Wyłączenie pracownika administracji publicznej od udziału w sprawie P 8/03
7 marca 2005 r. o godz. 13:00 Trybunał Konstytucyjny rozpoznał pytanie prawne Naczelnego Sądu Administracyjnego, Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu w sprawie konstytucyjności art. 24 w związku z art. 141 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 24 w związku z art. 141 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego jest zgodny z art. 2 i art. 45 ust. 1 Konstytucji oraz nie jest niezgodny z art. 6 ust. 1 i art. 13 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
Trybunał uznał, że regulacja, na mocy której stronie nie przysługuje zażalenie na odmowę wyłączenia pracownika z prowadzonego postępowania administracyjnego nie narusza konstytucyjnego prawa do sądu (art. 45 ust. 1 Konstytucji). Istniejące na gruncie Kodeksu postępowania administracyjnego prawo strony do takiego wyłączenia nie jest prawem gwarantowanym w Konstytucji. Decyzja o odmowie wyłączenia pracownika nie wywiera zatem bezpośredniego wpływu na prawa i obowiązki obywatelskie. Trybunał wskazał także, iż weryfikacja postanowień wydawanych w toku postępowania administracyjnego, na które nie przysługuje zażalenie, następuje na etapie ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy.
Kognicji Trybunału Konstytucyjnego podlega konstytucyjność norm prawnych, Trybunał nie kontroluje natomiast procesu ich stosowania w postępowaniu sądowym, bądź administracyjnym. Błąd w stosowaniu przepisu w praktyce orzeczniczej nie może skutkować wyrokiem TK przesądzającym o niekonstytucyjności zakwestionowanej regulacji.
Rozprawie przewodniczyła sędzia TK Ewa Łętowska, a sprawozdawcą był sędzia TK Marek Mazurkiewicz.
Wyrok jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.
Prasa: GAZETA PRAWNA nr 47, 8 marca 2005 r. Janina Kotłowska-Rudnik: Odmowa wyłączenia pracownika. RZECZPOSPOLITA Nr 56, 8 marca 2005 r. Jolanta Kroner: Bez analogii do prawa cywilnego. |