Trybunał Konstytucyjny

Adres: 00-918 Warszawa, al. Szucha 12 a
prasainfo@trybunal.gov.pl tel: +22 657-45-15

Biuletyn Informacji Publicznej

Transmisja

Zasady korekty wniosku w sprawie kwot rekompensujących utracone dochody z tytułu zwolnień dla prowadzących zakłady pracy chronionej. U 4/09

Określenie w akcie wykonawczym do ustawy skutku niezłożenia w terminie korekty wniosku w postaci utraty przez gminę prawa do rekompensaty utraconych dochodów w pełnej wysokości stanowi przekroczenie granic upoważnienia ustawowego.

31 maja 2010 r. o godz. 13.00 Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego dotyczący zasad korekty wniosku w sprawie kwot rekompensujących utracone dochody z tytułu zwolnień dla prowadzących zakłady pracy chronionej.

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że: 
- § 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 sierpnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad obliczania i trybu przekazywania gminom dotacji celowej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych  jest zgodny z art. 47 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych i z art. 92 ust. 1 konstytucji.
- § 5 ust. 4 rozporządzenia powołanego w punkcie 1 jest niezgodny z art. 47 ust. 7 ustawy powyższej ustawy, a przez to jest niezgodny z art. 92 ust. 1 konstytucji.

W pozostałym zakresie Trybunał umorzył postępowanie ze względu na zbędność wydania wyroku.

Gminy, ze względu na zwolnienie przez ustawę z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (dalej: ustawa rehabilitacyjna) podmiotów prowadzących zakłady pracy chronionej z niektórych podatków, mają mniejsze wpływy z tytułu dochodów własnych. W związku z tym ustawodawca zdecydował o przekazaniu części środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w celu zrekompensowania gminom utraconych dochodów. Szczegółowe zasady i tryb przekazywania gminom dotacji - z uwzględnieniem wniosków gmin, zawierających dane o rocznych skutkach zastosowania zwolnień, mając na względzie zrekompensowanie gminom utraconych dochodów - przekazane zostały na podstawie art. 47 ust. 7 ustawy rehabilitacyjnej do uregulowania w rozporządzeniu.

Zakwestionowany § 5 ust. 3 rozporządzenia przyznaje gminom prawo do złożenia korekty wniosku w sytuacji, gdy po złożeniu wniosków o przekazanie kwoty rekompensującej okaże się, że utracone przez gminę dochody były wyższe. Dzięki temu kwota dotacji przekazana gminom będzie rzeczywiście odpowiadała pełnej wysokości utraconych dochodów, co odpowiada celowi ustawy rehabilitacyjnej. § 5 ust. 3 rozporządzenia jest zatem zgodny z art. 47 ust. 7 ustawy rehabilitacyjnej i art. 92 ust. 1 konstytucji.

Określenie w rozporządzeniu terminów składania korekty wniosków również nie jest wykroczeniem poza delegację ustawową, o ile terminy te mają wyłącznie charakter porządkowy. Tym samym nadanie w § 5 ust. 4 rozporządzenia materialnoprawnego charakteru terminowi do złożenia korekty wniosku, od którego zależy uzyskanie przez gminę rekompensaty utraconych dochodów w pełnej wysokości, jest warunkiem nieprzewidzianym w ustawie rehabilitacyjnej i ustanowionym wbrew intencjom ustawodawcy, którego założeniem była pełna rekompensata dochodów utraconych przez gminę. Trybunał wielokrotnie podkreślał, że rozporządzenie jest aktem wykonawczym do ustawy. Jego zadaniem jest więc wykonywanie ustawy, nie zaś jej modyfikowanie, uzupełnianie czy powtarzanie jej postanowień, nawet jeśli organ wykonawczy przekonany jest o celowości czy racjonalności zamieszczenia w rozporządzeniu pewnych postanowień. Szczegółowe zasady i tryb - formuła, jaką ustawodawca posługuje się w delegacji ustawowej - nie mogą wprowadzać nowych, nieznanych ustawie kryteriów, od których uzależnione jest nabycie praw ani ustanawiać materialnoprawnych terminów, których uchybienie wiąże się z utratą prawa. § 5 ust. 4 rozporządzenia jest niezgodny z upoważnieniem zawartym w art. 47 ust. 7 ustawy rehabilitacyjnej i z art. 92 ust. 1 konstytucji.

Rozprawie przewodniczył sędzia TK Wojciech Hermeliński, a sprawozdawcą był sędzia TK Marek Kotlinowski.

Wyrok jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.