
 
 

 
 

 

 

 

SEKCJA CZWARTA 

 

 

 

 

 

 

SPRAWA STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 

 

(Skarga nr 48053/11) 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYROK 

 

 

 

 

STRASBURG 

 

z dnia 3 listopada 2015 roku 

 

 

 

 
Ten wyrok uprawomocni się na warunkach określonych w Artykule 44 ust. 2 

Konwencji. Może podlegać korekcie wydawniczej. 

 





 WYROK STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 1 

W sprawie Stankiewicz i inni przeciwko Polsce (Nr 2),  

Europejski Trybunał Praw Człowieka (Sekcja Czwarta), zasiadając jako 

izba w składzie: 

 Guido Raimondi, Przewodniczący, 

 Päivi Hirvelä, 

 George Nicolaou, 

 Ledi Bianku, 

 Krzysztof Wojtyczek, 

 Faris Vehabović, 

 Yonko Grozev, sędziowie, 

oraz Françoise Elens-Passos, Kanclerz Sekcji, 

Obradując na posiedzeniu niejawnym w dniu 13 października 2015 roku, 

Wydaje następujący wyrok, który został przyjęty w tym dniu: 

POSTĘPOWANIE 

1. Sprawa wywodzi się ze skargi (nr 48053/11) przeciwko 

Rzeczypospolitej Polskiej wniesionej do Trybunału na podstawie Artykułu 

34 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności 

("Konwencja") przez dwóch obywateli Polski, Pana Andrzeja Stankiewicza 

i Pana Grzegorza Gaudena, oraz wydawnictwo Presspublica sp. z o.o. 

("skarżący") w dniu 20 lipca 2011 roku. 

2. Skarżący byli reprezentowani przez Pana J. Kondrackiego, adwokata 

prowadzącego praktykę w Warszawie. Od 30 maja 2015 roku, adwokat 

reprezentował tylko drugiego skarżącego. Rząd polski (“Rząd”) był 

reprezentowany przez pełnomocnika, Panią J. Chrzanowską z Ministerstwa 

Spraw Zagranicznych. 

3. Skarżący zarzucili, że ich prawo do wykonywania wolności 

wypowiedzi zostało naruszone, niezgodnie z Artykułem 10 Konwencji. 

4. W dniu 7 maja 2013 roku skarga została zakomunikowana Rządowi. 

STAN FAKTYCZNY 

I. OKOLICZNOŚCI SPRAWY 

5. Pierwsi dwaj skarżący urodzili się, odpowiednio, w roku 1974 i 1953. 

Pierwszy skarżący jest dziennikarzem pracującym dla dziennika 

Rzeczpospolita, a drugi skarżący był, w rzeczonym okresie, jego redaktorem 

naczelnym.-- Trzecim skarżącym jest Gremi Media sp. z o.o. (w rzeczonym 

czasie Presspublica sp. z o.o.), wydawca Rzeczpospolitej. Jest to spółka z 



2 WYROK STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 

ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowana przez prezesa zarządu, 

Pana P. Bien oraz wiceprezesa, Pana R. Dobrzyńskiego. Jej siedziba 

znajduje się w Warszawie. 

6. Okoliczności sprawy, przedstawione przez strony, można 

podsumować następująco. 

A. Artykuły w Rzeczpospolitej 

7. W październiku 2004 roku polski rząd złożył w Sejmie projekt zmiany 

Ordynacji Podatkowej.1 Podczas opracowywania projektu zaproszono do 

przedstawienia uwag różne organy i osoby, w tym Krajową Radę Radców 

Prawnych. Opinia Rady została przygotowana przez Panią D.S., byłą 

urzędniczkę wyższego szczebla i znanego eksperta prawa podatkowego oraz 

członkinię jej komisji ustawodawczej. Działała również w charakterze 

eksperta i doradcy podczas posiedzeń przed parlamentarną Komisją 

Finansów Publicznych, podczas których badano proponowane zmiany w 

Ordynacji Podatkowej. Jedna z poprawek zaproponowanych przez Radę w 

artykule 181, i broniona przez Panią D.S. podczas posiedzeń, dotyczyła 

ograniczenia tego, co może być dowodem w postępowaniu podatkowym do 

materiału zebranego w postępowaniu karnym, lecz dopiero po jego 

prawomocnym zakończeniu. Poprzednia wersja przepisu nie przewidywała 

takiego ograniczenia, co pozwalało – przykładowo – na wykorzystanie w 

charakterze dowodu materiału zebranego w toczącym się postępowaniu 

karnym. Jej propozycja została przyjęta przez Komisję i później przez Sejm 

oraz, wraz z innymi zmianami Ordynacji Podatkowej, weszła w życie w 

dniu 1 września 2005 roku. 

8. W dniach 14 i 15 września 2005 roku pierwszy skarżący napisał trzy 

artykuły opisujące możliwe konsekwencje zmiany artykułu 181 Ordynacji 

Podatkowej, proces legislacyjny prowadzący do jej przyjęcia i rolę, którą 

rzekomo odegrała w nim Pani D.S. Jeden z artykułów zawierał uwagi 

poczynione przez Panią D.S. oraz posługiwał się jej zdjęciem. 

9. Pierwszy skarżący wraz z innym dziennikarzem przeanalizowali 

nagrania ze wszystkich posiedzeń parlamentarnej Komisji Finansów 

Publicznych, podczas których omawiano zmiany w Ordynacji Podatkowej. 

Dwa artykuły, które ukazały się w Rzeczpospolitej w dniu 14 września 2005 

roku zawierały stenogramy z posiedzenia Komisji z 17 lutego 2005 roku, 

podczas którego omawiano zmianę artykułu 181. Dziennikarze 

przeprowadzili wywiad z Panem J.K., posłem przewodniczącym pracom 

Komisji, Panem M.W., prokuratorem apelacyjnym oraz Panią D.S. Ich 

wypowiedzi były cytowane w artykułach, podobnie jak wypowiedzi 

niezidentyfikowanego członka rządu, które padły podczas posiedzenia 

Komisji. 

                                                 
1.  Polski parlament składa się z Sejmu i Senatu 



 WYROK STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 3 

10. Pierwszy artykuł, pod tytułem "Mafia nie zapłaci podatków", był 

tematem przewodnim numeru z dnia 14 września 2005 roku. Podtytuł i 

fragment tego artykułu brzmią następująco: 

"[Podtytuł] Utrudniający ściganie paliwowych gangów zapis w ordynacji 

podatkowej wprowadzono podczas posiedzenia podkomisji sejmowej - ustaliła 

"Rzeczpospolita". Nasze śledztwo odpowiada na pytanie, kto i kiedy zmienił przepisy.  

Jednak nawet my nie wiemy, dlaczego rząd nie kiwnął palcem w tej sprawie. 

... 

[tekst]  Kilkanaście dni temu w życie weszła najnowsza wersja ordynacji przyjęta 

pod koniec czerwca przez Sejm. I zaczęły się problemy. Przez zapisy jednego z 

artykułów współpraca organów skarbowych z prokuraturą została kompletnie 

zablokowana. Jakie to ma znaczenie? Ogromne, bo do tej pory obie instytucje na 

bieżąco wymieniały się informacjami. Na tej współpracy opierały się sukcesy w wielu 

głośnych sprawach, w tym w walce z mafią paliwową." 

11. Artykuł wyjaśnia również, że zmiana artykułu 181 Ordynacji 

Podatkowej ogranicza co może być wykorzystane jako dowód w 

postępowaniu podatkowym tylko do materiałów zebranych na potrzeby 

postępowania karnego, które zostało już prawomocnie zakończone. 

Stanowiło to ogromny cios dla władz podatkowych, które nie mogły już 

polegać na dowodach zebranych przez prokuraturę w toczących się 

postępowaniach. Według autora artykułu, taka zmiana mogła wydłużyć 

prowadzone przez organy podatkowe śledztwa przypadków uchylania się od 

podatków o wiele lat, dopóki sądy karne nie osiągną ostatecznej decyzji w 

danej sprawie. 

12. Drugi artykuł, pod tytułem "Mafia podatków nie zapłaci" ukazał się 

na 5 stronie tego samego wydania Rzeczpospolitej w dniu 14 września 2005 

roku. Zawierał on zdjęcie Pani D.S. Artykuł, w istotnym dla sprawy 

zakresie, brzmiał następująco: 

"[podtytuł] Utrudniający ściganie paliwowych gangów zapis w ordynacji 

podatkowej wprowadzono podczas posiedzenia podkomisji sejmowej - ustaliła 

"Rzeczpospolita". 

... 

[tekst] Jak ustaliliśmy, art. 181 zmieniono na posiedzeniu podkomisji 17 lutego. 

Zmianę zaproponowała obecna na obradach mec. Dorota Szubielska z Krajowej Rady 

Radców Prawnych. Ponieważ nie jest parlamentarzystką, więc formalnie nie mogła 

tego zrobić. To jednak S., która była ekspertem podkomisji, gorąco namawiała posłów 

do wprowadzenia zmian, mimo że poprawiania art. 181 nikt początkowo nie brał pod 

uwagę. S., była wysokiej rangi urzędniczka resortu finansów, a dziś radca w 

prestiżowej kancelarii, zyskała poparcie szefa podkomisji J.K., a nawet 

przedstawiciela rządu... 

Mecenas D. S. w rozmowie z "Rz" przekonuje, że najważniejsze było dla niej dobro 

podatnika. 

[Pytanie:] "- Zmieniła pani pewien system prawny, nie będąc parlamentarzystą ani 

członkiem rządu. Sama pani wpadła na taki pomysł? 



4 WYROK STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 

[Odpowiedź:] - Uważam, że brzmienie tego przepisu nie było prawidłowe. Należało 

go zmienić." 

13. W dniu 15 września 2005 roku Rzeczpospolita opublikowała trzeci 

artykuł, o tytule "Zmienią podejrzane prawo". W istotnym dla sprawy 

zakresie artykuł brzmi: 

"[Podtytuł] Tak być nie może. Zmienimy przepisy - oburza się wiceminister 

finansów po ujawnieniu przez "Rz" kulis zmian w prawie, które pomogły mafii 

paliwowej. 

... 

[Tekst] Wiceminister [S.S. ...] jest zdziwiony sposobem, w jaki przyjęto feralną 

poprawkę.  - To niedopuszczalne - mówi. -  Mam już stanowisko Departamentu 

Kontroli Skarbowej, że tę zmianę trzeba skorygować. " 

14. Artykuł zawierał cytaty z wywiadów z dwoma wiceministrami 

finansów i jednym urzędnikiem ministerstwa. Zawierał również akapit 

opisujący ostatnie wydarzenia dotyczące trwających śledztw przeciwko 

mafii paliwowej. 

B. Postępowanie sądowe 

15. W dniu 12 października 2005 roku Pani D.S. złożyła pozew o 

ochronę dóbr osobistych przeciwko wszystkim trzem skarżącym, domagając 

się zadośćuczynienia w wysokości 200.000 polskich złotych (PLN), 

równowartości około 50.000 euro (EUR). 

16. W dniu 17 sierpnia 2007 roku Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił 

pozew. Sąd ustalił, że zarówno autor artykułu, jak i redaktor naczelny w 

sposób rzetelny zebrali informacje do wszystkich trzech publikacji. 

Przedmiotowe artykuły odzwierciedlały dowody przedstawione przez 

pozwanych, zarówno w formie, jak i w treści. Poprawka artykułu 181 

Ordynacji Podatkowej w istocie została zaproponowana przez Panią D.S., 

ponieważ została ona zaproszona do reprezentowania Krajowej Rady 

Radców Prawnych podczas posiedzeń Komisji Finansów Publicznych w 

trakcie prac nad zmianą ustawy. Gdyby nie wyraziła swojej opinii co do 

konieczności zmiany artykułu 181, poprawka ta najprawdopodobniej nie 

zostałaby wprowadzona. Sąd podkreślił, że skoro powódka dobrowolnie 

weszła w sferę debaty publicznej, powinna szanować prawo innych osób, w 

szczególności dziennikarzy, do krytykowania jej działań. Pierwszy 

skarżący, podczas przygotowywania materiałów do artykułów, miał dostęp 

do projektów ustaw, opinii prawnych dotyczących tych projektów, 

protokołów Komisji Finansów, stenogramów z posiedzeń Komisji oraz 

rozmów z prokuratorami, z których zaczerpnął cytaty. Tym samym Sąd 

stwierdził, iż informacje przedstawione przez pozwanych były zgodne z 

prawdą i zebrane w sposób rzetelny. 



 WYROK STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 5 

Sąd uznał, że incydent opisany przez pozwanych był bardzo ważną 

kwestią z perspektywy interesu publicznego, ponieważ pokazywał jak łatwo 

można wpłynąć na zmianę prawa. Kontrowersje otaczające nowelizację 

Ordynacji Podatkowej doprowadziły do przywrócenia poprzedniego 

brzmienia artykułu 181 w lutym 2006 roku. 

Celem artykułów było zwrócenie uwagi opinii publicznej na poprawkę 

artykułu 181 Ordynacji Podatkowej. Sąd uznał również, że skarżący mieli 

prawo do publikacji fotografii Pani D.S., ponieważ była ona osobą 

publiczną. Fotografia mogła zostać zrobiona, gdy wykonywała ona swoje 

obowiązki podczas prac Komisji. 

17. Powódka, Pani D.S., wniosła apelację. 

18. W dniu 21 maja 2008 roku Sąd Apelacyjny w Warszawie uwzględnił 

apelację i zmienił przedmiotowy wyrok. Sąd nakazał skarżącym 

opublikować przeprosiny i wpłacić 20.000 PLN na cele charytatywne. Sąd 

uznał, że w nagłówkach, podtytułach i kilku fragmentach, skarżący 

sugerowali, jakoby Pani D.S. była odpowiedzialna za negatywne 

konsekwencje prawne, które poprawka wywarła. Fragmenty te zawierały: 

"feralna poprawka", "współpraca organów skarbowych z prokuraturą 

została kompletnie zablokowana", "S. ... namawiała posłów do 

wprowadzenia zmian, mimo że nowelizacji art. 181 nikt nie proponował", 

[Pani D.S.]"zmieniła system prawny", "sama pani wpadła na taki pomysł?", 

"zmiany w zaskakujący sposób zaproponował gość jednego z posiedzeń". 

Sąd uznał, że informacje zawarte w artykułach nie były zgodne z prawdą, a 

tym samym dziennikarze byli nierzetelni. Sąd uznał również, że poprzez 

publikację jej zdjęcia, skarżący naruszyli prawo powódki do ochrony 

własnego wizerunku. 

19. W dniu 5 czerwca 2009 roku Sąd Najwyższy uchylił wyrok i 

przekazał sprawę do ponownego rozpoznania sądowi odwoławczemu. Sąd 

uznał, że doszło do naruszenia przepisów proceduralnych; w szczególności, 

sędzia sprawozdawca powinien zostać wyłączony z orzekania z powodu 

wątpliwości co do jego bezstronności. Ponadto, Sąd Najwyższy 

skrytykował niejasną treść przeprosin, które nakazano opublikować 

skarżącym, a także brak jasności co do wyboru wypowiedzi, które naruszyły 

dobra osobiste powódki. 

20. W dniu 22 października 2009 roku Sąd Apelacyjny w Warszawie 

uwzględnił apelację i nakazał skarżącym publikację przeprosin i wpłatę 

20.000 PLN na cele charytatywne. Sąd uznał, że pozwani powinni 

opublikować następującej treści przeprosiny na stronie tytułowej 

Rzeczpospolitej: 

"[Wszyscy trzej skarżący] przepraszają Panią D.S. za [naruszenie] jej dobrego 

imienia poprzez publikację artykułów bez podstaw faktycznych w Rzeczpospolitej w 

dniu 14 września 2005 roku ("Mafia nie płaci podatków" i "Mafia podatków nie 

zapłaci") oraz w dniu 15 września 2005 roku ("Zmienią podejrzane prawo"), które 

zniszczyły jej dobre imię i reputację zawodową." 



6 WYROK STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 

21. Sąd uznał, że powódka udowodniła w wystarczającym stopniu, że 

artykuły naruszyły jej prawa osobiste, ponieważ sugerowały, iż była ona 

odpowiedzialna za przyjęcie poprawki, która miała negatywne 

konsekwencje. Argumenty sądu były podobne do tych zawartych w wyroku 

z dnia 21 maja 2008 roku. Uznano stwierdzenie "[Pani D.S.] zmieniła 

pewien system prawny" za nieprawdziwe ponieważ, będąc doradcą Komisji, 

leżało to poza jej kompetencją. Wykorzystane nagłówki, podtytuły i 

niektóre stwierdzenia sugerowały, jakoby poprawki zostały wprowadzone 

"w interesie mafii [paliwowej]", Fragmenty te obejmowały: "feralna 

poprawka", "współpraca organów skarbowych z prokuraturą została 

kompletnie zablokowana", "S. ... namawiała posłów do wprowadzenia 

zmian, mimo że nowelizacji art. 181 nikt nie proponował", „[Pani 

D.S.]"zmieniła system prawny”, "sama pani wpadła na taki pomysł?",  

„zmiany w zaskakujący sposób zaproponował gość jednego z posiedzeń". 

Ponadto, poprzez publikację zdjęcia Pani D.S. w jednym z artykułów, 

skarżący "wzmocnili przekaz, że była [ona] osobą odpowiedzialną za 

przyjęcie poprawki korzystnej dla mafii, poprawki która sparaliżowała 

współpracę między prokuraturą i służbami podatkowymi". 

Sąd uznał, że pozwani wykorzystali wizerunek powódki bezprawnie, 

ponieważ fakt, iż była osobą publiczną nie zwalnia z konieczności 

zwrócenia się z prośbą o pozwolenie. Sąd stwierdził także: 

"Sąd Apelacyjny nie ma podstaw by sądzić, że pozwani obalili domniemanie, 

zgodnie z Artykułem 24 Kodeksu cywilnego, iż ich działania były sprzeczne z 

prawem. 

Fakt, że dziennikarze oparli się na wypowiedziach innych osób, nawet jeśli wskazali 

swoje źródła, w tym przypadku prokuratorów, nie czyni takiej praktyki zgodną z 

prawem. Tego rodzaju wypowiedzi nie zwalniają dziennikarza z obowiązku 

zachowania szczególnej staranności i ostrożności w gromadzeniu i korzystaniu z 

materiałów. 

... 

Pozwani nie wykazali, że ich działania były zgodne z prawem; ich sugestia, jakoby 

powódka "zmieniła system prawny" była nieprawdziwa, ich obowiązek działania ze 

szczególną starannością i rzetelnością nie został spełniony, a ukierunkowanie krytyki 

na powódkę nie leżało w interesie publicznym i nie było zgodne z zasadą 

współistnienia. 

Naruszenie dobrego imienia i reputacji powódki nie było konieczne w celu 

wyrażenia opinii dotyczącej zmiany artykułu 181. Rzeczą wiadomą jest to, jak 

uchwalane są przepisy prawa, a powódka, działając otwarcie i zgodnie z prawem, nie 

zmieniła obowiązującego prawa i mogła mieć tylko niewielki wpływ na proces 

legislacyjny, w którym ostateczna decyzja nie zależała od niej. Sugestia, jakoby 

dokonała zmiany prawa jest nieprawdziwa, a sugerowanie odpowiedzialności za 

zmiany w prawie podważa dziennikarską uczciwość. 

Pozwani nie przedstawili żadnych dowodów, które sugerowałyby, iż powódka 

działała w interesie mafii [paliwowej]. Pozostałe sugestie, mianowicie, iż poprawka 

spowodowała paraliż w walce przeciwko mafii i współpracy między organami 

podatkowymi i prokuraturą również były nieprawdziwe. 



 WYROK STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 7 

Autorzy artykułów nie zasięgnęli opinii specjalistów z zakresu prawa podatkowego, 

ani nie postarali się wyjaśnić przyczyn tej zmiany. Ich sprawozdanie było 

jednostronne i wyciągnęło naciągane wnioski, tworząc atmosferę sensacji i 

skandalu..." 

22. W dniu 20 stycznia 2011 roku Sąd Najwyższy zmienił wyrok w 

odniesieniu do treści przeprosin. Sąd uznał, że skarżący powinni 

opublikować poniższy tekst: 

"[Wszyscy trzej skarżący] przepraszają panią D.S. za naruszenie jej dobrego imienia 

poprzez sformułowanie i wykorzystanie nagłówków i podtytułów w dzienniku 

Rzeczpospolita w dniu 14 września 2005 roku ("Mafia nie płaci podatków" i "Mafia 

podatków nie zapłaci") oraz w dniu 15 września 2005 roku ("Zmienią podejrzane 

prawo"), sugerując iż, jako doradca sejmowej Komisji Finansów Publicznych 

kierowała się niegodnymi pobudkami i naruszyła zasadę uczciwości." 

Sąd Najwyższy uznał, że przedstawione przez Sąd Apelacyjny wytyczne 

co do przeprosin były zbyt szerokie, szczególnie iż Sąd Apelacyjny uznał, 

że przedmiotowe artykuły miały podstawę faktyczną. W niniejszej sprawie 

pewne sugestie zostały dokonane przez wybór nagłówków i podtytułów, co 

doprowadziło do naruszenia praw osobistych powódki. Wreszcie Sąd 

Najwyższy uznał, że fakt iż pozwani cytowali wypowiedzi urzędników 

publicznych może wyłączać ich odpowiedzialność, ale tylko w zakresie 

sformułowań użytych w cytowanych wypowiedziach, a nie "kompozycji 

artykułów, które doprowadziły do [przedstawienia] negatywnych sugestii, 

tworząc nieprawdziwy obraz danej osoby". 

II. WŁAŚCIWE PRAWO KRAJOWE 

23. Artykuł 23 Kodeksu cywilnego zawiera otwarty katalog tak zwanych 

"dóbr osobistych". 

"Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda 

sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, 

nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i 

racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony 

przewidzianej w innych przepisach." 

24. Artykuł 24 Kodeksu cywilnego przewiduje środki naprawcze wobec 

naruszeń dóbr osobistych. Zgodnie z tym przepisem osoba zagrożona 

naruszeniem ze strony osoby trzeciej może żądać zaniechania działania, 

chyba że nie jest ono bezprawne. W razie naruszenia, osoba zainteresowana 

może, między innymi, żądać od osoby, która dopuściła się naruszenia 

podjęcia niezbędnych kroków w celu usunięcia skutków naruszenia, na 

przykład poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia w odpowiedniej 

formie lub zwrócenie się do sądu o przyznanie odpowiedniej sumy na 

wybrany cel społeczny. Jeśli naruszenie dobra osobistego spowodowało 

straty finansowe, osoba poszkodowana może domagać się odszkodowania. 



8 WYROK STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 

PRAWO 

I. ZARZUT NARUSZENIA ARTYKUŁU 10 KONWENCJI 

25. Skarżący podnieśli zarzut, że ingerencja w jego wolność wypowiedzi 

stanowiła naruszenie Artykułu 10 Konwencji, którzy brzmi następująco:  

"1. Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność 

posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez 

ingerencji władz publicznych i bez względu na granice państwowe. Niniejszy przepis 

nie wyklucza prawa Państw do poddania procedurze zezwoleń przedsiębiorstw 

radiowych, telewizyjnych lub kinematograficznych. 

2. Korzystanie z tych wolności pociągających za sobą obowiązki i 

odpowiedzialność może podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, 

ograniczeniom i sankcjom, jakie są przewidziane przez ustawę i niezbędne w 

społeczeństwie demokratycznym w interesie bezpieczeństwa państwowego, 

integralności terytorialnej lub bezpieczeństwa publicznego ze względu na konieczność 

zapobieżenia zakłóceniu porządku lub przestępstwu, z uwagi na ochronę zdrowia i 

moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych osób oraz ze względu na 

zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych lub na zagwarantowanie powagi i 

bezstronności władzy sądowej. 

26. Rząd zakwestionował to stanowisko. 

A. Dopuszczalność 

27. Trybunał zauważa, że skarga ta nie jest oczywiście bezzasadna w 

rozumieniu Artykułu 35 ust. 3 lit. a Konwencji. Trybunał stwierdza 

ponadto, że nie jest niedopuszczalna z jakichkolwiek innych przyczyn. Musi 

zatem zostać uznana za dopuszczalną. 

B. Meritum 

1. Stanowisko stron 

28. Skarżący podkreślili kluczową rolę prasy w społeczeństwie 

demokratycznym, której powinno przysługiwać prawo do pewnego stopnia 

przesady lub nawet prowokacji w celu wykonywania jej prawowitej roli 

jako strażnika publicznego. Argumentowali oni iż – jak zauważył Sąd 

Najwyższy – wszystkie informacje zawarte w artykułach, o których mowa, 

były prawdziwe. Skarżący odwołali się do orzecznictwa Trybunału, zgodnie 

z którym, gdy dziennikarze pisali o politykach i sprawach dotyczących 

interesu publicznego, główną kwestią podlegającą ocenie było, czy działali 

oni z należytą starannością. 

29. Skarżący twierdzili, że nigdzie w artykułach opublikowanych w 

Rzeczpospolitej nie była zawarta sugestia, jakoby Pani D.S. miała związki z 

mafią. Wypowiedzi zaskarżone przez powódkę i Sąd Apelacyjny nie 



 WYROK STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 9 

pochodziły od dziennikarzy, ale stanowiły cytaty z wywiadów 

przeprowadzonych z prokuratorami i wysokiej rangi urzędnikami. Skarżący 

oparli się na orzecznictwie Trybunału twierdząc, iż karanie dziennikarza za 

pomoc w rozpowszechnianiu wypowiedzi innych osób poważnie 

utrudniłoby prasie wkład w dyskusję o sprawach pozostających w 

zainteresowaniu publicznym. Skarżący uznali, że ingerencja w ich prawo do 

wolności wypowiedzi nie była konieczna, a powody podane przez sądy 

krajowe nie były właściwe i wystarczające. 

30. Rząd uznał, że skarga jest oczywiście bezzasadna.- Rząd stwierdził, 

że sądy krajowe prawidłowo ochroniły powódkę przed nieprawdziwymi 

zarzutami sugerującymi jej powiązania z mafią. Ingerencja była zatem 

"przewidziana przez prawo" i "konieczna w społeczeństwie 

demokratycznym". 

31. Rząd stwierdził, że niniejszej sprawie konieczna była ochrona Pani 

D.S. przed nieprawdziwymi i zniesławiającymi zarzutami przedstawionymi 

przez skarżących. Skarżących uznano w postępowaniu cywilnym za 

odpowiedzialnych naruszenia dóbr osobistych i nakazano opublikowanie 

przeprosin oraz dokonanie wpłaty na cele charytatywne. Kwota 20.000 PLN 

była łagodną karą dla wydawcy krajowego dziennika. 

2. Ocena Trybunału 

(a) Zasady ogólne 

32. Test "konieczności w społeczeństwie demokratycznym" zobowiązuje 

Trybunał do ustalenia, czy zaskarżona ingerencja odpowiadała "pilnej 

potrzebie społecznej". Układające się Państwa mają pewien margines 

swobody w ocenie, czy taka potrzeba istnieje, jednak idzie to w parze z 

europejskim nadzorem, obejmującym zarówno ustawodawstwo, jak i 

decyzje stosowania prawa, również te wydane przez niezależne sądy.  

Trybunał jest zatem upoważniony do wydania ostatecznego orzeczenia, czy 

„ograniczenie” da się pogodzić z wolnością wypowiedzi, zagwarantowaną 

w Artykule 10. (zob., między innymi, Perna przeciwko Włochom [Wielka 

Izba], skarga nr 48898/99, pkt 39, ECHR 2003-V, oraz Association Ekin 

przeciwko Francji, skarga nr 39288/98, pkt 56, ECHR 2001-VIII). 

33. Dodatkowym czynnikiem o szczególnym znaczeniu w niniejszej 

sprawie jest zasadnicza rola, jaką prasa pełni w społeczeństwie 

demokratycznym. Mimo, że nie może przekraczać pewnych granic, w 

szczególności w odniesieniu do reputacji i praw innych osób, niemniej 

jednak jej obowiązkiem jest przekazywanie – w sposób zgodny z jej 

obowiązkami i odpowiedzialnością – informacji i idei na tematy polityczne i 

dotyczących innych kwestii pozostających w zainteresowaniu publicznym  

(zob. Jersild przeciwko Danii, z dnia 23 września 1994 roku, pkt 31, Seria 

A nr 298). Ponadto, Trybunał jest świadomy faktu, że wolność 

dziennikarska obejmuje również możliwe odwołanie się do pewnej przesady 



10 WYROK STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 

lub nawet prowokacji (zob. Prager i Oberschlick przeciwko Austrii, z dnia 

26 kwietnia 1995 r., pkt 38, Seria A nr 313). W przypadkach takich jak w 

niniejszej sprawie, krajowy margines uznania jest ograniczony interesem 

demokratycznego społeczeństwa w celu umożliwienia prasie wykonywanie 

swojej istotnej roli "strażnika publicznego" w przekazywaniu informacji o 

wielkiej wadze dla opinii publicznej (zob. Goodwin przeciwko 

Zjednoczonemu Królestwu, z dnia 27 marca 1996 roku, pkt 39, Reports of 

Judgments and Decisions 1996-II). 

34. Trybunał przypomina również, że w ramach Artykułu 10 ust. 2 

Konwencji istnieje niewielkie pole w zakresie ograniczeń debaty w 

kwestiach pozostających w zainteresowaniu publicznym, w szczególności 

przez prasę (zob. Sürek przeciwko Turcji (nr. 1) [Wielka Izba], skarga 

nr 26682/95, pkt 61, ECHR 1999-IV). 

35. Trybunał musi również ustalić, czy władze krajowe zachowały 

odpowiednią równowagę między ochroną wolności wypowiedzi zawartą w 

Artykule 10 i ochroną dobrego imienia tych, przeciwko którym stawiane 

były zarzuty, prawo, które – jako element życia prywatnego – jest chronione 

przez Artykuł 8 Konwencji. W dwóch niedawnych sprawach Trybunał 

zdefiniował swoją rolę w równoważeniu tych dwóch sprzecznych 

interesów. Trybunał dokonał identyfikacji szeregu właściwych kryteriów, 

które dokonują równoważenia wolności wypowiedzi i prawa do 

poszanowania prywatności (zob. Axel Springer AG przeciwko Niemcom 

[Wielka Izba], skarga nr 39954/08, pkt 89-95, z dnia 7 lutego 2012 r. oraz 

Von Hannover przeciwko Niemcom (nr 2) [Wielka Izba], nr. 40660/08 i 

60641/08, pkt. 109-113, ECHR 2012). Trzy kryteria szczególne istotne w 

niniejszej sprawie, do których Trybunał odniesie się poniżej, obejmują: 

(i) wkład w debatę dotyczącą interesu publicznego; 

(ii) jak znana jest zainteresowana osoba i co jest przedmiotem 

sprawozdania; oraz 

(iii) sposób uzyskiwania informacji i ich prawdziwość. 

36. Podsumowując, zadaniem Trybunału w wykonywaniu jego funkcji 

nadzorczych nie jest zajęcie miejsca władz krajowych, ale raczej zbadanie, 

w kontekście całości sprawy, i w świetle Artykułu 10, decyzji podjętych na 

mocy ich swobody decyzyjnej (zob., między innymi, Fressoz i Roire 

przeciwko Francji [Wielka Izba], skarga nr 29183/95, pkt 45, ECHR 1999-

I). 

(b) Zastosowanie zasad ogólnych do okoliczności niniejszej sprawy 

37. Trybunał zauważa, że bezspornym jest, iż postępowanie cywilne 

przeciwko skarżącym stanowiło "ingerencję" w korzystanie z ich prawa do 

wolności wypowiedzi. Strony uzgodniły, że przedmiotowa ingerencja była 

przewidziana przez prawo, a mianowicie Artykuły 23 i 24 Kodeksu 

Cywilnego, i była przeznaczona do realizacji uzasadnionego celu, o którym 

mowa w Artykule 10 ust. 2 Konwencji, mianowicie ochrony "dobrego 



 WYROK STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 11 

imienia i praw innych osób". Jedynym przedmiotem sporu jest zatem, czy 

dla osiągnięcia tego celu ingerencja była "niezbędna w społeczeństwie 

demokratycznym"  

38. Kwestia przywoływana we wszystkich trzech artykułach wyraźnie 

leżała w interesie publicznym, ponieważ dotyczyła nowelizacji Ordynacji 

Podatkowej. Artykuły krytykowały poprawkę, która ograniczała to, co może 

być wykorzystane jako dowód w postępowaniach podatkowych, a także 

proces legislacyjny pozwalający na wprowadzenie takiej zmiany bez 

przewidywania skutków. Powódka, Pani D.S., która była zaangażowana w 

proces legislacyjny, została przez skarżących nazwana osobą, która 

zaproponowała krytykowaną poprawkę. 

39. Przechodząc do szczegółów rzeczonych wypowiedzi, Trybunał 

zauważa, że artykuł na pierwszej stronie Rzeczpospolitej z dnia 14 września 

2004 4oku nie zawiera nazwiska powódki, a wyjaśnia powody nowelizacji 

Ordynacji Podatkowej i jej konsekwencje. W drugim artykule, na piątej 

stronie, powódka jest cytowana w zakresie, w jakim wyjaśnia intencje 

swojego wniosku do Komisji Finansów Publicznych o wprowadzenie 

poprawki oraz jej przekonanie, że stanowi korzystną zmianę. Interwencja 

powódki na posiedzeniu Komisji była również cytowana w zakresie, w 

jakim proponowała ona przedmiotową zmianę, a przewodniczący Komisji 

zaakceptował propozycję i zwrócił się do przedstawiciela rządu o 

komentarz. Trzeci artykuł, z dnia 15 września 2004 roku, również 

koncentrował się na możliwych konsekwencjach nowego przepisu oraz 

skrytykował łatwość, z jaką poprawka zaproponowana przez zewnętrznego 

eksperta zyskała poparcie przewodniczącego podkomisji, a później stała się 

prawem. 

40. W ocenie konieczności ingerencji ważne jest, aby zbadać sposób w 

jaki właściwe organy krajowe zajęły się daną sprawą, a zwłaszcza to, czy 

zastosowane standardy były zgodne z zasadami zawartymi w Artykule 10 

Konwencji (zob. pkt 36 powyżej). Sąd pierwszej instancji oddalił skargę i 

stwierdził, że artykuły miały oparcie w faktach, zostały rzetelnie 

przygotowane i nie naruszyły dóbr osobistych powódki, która była osobą 

publiczną (zob. pkt 16 powyżej). Jednakże, Sąd Apelacyjny w Warszawie 

dwukrotnie nie zgodził się z tym poglądem i doszedł do wniosku, że 

artykuły zawierały nieprawdziwe stwierdzenia, a dziennikarze nie wykazali 

należytej staranności (zob. pkt. 18 i 21 powyżej). 

W swoim ostatecznym wyroku z dnia 20 stycznia 2011 roku Sąd 

Najwyższy wyraził pogląd, że choć artykuły miały podstawę faktyczną, 

układ artykułu oraz wybór nagłówków i podtytułów naruszył dobra osobiste 

D.S. 

41. Trybunał podziela krytykę Sądu Najwyższego dotyczącą wyrażeń 

zawartych w nagłówkach. W istocie, nagłówki ("Mafia nie zapłaci 

podatków", "Mafia podatków nie zapłaci" oraz "Zmienią podejrzane 

prawo") mogą sugerować zmowę między zorganizowanymi grupami 



12 WYROK STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 

przestępczymi i Panią D.S. Ponadto, dawały do zrozumienia, że zmiany 

utrudnią ściganie mafii paliwowej. 

42. W opinii Trybunału nagłówki takie były równoważone przez sposób, 

w jaki fakty zostały przedstawione przez dziennikarzy. Podtytuły odnosiły 

się do ustalonych faktów. Informacje zawarte w treści zaskarżonych 

artykułów miały oparcie w faktach – zostało to zauważone przez sądy 

krajowe, w szczególności przez Sąd Najwyższy. Artykuły bardzo 

szczegółowo opisywały przebieg posiedzenia Komisji z dnia 17 lutego 2005 

roku i to, jak Pani D.S., ekspert zewnętrzny, zaproponowała poprawkę do 

artykułu 181 Ordynacji Podatkowej. Istotnym jest również, że 

przedstawione wydarzenia i cytaty pochodzą ze stenogramów posiedzeń 

Komisji. Trybunał zauważa również, że skarżący cytowali wypowiedzi osób 

publicznych, prokuratorów i parlamentarzystów. Opinia, jakoby poprawka 

do artykułu 181 Ordynacji Podatkowej działała na korzyść mafii paliwowej 

została wyrażona przez prokuratora. Ponadto, dziennikarze rozmawiali z 

powódką osobiście i zacytowali fragmenty wywiadu, który z nimi 

przeprowadziła. Podsumowując i badając artykuły jako całość, Trybunał 

stwierdza, że dziennikarze przedstawili należytą staranność w zbieraniu 

materiałów i prezentowaniu faktów. 

43. Trybunał zauważa, że artykułowi 181 Ordynacji Podatkowej 

przywrócono wkrótce pierwotne brzmienie.  

44. Trybunał przypomina, że Pani D.S. była byłym urzędnikiem 

wysokiego szczebla, a później reprezentowała Krajową Radę Radców 

Prawnych w przygotowywaniu opinii projektów ustaw i w partycypowaniu 

w procesie legislacyjnym. Tym samym była osobą publiczną, a 

przedmiotowe wypowiedzi nie stanowiły osobistego ataku na nią lub jej 

życie publiczne. Trybunał przypomina, że granice dopuszczalnej krytyki są 

szersze, jeśli dotyczą osoby publicznej lub osoby, która dobrowolnie weszła 

w sferę debaty publicznej, ponieważ świadomie i nieuchronnie naraża się na 

publiczną kontrolę i jako taka musi przedstawiać szczególnie wyższy 

stopień tolerancji  (zob. Axel Springer AG, cyt. powyżej, pkt 91).  W 

związku z tym, Trybunał uznaje, iż polskie sądy nie wzięły pod uwagę 

statusu Pani D.S. oraz szerszych granic dozwolonej krytyki stosowanych 

wobec urzędników państwowych. 

45. Sąd Apelacyjny i Sąd Najwyższy wydają się być niewzruszone 

faktem, że sprawa ujawniona przez skarżących była bardzo poważna i 

wyraźnie leżała w zainteresowaniu publicznym. Ponadto, rola prasy jako 

strażnika publicznego nie została wzięta pod rozwagę. W związku z tym, 

organy sądowe nie zachowały odpowiedniej równowagi między prawem do 

rozpowszechniania informacji i ochroną dobrego imienia i praw innych 

osób (porównaj i zobacz Keller przeciwko Węgrom (dec.), skarga 

nr 33352/02, z dnia 4 kwietnia 2006; Kwiecień przeciwko Polsce, sprawa 

nr 51744/99, pkt 52, z dnia 9 stycznia 2007; oraz Błaja News sp. z o.o. 

przeciwko Polsce, skarga nr 59545/10, pkt 64, z dnia 26 listopada 2013). 



 WYROK STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 13 

46. Powyższe rozważania są wystarczające, by umożliwić Trybunałowi 

dojście do wniosku, że powody przywoływane przez pozwane Państwo w 

celu uzasadnienia ingerencji w prawo skarżących do wolności wypowiedzi 

nie mogą być uznane za właściwe i wystarczające w świetle Konwencji. 

Doszło zatem do naruszenia Artykułu 10 Konwencji. 

II. ZASTOSOWANIE ARTYKUŁU 41 KONWENCJI 

47. Artykuł 41 Konwencji stanowi: 

“Trybunał stwierdzi, że nastąpiło naruszenie Konwencji lub jej Protokołów, oraz 

jeśli prawo wewnętrzne zainteresowanej Wysokiej Układającej się Strony pozwala 

tylko na częściowe usunięcie konsekwencji tego naruszenia, Trybunał orzeka, gdy 

zachodzi potrzeba, słuszne zadośćuczynienie pokrzywdzonej stronie.” 

A. Szkoda 

48. Trzeci skarżący, Gremi Media sp. z o.o., zażądało 5.000 euro z tytułu 

szkody majątkowej, co stanowi równowartość 20.000 złotych, które spółka 

wpłaciła na cele charytatywne wykonując wyrok krajowy. Skarżąca spółka 

dołączyła dowód wykonania odpowiedniego przelewu bankowego. 

Odnośnie szkód niemajątkowych, pierwsi dwaj wnioskodawcy zażądali 

po 5.000 euro. 

49. Rząd zakwestionował te roszczenia i uznał je za zbyt wygórowane i 

nieuzasadnione. 

50. Trybunał stwierdza, że w okolicznościach sprawy istnieje związek 

przyczynowy między znalezionym naruszeniem i rzekomą szkodą 

majątkową, jako że trzeci skarżący przywołał kwotę, którą nakazano mu 

zapłacić przez sądy krajowe (zob. Busuioc przeciwko Mołdawii, skarga nr. 

61513/00, pkt 101, z dnia 21 grudnia 2004, oraz Kuliś i Różycki przeciwko 

Polsce, skarga nr 27209/03, pkt 44, z dnia 6 października 2009). Trybunał 

przyznaje tym samym żądaną kwotę w całości, to jest, 5.000 euro. 

51. Trybunał przyznaje, że pierwsi dwaj skarżący doznali szkody 

niemajątkowej, która nie jest wystarczająco kompensowana przez 

stwierdzenie naruszenia Konwencji. Dokonując oceny na zasadzie 

słuszności, Trybunał przyznaje każdemu ze skarżących po 5.000 euro. 

B. Koszty i wydatki 

52. Skarżący, reprezentowani przez prawnika, nie dochodzili zwrotu 

kosztów i wydatków poniesionych w postępowaniu przed sądami 

krajowymi lub Trybunałem. 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#{"appno":["61513/00"]}


14 WYROK STANKIEWICZ I INNI przeciwko POLSCE (Nr 2) 

C. Odsetki za zwłokę 

53. Trybunał uznaje za właściwe, aby odsetki za zwłokę były oparte na 

marginalnej stopie procentowej Europejskiego Banku Centralnego, 

powiększonej o trzy punkty procentowe. 

Z TYCH WZGLĘDÓW TRYBUNAŁ JEDNOGŁOŚNIE 

1.   Uznaje skargę za dopuszczalną; 

 

2.   Orzeka , że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji; 

 

3. Uznaje 

(a) że pozwane państwo ma zapłacić skarżącym w terminie trzech 

miesięcy od daty uprawomocnienia się wyroku zgodnie z Artykułem 44 

ust. 2 Konwencji następujące kwoty, przeliczone na walutę pozwanego 

Państwa po kursie obowiązującym rozliczenia: 

(i) 5.000 EUR (pięć tysięcy euro) dla trzeciego skarżącego, 

powiększoną o wszelkie podatki, które mogą zostać nałożone na tę 

kwotę, tytułem poniesionej szkody materialnej; 

(i) 5.000 EUR (pięć tysięcy euro) dla pierwszego i drugiego 

skarżącego, powiększoną o wszelkie podatki, które mogą zostać 

nałożone na tę kwotę, tytułem poniesionej szkody niematerialnej;- 

(b)  że po upływie powyższego trzymiesięcznego terminu do momentu 

zapłaty, winny zostać naliczone od tych kwot odsetki zwykłe według 

marginalnej stopy procentowej Europejskiego Banku Centralnego 

powiększonej o trzy punkty procentowe; 

Sporządzono w języku angielskim i notyfikowano na piśmie w dniu 3 

listopada 2015 roku, zgodnie z Regułą 77 ust. 2 i 3 Regulaminu Trybunału. 

Françoise Elens-Passos Guido Raimondi 

 Kanclerz Przewodniczący 


