcie, nawet jeżeli dowody przedstawiane przez skarżącego 

wykazałyby bezprawne działanie wydawcy wobec skarżącego, to zdaniem 

Rządu, sformułowania użyte przez skarżącego w jego artykule nadal 

miałyby charakteru obraźliwy i ubliżający.  

b)  Skarżący 

29.  Skarżący utrzymuje, że odmowa sądu przeprowadzenia dowodów, 

których  skarżący się domagał w celu udowodnienia prawdziwości swoich 

twierdzeń naruszyła jego prawo do sprawiedliwego procesu.  

2.  Ocena Trybunału 

30.  Trybunał przypomina na wstępie, że artykuł 6 Konwencji nie 

ogranicza dopuszczalności dowodów. Jest to bowiem kwestia, która 

wchodzi w zakres prawa krajowego i w zasadzie do sądów krajowych 

należy ocena dowodów przedstawianych przez strony. Niemniej jednak do 

Trybunału należy ustalenie, czy procedura przedmiotowa w całości, 

uwzględniając także sposób dopuszczania dowodów, miała sprawiedliwy 

charakter. Konieczność uniknięcia nierówności miedzy stronami i 

realizowania zasady równości broni między nimi została wyrażona 

wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału (zob., przede wszystkim, Rafinerie 

greckie p. Grecji, wyrok z 9 grudnia 1994 r., série A no 301-B, § 46 ; 

Doorson p. Holandii, wyrok z 26 marca 1996 r., Recueil des arrêts et 

décisions 1996-II, § 67). Równość broni w kwestii postępowania 

dowodowego tłumaczy się przede wszystkim przez możliwość oferowaną 

każdej ze stron procesu do przedstawiania dowodów w celu potwierdzenia 

faktów na swoją korzyść w warunkach, które nie stawiają go w sytuacji  

wyraźnie niekorzystnej w porównaniu do przeciwnika (Dombo Beheer B. V. 

p. Holandii, wyrok z 27 października 1993 r., série A no 274, § 33). 



 WYROK SANOCKI p. POLSCE  7 

31.  Jednakże zasada wyrażona powyżej nie ma charakteru absolutnego i 

doznaje wyjątków w zakresie, w jakim państwa dysponują marginesem 

oceny w kwestii dopuszczalności dowodów przedstawianych przez strony. 

Mogą one przede wszystkim odrzucić dowody, które nie są właściwe dla 

przedmiotowego postępowania albo które zmierzają do potwierdzenia 

faktów, których istnienie nie ma znaczenia dla rozwiązania danego sporu. 

Zgodnie z orzecznictwem Trybunału dopuszczanie dowodów na pierwszym 

miejscu wchodzi w zakres przepisów prawa krajowego i co do zasady do 

sądów krajowych należy ocena elementów zebranych przez strony.   

32.  Odnosząc się do konkretnej niniejszej sprawy Trybunał zauważa na 

wstępie, że żaden element nie pozwala wątpić w sprawiedliwość 

postępowania, które jest przedmiotem oceny Trybunału. Trybunał zbadał 

przede wszystkim zagadnienie, czy odmowa sądów krajowych 

przeprowadzenia dowodów wskazanych przez skarżącego miała charakter 

naruszenia prawa skarżącego do sprawiedliwego procesu. Trybunał 

zauważa, że sądy krajowe należycie przedstawiły powody, które 

doprowadziły je do odrzucenia wniosków dowodowych skarżącego. W 

szczególności Trybunał podnosi, że dowody te nie były istotne dla 

przedmiotu sporu rozstrzyganego przed sądami krajowymi. 

Przeprowadzenie tych dowodów nie miało żadnego wpływu na wynik 

postępowania. Trybunał zauważa ponadto, że dowody te zostały 

przeprowadzone przez sądy krajowe podczas innego procesu, który został 

wszczęty z powództwa skarżącego i który to proces skarżący wygrał.  

33.  W konsekwencji odmawiając przeprowadzenia dowodów, których 

domagał się skarżący, sądy krajowe nie naruszyły zasady równości broni 

miedzy stronami postępowania.  

34.  Konkludując Trybunał ocenia, że biorąc pod uwagę całość 

postępowania będącego przedmiotem skargi, miało ono charakter 

sprawiedliwego w rozumieniu artykułu 6 § 1 Konwencji.  

35.  A zatem nie doszło do naruszenia tego przepisu.  

II.  DOMNIEMANE NARUSZENIE ARTYKUŁU 10 KONWENCJI  

36.  Skarżący twierdzi, że jego przegrana w procesie naruszyła jego 

prawo do swobody wypowiedzi. Powołuje się on na artykuł 10 Konwencji, 

który brzmi następująco:  

„ 1.  Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność 

posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez 

ingerencji władz publicznych i bez względu na granice państwowe. Niniejszy przepis 

nie wyklucza prawa Państw do poddania procedurze zezwoleń przedsiębiorstw 

radiowych, telewizyjnych lub kinematograficznych. 

2.  Korzystanie z tych wolności, pociągających za sobą obowiązki i 

odpowiedzialność, może podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, 

ograniczeniom i sankcjom, jakie są przewidziane przez ustawę i niezbędne w 



 WYROK SANOCKI p. POLSCE  8 

społeczeństwie demokratycznym w interesie bezpieczeństwa państwowego, 

integralności terytorialnej lub bezpieczeństwa publicznego ze względu na konieczność 

zapobieżenia zakłóceniu porządku lub przestępstwu, z uwagi na ochronę zdrowia i 

moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych osób oraz ze względu na 

zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych lub na zagwarantowanie powagi i 

bezstronności władzy sądowej.”  

A.  Dopuszczalność skargi 

37.  Rząd jasno wyraża zarzut niedopuszczalności, gdyż według niego 

skarżący nie podniósł wyraźnie przed sądami krajowymi skargi na 

naruszenie swojego prawa do swobody wypowiedzi.  

38.  Rząd wskazuje, że skarżący w trakcie postępowania powołał się na 

artykuł 54 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Według niego przepis ten 

gwarantuje bardziej swobodę rozpowszechniania informacji i opinii niż 

swobodę wypowiedzi. Aby przedstawić przykład sformułowania przez 

skarżącego zarzutów, Rząd cytuje fragment jego wnioskowania: „W świetle 

norm konstytucyjnych, a szczególności prawa obywatela do bycia należycie 

informowanym o działaniach władz, w interesie publicznym leży także 

możliwość oceny działalności mediów”.  Według Rządu: „[skarżący] broni 

zatem interesu publicznego – zagwarantowanego przez Konstytucję 

obywatelom prawa do otrzymywania informacji prawdziwej i rzetelnej o 

działaniach władz”.   

39.  Skarżący zwalcza taką argumentację i utrzymuje, że wyraźnie 

podnosił swoją skargę na naruszenie swojego prawa swobody wypowiedzi 

przed sądami krajowymi. W tym względzie odwołuje się ściśle do 

sformułowań swojej kasacji, w której wyraźnie zarzucił naruszenie swojego 

prawa swobody wypowiedzi. 

40.  Trybunał przypomina, że celem artykułu 35 Konwencji jest 

zorganizowanie możliwości państwom zapobiegania lub naprawiania 

naruszeń im zarzucanych zanim te naruszenia zostaną przedłożone organom 

Konwencji. Ta metoda musi być stosowana “z pewną elastycznością i bez 

nadmiernego formalizmu”; wystarczy, by zainteresowany poniósł przed 

sądami krajowymi co najmniej z grubsza, oraz na warunkach i w terminach 

określonych w prawie krajowym, skargę, którą zamierza następnie wnieść 

do Trybunału (zob., między wieloma innymi, Fressoz oraz Roire p. Francji, 

[GC], nr 29183/95, § 37, CEDH 1999-I). 

41.  Trybunał zauważa, ze w danym wypadku skarżący uczynił zadość 

temu wymogowi. Przywołując prawo do rozpowszechniania informacji I 

opierając swoją skargę na artykule 54 Konstytucji, odwołał się z grubsza do 

swobody wypowiedzi. W istocie prawo to mieści w sobie również, zgodnie 

z brzmieniem artykułu 10 Konwencji, praw do rozpowszechniania 

informacji oraz opinii.  

42.  Zatem zarzut niedopuszczalności podnoszony przez Rząd musi 

zostać odrzucony.  



 WYROK SANOCKI p. POLSCE  9 

B.  Meritum sprawy 

1.  Argumenty stron 

a)  Rząd 

43.  Według Rządu wyrok Sądu Okręgowego z 20 grudnia 2001 r. 

zobowiązujący skarżącego do opublikowania przeprosin za użycie 

sformułowań obraźliwych stanowi ingerencję w prawo swobody 

wypowiedzi i opinii zagwarantowaną przez artykuł 10 Konwencji. Niemniej 

Rząd utrzymuje, że ingerencja ta była uzasadniona i niezbędna, w 

społeczeństwie demokratycznym, dla ochrony dobrego imienia innej osoby 

w świetle § 2 artykułu 10 Konwencji.  

44.  Rząd zauważa, że ingerencja była przewidziana przez prawo, w tym 

wypadku przez artykuł 24 polskiego Kodeksu cywilnego, oraz że zmierzała 

do uzasadnionego celu, w tym wypadku do ochrony dobrego imienia i praw 

innej jednostki.  

45. Rząd zwraca również uwagę, że sformułowania opublikowane przez 

zainteresowanego zostały uznane przez sądy krajowe za obelżywe i 

ubliżające. Cytując orzecznictwo Trybunału (De Haes oraz Gijsels p. Belgii, 

wyrok z 24 lutego 1997, Recueil 1997-I, § 37), Rząd podnosi, że mimo iż 

prasa odgrywa zasadniczą rolę w społeczeństwie demokratycznym, nie 

powinna ona przekraczać pewnych granic, w szczególności dobrego imienia 

oraz praw innej jednostki.  

46.  Rząd jest zdania, że postępowanie cywilne wszczęte przeciwko 

skarżącemu było najbardziej właściwym środkiem dla oceny czy użyte 

sformułowania były ubliżające. Wydane wyroki były według Rządu 

uzasadnione okolicznościami sprawy i niezbędne dla ochrony praw 

wydawcy.  

47.  Rząd zauważa w końcu, że wysokość kwot, które zasądzono od 

skarżącego nie były nieproporcjonalne do celu prawnie dochodzonego.  

b)  Skarżący 

48.  Skarżący utrzymuje, że sformułowania użyte nie były 

zniesławiające. Artykuł odnosił się do debaty publicznej na temat ważny dla 

życia społeczeństwa. Skarżący cytuje przy tym orzeczenie Thorgeirson p. 

Islandii (wyrok z 25 czerwca 1992 r., série A no 239), w którym Trybunał 

przyznał debacie politycznej pod kątem artykułu 10 Konwencji.   

Skarżący twierdzi, że wyrok uznający, że naruszył on dobra osobiste 

stanowiło naruszenie jego prawa swobody wypowiedzi, a także, w 

szczególności, wolności prasy. W istocie bowiem opublikował on swój 

artykuł jako dziennikarz lokalnego dziennika i publicysta a nie jako 

burmistrz miasta Nysa.  

49.  Skarżący ocenia, że sądy krajowe naruszyły jego prawo swobody 

opinii, jednego z fundamentów społeczeństwa demokratycznego. Ingerencja 



 WYROK SANOCKI p. POLSCE  10 

państwa nie dążyłaby do uzasadnionego celu, a użyte sformułowania były z 

pewnością nieuprzejme, ale nie były obraźliwe. Ponadto skarżący uważa, ze 

jego krytyka opierała się na prawdziwych wydarzeniach. Jego artykuł miał 

za zadanie ożywienie debaty publicznej co do zagadnień interesu ogólnego, 

w tym wypadku zachowania redakcji dziennika „Nowa trybuna Opolska”. 

Zainteresowany twierdzi jednocześnie, że sporny artykuł był tylko 

odpowiedzią na kłamliwe według niego twierdzenia, które regularnie 

pojawiały się w tym dzienniku.   

2.  Ocena Trybunału 

a)  Wystąpienie ingerencji w wykonywanie przez skarżącego swojego prawa 

do poszanowania swobody wypowiedzi zagwarantowanej przez artykuł 10 

Konwencji  

50.  Trybunał zauważa, że w danym przypadku nie jest kwestionowany 

fakt, że pociągnięcie skarżącego do odpowiedzialności stanowi ingerencję 

władz krajowych w wykonywanie przez niego swojej swobody 

wypowiedzi, w znaczeniu artykułu 10 Konwencji.  

b)  Uzasadnienie ingerencji  

i.  „Przewidziana przez prawo” oraz uzasadniony cel  

51.  Trybunał uważa, że ingerencja była „przewidziana przez prawo”, co 

zresztą nie było przed nim kwestionowane; uznanie naruszenia przez 

skarżącego dóbr osobistych opierało się na artykule 24 § 1 Kodeksu 

cywilnego. Ograniczenie zmierzało do uzasadnionego celu przewidzianego 

przez § 2 artykuł 10, to jest ochrony dobrego imienia i praw innej jednostki.  

ii.  „Niezbędna w społeczeństwie demokratycznym”  

52.  Swoboda wypowiedzi stanowi jeden z podstawowych fundamentów 

społeczeństwa demokratycznego i jeden z najważniejszych warunków jego 

postępu oraz rozwoju każdego. Z zastrzeżeniem paragrafu 2 dotyczy ona nie 

tylko „informacji” albo „opinii” przyjętych na korzyść lub uznanych za 

nieobraźliwe lub obojętne, ale również tych, które urażają, szokują lub 

martwią. Domagają się tego też pluralizm, tolerancja oraz duch otwartości, 

bez których nie ma „społeczeństwa demokratycznego”. Jak to precyzuje 

artykuł 10, swoboda ta podlega ograniczeniom, które muszę być jednak 

interpretowane ściśle a potrzeba jakichkolwiek ograniczeń musi być 

ustanowiona w sposób przekonywujący (zob. wyroki  Handyside p. Wielkiej 

Brytanii z 7 grudnia 1976 r., seria A nr 24, p. 23, § 49 ; Lingens p. Austrii z 

8 lipca 1986 r., seria A nr 103, p. 26, § 41 ; oraz Jersild p. Danii z 23 

września 1994, seria A nr 298, p. 23, § 31). 

53.  Przymiotnik „niezbędna” w znaczeniu art. 10 § 2 pociąga za soba 

istnienie „palącej potrzeby społecznej”. Państwa umawiające się korzystają 



 WYROK SANOCKI p. POLSCE  11 

z pewnego marginesu oceny aby rozstrzygnąć istnienie takiej potrzeby, ale 

idzie ona w parze z kontrolą europejską, która odnosi się jednocześnie do 

prawa oraz do decyzji, które je stosują, nawet jeśli pochodzą one od 

niezależnego sądownictwa. Trybunał jest więc kompetentny do stanowienia 

jako ostatni w kwestii, czy „ograniczenia” pozostaje w zgodzie ze swobodą 

wypowiedzi, którą chroni artykuł 10 (wyrok Lingens cytowany powyżej, s. 

25, § 39). 

54.  W wykonywaniu swojego uprawnienia nadzorczego Trybunał 

powinien ocenić ingerencję w świetle całości sprawy, wliczając w to treść 

uwag zarzucanych skarżącemu oraz kontekst, w jakim uwagi te poczynił. 

Do Trybunału należy przede wszystkim ocena, czy kwestionowana przed 

nim ingerencja pozostawała „proporcjonalna do realizacji uzasadnionych 

celów”  oraz czy powody wskazane przez władze krajowe dla jej 

uzasadnienia wydają się „właściwe i wystarczające” (wyrok Lingens 

cytowany powyżej, s. 25-26, § 40 ; oraz wyrok Barfod p. Danii z 22 lutego 

1989 r., seria A nr 149, p. 12, § 28). Dokonując oceny Trybunał musi 

przekonać się, że władze krajowe zastosowały zasady zgodne z regułami 

usankcjonowanymi w artykule 10 i w dodatku opierając się na ocenie 

wystarczającej do przyjęcia właściwych faktów (wyrok Jersild cytowany 

powyżej, s. 24, § 31). 

55.  W odniesieniu do faktów danej sprawy Trybunał uznaje za 

niezbędne rozpocząć swoją ocenę od przeanalizowania generalnego 

kontekstu sprawy.  

56.  Trybunał zauważa na wstępie, że w sporze polityk został 

przeciwstawiony dziennikarzowi. Skarżący, który w przedmiotowym 

okresie był burmistrzem miasta Nysa, został zobowiązany do zapłacenia 

zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych wydawcy „Nowej Trybuny 

Opolskiej”. Sądy krajowe uznały, że sformułowania użyte w artykule 

skarżącego, takie jak „tradycyjna metoda bolszewików – donos + 

kłamstwo” czy „Nowa Trybuna Opolska” sięgnie wkrótce pułapu 

rynsztoka” jak również  sugerowanie publikowania przez dziennik 

kłamliwych informacji miały charakter poniżający dla wydawcy.   

57.  Trybunał podnosi, że sporne wypowiedzi stanowiły odpowiedź 

skarżącego na krytykę opublikowaną przez “Nową Trybunę Opolską” 

dotyczącą działalności skarżącego jako burmistrza Nysy.  

58. Spostrzeżenia, w związku z którymi skarżący został pozwany, 

zostały wyrażone na łamach prasy w trakcie otwartej debaty politycznej, 

pomiędzy rządzącym a dziennikarzem dotyczącej kwestii interesu ogólnego, 

czyli wiarygodności polityków oraz prawdziwości informacji zawartych w 

prasie.  

59.  Pod tym względem trybunał przypomina, że “wolność debaty 

politycznej mieści się w samym centrum pojęcia społeczeństwa 

demokratycznego, które to pojecie dominuje całą Konwencję” (wyrok 

Lingens cytowany powyżej, s. 26, § 42). 



 WYROK SANOCKI p. POLSCE  12 

60.  W kwestii granic krytyki dopuszczalnej w stosunku do polityka 

trybunał uznaje za ważne przypomnieć, ze są one szersze niż te, które 

odnoszą się do zwykłej jednostki. Polityk wystawia się nieuchronnie i 

świadomie na uważną kontrolę swoich działań, zarówno przez dziennikarzy 

jak również przez ogól społeczeństwa i musi wykazywać większą dozę 

tolerancji (zob. Oberschlick p. Austrii, Recueil 1997 – IV, § 29 no 2). W 

związku z tym w systemie demokratycznym działania albo zaniedbania 

rządu muszą znajdować się pod uważną kontrolą nie tylko władzy 

ustawodawczej i sądowniczej ale również pod kontrolą opinii publicznej 

(Incal p. Turcji, CEDH 1998 – IV, § 54). 

61.  Jednakże Trybunał uważa, że z powyższego nie wynika, że polityk 

ma mieć ograniczoną swobodę przy odpowiedzi na jego krytykę. Musi on 

mieć możliwość przedstawienia swojego punktu widzenia oraz obrony, gdy  

uważa, że publikacje przedstawiające jego osobę są kłamliwe i mogłyby 

wprowadzić w błąd opinię publiczną co do sposobu wykonywania przez 

niego władzy.  

62.  Zdaniem Trybunału należy wobec tego wprowadzić słuszną 

równowagę między przywilejami przyznanymi dziennikarzom do wyrażania 

krytycznych uwag co do działania rządzących a prawem tych ostatnich do 

możliwości odpowiadania na nie, do ochrony swojego dobrego imienia oraz 

do informowania opinii publicznej co do sposobu sprawowania władzy.  

63.  W tym względzie Trybunał przypomina swoje orzecznictwo, według 

którego “swoboda wypowiedzi, cenna dla każdego, jest taką w 

szczególności dla wybranego ze społeczeństwa; reprezentuje on swoich 

wyborców, sygnalizuje problemy i broni ich interesów. Ingerencje w 

swobodę wypowiedzi wybranego, takiego jak skarżący, wymagają więc od 

Trybunału oddania się kontroli najbardziej dokładnej” (zob. wyroki Castells 

p. Hiszpanii z 3 kwietnia 1992 r., seria A nr 236, § 42 ; Piermont p. Francji 

z 7 kwietnia 1995 r., seria A nr 314, § 76). 

64.  Odnosząc się do samych sformułowań Trybunał przyznaje, że 

skarżący użył w stosunku do swojego adwersarza, “Nowej Trybuny 

Opolskiej”, prowokującego i co najmniej pozbawionego elegancji języka. 

Jednakże, jak już Trybunał miał okazję podnosić, w dziedzinie debaty 

politycznej zniewaga polityczna wkracza często na plan osobisty: jest to 

ryzyko związane z grą polityczną i wolną ideową debatą, gwarantami 

społeczeństwa (zob. Lopes Gomes da Silva p. Portugalii, nr 37698/97, 

CEDH 2000-X, § 30). 

65.  W konsekwencji Trybunał uważa, że skoro swoboda wypowiedzi 

dziennikarza zawiera możliwość zastosowania pewnej dozy przesady, a 

nawet prowokacji (Dalban p. Rumunii, recueil 1999-VI, § 49), polityk, 

który odpowiada na łamach prasy na krytykę wyrażoną w stosunku do 

niego, powinien mieć możliwość odpowiedzi według tych samych zasad.  

66.  Trybunał przypomina przy tym, że wydawca dziennika “Nowa 

Trybuna Opolska” opublikował pięćdziesiąt artykułów krytykujących radę 



 WYROK SANOCKI p. POLSCE  13 

miejską i działania skarżącego jako burmistrza dając w nich do 

zrozumienia, że skarżący źle zarządzał środkami publicznymi. Między 

innymi 24 marca 2000 r. dziennikarz opublikował artykuł zatytułowany: 

„Niegospodarność czyli pięć razy drożej – lewicowa opozycja zarzuca 

władzom w Nysie naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz 

łamanie ustawy o samorządzie terytorialnym”. 

67.  Trybunał utrzymuje w konsekwencji, że wydawca „Nowej Trybuny 

Opolskiej” poddał się sam stwierdzeniom mogącym stanowić krytykę albo 

polemikę. Rzucając na skarżącego podejrzenie złego zarządzania finansami 

publicznymi, musiał spodziewać się reakcji ze strony skarżącego.  

68.  Tłem sformułowań będących przedmiotem postępowania był spór 

polityczny dotyczący oceny przez dziennikarza sposobu sprawowania 

władzy przez skarżącego. Z pewnością nieuprzejme, w ogólnym kontekście 

sprawy sformułowania te nie mogłyby być uznane za przekraczające uznane 

granice swobody wypowiedzi.  

69.  W konsekwencji Trybunał ocenia, ze sądy krajowe nie ustaliły w 

sposób przekonywujący istnienia palącej potrzeby społecznej, by postawić 

ochronę praw dziennikarza ponad prawem skarżącego swobody 

wypowiedzi oraz interesu ogólnego, gdy w grę wchodzą kwestie wolnej gry 

w debacie politycznej.  

70.  A zatem doszło do naruszenia artykułu 10 Konwencji.  

III.  ZASTOSOWANIE ARTYKUŁU 41 KONWENCJI 

71.  Artykuł 41 Konwencji przewiduje: 

“Jeżeli Trybunał stwierdzi, że nastąpiło naruszenie Konwencji lub jej Protokołów, 

oraz jeżeli prawo wewnętrzne zainteresowanej Wysokiej Układającej się Strony 

pozwala tylko na częściowe usunięcie konsekwencji tego naruszenia, Trybunał 

orzeka, gdy zachodzi potrzeba, słuszne zadośćuczynienie pokrzywdzonej stronie.”  

A.  Szkoda 

72.  Skarżący domagał się w pierwszej kolejności naprawienia szkody 

materialnej, której doznał. Domagał się z tego tytułu zwrotu kwoty w 

wysokości 6 000 złotych (około 1 600 euro), którą sądy krajowe zasądziły 

od niego na rzecz dwóch instytucji charytatywnych. Ponadto skarżący 

domagał się zwrotu kwoty w wysokości 11 130 złotych (około 2 950 euro) 

kosztów i wydatków postępowania przed sądami krajowymi, jakie musiał 

zwrócić swojemu przeciwnikowi. W kwestii szkody niematerialnej skarżący 

domagał się przyznania kwoty w wysokości 100 000 złotych (około 25 500 

euro). 

73.  Rząd kwestionuje te żądania, uważając że nie przedstawiają one 

żadnego związku przyczynowego z przedstawianym naruszeniem. W 

kwestii szkody niematerialnej Rząd zwrócił się do Trybunału, aby ten 



 WYROK SANOCKI p. POLSCE  14 

orzekł, że uznanie naruszenia będzie stanowiło samo w sobie wystarczające 

zadośćuczynienie. W wypadku innego rozstrzygnięcia Trybunału, Rząd 

poprosił Trybunał, by przyznał zadośćuczynienie na podstawie 

orzecznictwa Trybunału w podobnych sprawach i na podstawie krajowych 

warunków ekonomicznych.  

74.  Trybunał zauważa, że zarówno kwota 6 000 złotych (około 1 600 

euro) wpłacona przez skarżącego na rzecz instytucji charytatywnych jak i 

kwota 11 130 złotych (około 2 950 euro), którą skarżący musiał zwrócić 

swojemu przeciwnikowi tytułem kosztów i wydatków postępowania 

krajowego, stanowiły rezultat bezpośredni naruszenia prawa skarżącego 

swobody wypowiedzi. A zatem Trybunał decyduje przyznać je skarżącemu. 

Co do żądanej kwoty tytułem szkody niematerialnej Trybunał uważa, że na 

podstawie swojego orzecznictwa w podobnych sprawach i stanowiąc na 

zasadach słuszności należy przyznać skarżącemu 2 000 euro z tego tytułu.  

B.  Koszty i wydatki 

75.  Skarżący domaga się 12 750 złotych (około 3 400 euro) tytułem 

kosztów i honorariów poniesionych na szczeblu krajowym oraz w 

postępowaniu przed Trybunałem. Przedstawia również właściwe rachunki z 

tego tytułu.  

76.  Rząd twierdzi, że żądana przez skarżącego kwota zawiera w części 

koszty, które nie są bezpośrednio związane z przedmiotowym 

postępowaniem.  

77.  Trybunał przypomina, że przyznany może być zwrot jedynie tych 

kosztów I wydatków, które rzeczywiście zostały poniesione i które były 

niezbędne a ich wysokość miała rozsądny charakter (zob., między wieloma 

innymi, T.P. oraz K.M. p. Wielkiej Brytanii [GC], nr 28945/95, § 120, 

CEDH 2001-V). Ponadto zwrotowi podlegają jedynie koszty odnoszące się 

do stwierdzonego naruszenia (Schouten oraz Meldrum p. Holandii, wyrok z 

9 grudnia 1994 r., seria A nr 304, p. 28, § 78). Biorąc pod uwagę naturę i 

złożoność sprawy jak również fakt, że tylko w jednym z dwóch 

wniesionych przez skarżącego zarzutów zostało uznane naruszenie, 

Trybunał uznaje za słuszne przyznać z tego tytułu skarżącemu 2 000 euro. 

C.  Odsetki 

78.  Trybunał uważa, że odsetki z tytułu niewypłacenia zasądzonych 

kwot powinny być ustalone zgodnie z marginalną stopą kredytową 

Europejskiego Banku Centralnego powiększoną o trzy punkty procentowe. 



 WYROK SANOCKI p. POLSCE  15 

Z TYCH POWODÓW TRYBUNAŁ, 

1.  Uznaje, jednogłośnie skargę za dopuszczalną; 

 

2.  Uznaje, jednogłośnie, że nie doszło do naruszenia artykułu 6 Konwencji;  

 

3.  Uznaje, głosami w stosunku sześć do jednego, że doszło do naruszenia 

artykułu 10 Konwencji;  

 

4. Uznaje, że 

 

a)  pozwane państwo ma wypłacić skarżącemu w terminie trzech 

miesięcy od daty, kiedy wyrok stanie się prawomocny zgodnie z art. 44 

§ 2 Konwencji, 4 550 euro (cztery tysiące pięćset pięćdziesiąt euro) z 

tytułu szkody materialnej, 2 000 euro (dwa tysiące euro) z tytułu szkody 

materialnej oraz 2 000 euro (dwa tysiące euro) tytułem kosztów i 

wydatków, które mają być przeliczone na złote polskie według kursu z 

dnia realizacji wyroku, plus jakikolwiek podatek, który może być 

pobrany od tych kwot; 

 

b)  po upływie powyższego trzymiesięcznego terminu do momentu 

zapłaty płatne od tej sumy będą zwykłe odsetki według marginalnej 

stopy kredytowej Europejskiego Banku Centralnego plus trzy punkty 

procentowe; 

 

5.  Oddala, jednogłośnie, pozostałą część roszczenia o zadośćuczynienie.  

Sporządzono w języku francuskim i obwieszczono pisemnie 17 lipca 

2007 r., zgodnie z artykułem 77 §§ 2 et 3 Regulaminu Trybunału. 

 T.L. EARLY Nicolas BRATZA 

 Kanclerz Przewodniczący 

 

Do wyroku dołączono, zgodnie z artykułami 45 § 2 Konwencji oraz 74 § 

2 Regulaminu Trybunału, zdanie odrębne Pana L. Garlickiego.  

 

 

N.B. 

T.L.E. 

 

 

 



 WYROK SANOCKI p. POLSCE  16 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 ARRÊT SANOCKI c. POLOGNE  17 

OPINIA ODRĘBNA SĘDZIEGO GARLICKIEGO 

 

(Tłumaczenie) 

 

Nie mogę przyłączyć się do wniosku, do jakiego doszła większość 

Trybunału względem artykułu 10, ponieważ nie jestem przekonany, że w 

niniejszej sprawie miało miejsce naruszenie tego przepisu. W szczególności, 

mając na uwadze okoliczności sprawy, nie wydaje mi się, aby skarżący 

mógł być uznany za beneficjenta wszystkich gwarancji dotyczących 

swobody wyrażania opinii politycznych. 

 

Przyznaję, że zainteresowany jest osobą publiczną, a art. 10 § 2 

Konwencji nie pozostawia miejsca dla ograniczeń swobody wyrażania 

opinii w kwestiach dotyczącej spraw pozostających w sferze 

zainteresowania publicznego, przede wszystkim kiedy dotyczą one 

polityków. Niemniej jednak swoboda wyrażania opinii przez polityków 

pochodzących z wyborów i pełniących funkcje publiczne pociąga za sobą 

również i obowiązki. Uważam, że w niniejszej sprawie jest wiele 

argumentów przemawiających za tym, że polskie władze sądowe nie 

wykroczyły poza to, co było niezbędne w społeczeństwie demokratycznym. 

 

Przede wszystkim jeśli chodzi o sam spór to uważam, że dała mu 

początek rzeczywista debata polityczna, której przedmiotem była kwestia 

pozostająca w sferze publicznego zainteresowania. Oczywistym jest, że 

skarżący, który był głównym celem krytyki, miał prawo zareagować. W 

świetle orzecznictwa Trybunału oczywiste jest jednak również, że debata 

polityczna może być czasem mało elegancka, a jej język niegrzeczny. 

Pomimo to „prawo do obrażania” nie jest nieograniczone: art. 19 Konwencji 

przypomina, że korzystanie z wolności wyrażania opinii „obejmuje prawa i 

obowiązki”. W szczególności sfera debaty politycznej nie rozciąga się na 

bezpodstawne ataki personalne lub – jak to sprecyzował Trybunał w 

wyrokach w sprawach włoskich, w których powoływano się na immunitet – 

na utarczki pomiędzy osobami prywatnymi. Z pewnością nie zawsze łatwo 

określić, gdzie przebiega granica pomiędzy debatą polityczną a sporem o 

charakterze prywatnym. Niemniej jednak jeśli mamy do czynienia z 

opublikowanym artykułem, którego liczne fragmenty odnoszą się do 

argumentów ad hominem (a nie ad  meritum) i który podważa, w całości lub 

części, dobre imię osoby krytykowanej, nie można wykluczyć, że debata 

polityczna przemieni się w kłótnię pomiędzy osobami prywatnymi. 



 ARRÊT SANOCKI c. POLOGNE  18 

Poza tym, jeśli chodzi o język jakim posługuje się sporny artykuł, to nie 

uważam, aby polski wymiar sprawiedliwości miał powody, aby uznać, że 

fragment określający prasę mianem „brukowej” przekroczył granice 

dopuszczalnej krytyki. Dużo trudniej jest natomiast sformułować opinię 

odnośnie sposobu, w jaki ocenione zostało zdanie informujące o stosowaniu 

przez Nową Trybunę Opolską „tradycyjnej metody bolszewików”. Uznając, 

że mamy w tym przypadku do czynienia raczej z opinią o charakterze 

cennym niż twierdzeniem o faktach, należy ustalić, czy opinia ta znajduje 

wystarczające potwierdzenie w faktach. Określenie „bolszewik” wywołuje 

w Polsce bardzo negatywne skojarzenia i może ono nawet, przynajmniej w 

pewnych kontekstach, być zbliżone do takich słów jak „neonazista” lub 

„neonazista” (należy zauważyć, że artykuł 13 polskiej Konstytucji zakazuje 

istnienia partii politycznych odwołujących się w swoich programach do 

totalitarnych metod i praktyk działania nazizmu, faszyzmu i komunizmu). 

Trybunał uznał, ze określenia «krypto-nazista » (Kellernazi) i « neonazista » 

mogą być używane w debaci epolitycznej (zob. wyroki Scharsach et News 

Verlagsgesellschaft mbH przeciwko Austrii, nr 39394/98, § 41, 

CEDH 2003-XI ; i Karman przeciwko Rosji, nr 29372/02, §§ 41-43, 14 

grudnia 2006), ale jedynie wówczas, kiedy znajdują one wystarczające 

oparcie w faktach. A jednak, wbrew stanowisku wyrażonemu w dwóch 

powyższych sprawach, Trybunał stwierdził naruszenie artykułu 10 w 

niniejszej sprawie bez próby ustalenia, czy istniała wystarczająca podstawa 

faktyczna, która pozwałałaby na powiązanie skarżacego z metodami 

bolszewików. 

Ponadto, jeśli chodzi o charakter zastosowanych sankcji, Trybunał 

wielokrotnie uznawał, że pociągnięcie do odpowiedzialności karnej – a w 

szczególności orzeczenie kary pozbawienia wolności za wykroczenie 

popełnione na łamach prasy – może być uznane za zgodne ze swobodą 

wyrażania opinii jaką gwarantuje dziennikarzom artykuł 10 Konwencji 

jedynie w szczególnych okolicznościach (zob., tytułem przykładu, 

Cumpǎnǎ et Mazǎre przeciwko Rumunii  [Wielka Izba], nr 33348/96, § 115, 

CEDH 2004-XI). Natomiast w niniejszej sprawie spór był przedmiotem 

rozpoznania przez sąd cywilny, a wysokość zasądzonej kwoty na cel 

charytatywny była stosunkowo skromna. 

Wreszcie na rozstrzygniecie ninijeszej sprawy należy spojrzeć z 

perspektywy pogorszenia się jakości debaty politycznej w Polsce. Wielu 

aktorów życia politycznego – w tym uznani politycy – uważa, że użycie 

argumentów ad hominem jest skuteczniejszym środkiem do « wygrania » 

debaty. Takie podejście pociąga za sobą katastrofalne skutki dla kultury 

politycznej i skłania do rozważenia, czy od momentu, kiedy mamy do 

czynienia z względną swobodą debaty politycznej, nie należałoby położyć 

większego nacisku na « obowiązki i odpowiedzialność » tych, którzy są 

uczestnikami debaty – polityków i dziennikarzy. Dokonanie oceny tego, co 

jest « potrzebne w społeczeństwie demokratycznym » możliwe jest jedynie 



 ARRÊT SANOCKI c. POLOGNE  19 

poprzez uwzględnienie tej perspektywy, czego Trybunał niestety nie wziął 

pod uwagę w niniejszym wyroku. 

 


