Dodatki mieszkaniowe U 14/02
1 lutego 2005 r. o godz. 10:00 Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie konstytucyjności niektórych przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych.
Trybunał orzekł, że § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie dodatków mieszkaniowych w zakresie, w jakim wyłącza ubezpieczenie, podatek od nieruchomości i opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów z wydatków stanowiących podstawę obliczenia dodatku mieszkaniowego i w zakresie, w jakim znajduje zastosowanie do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem 23 listopada 2004 r. jest niezgodny z art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych w brzmieniu obowiązującym do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych oraz z art. 92 ust. 1 zd. 1 Konstytucji. Jest natomiast zgodny z art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r.
Trybunał uznał, że § 2 ust. 1 pkt 3 powyższego rozporządzenia w zakresie, w jakim wyłącza ubezpieczenie, podatek od nieruchomości i opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu z wydatków stanowiących podstawę obliczenia dodatku mieszkaniowego i w zakresie, w jakim znajduje zastosowanie do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem 23 listopada 2004 r. jest niezgodny z art. 6 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. oraz z art. 92 ust. 1 zd. 1 Konstytucji. Jest zaś zgodny z art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r.
Trybunał uznał również, że § 2 ust. 1 pkt 1-5 rozporządzenia w zakresie, w jakim wyłącza z podstawy obliczenia dodatku mieszkaniowego, spośród opłat za świadczenia związane z eksploatacją lokalu mieszkalnego, opłaty za energię elektryczną i gaz oraz w zakresie, w jakim znajduje zastosowanie do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem 23 listopada 2004 r. nie jest niezgodny z art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. oraz jest zgodny z art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. a także z art. 92 ust. 1 zd. 1 Konstytucji.
TK ponadto stwierdził, że § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w zakresie, w jakim wyłącza z podstawy obliczenia dodatku mieszkaniowego, spośród świadczeń związanych z eksploatacją domu jednorodzinnego, opłaty za energię elektryczną i gaz oraz w zakresie, w jakim znajduje zastosowanie do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem 23 listopada 2004 r. nie jest niezgodny z art. 6 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. oraz jest zgodny z art. 9 ust. 1 pkt 1 z dnia 21 czerwca 2001 r. i z art. 92 ust. 1 zd. 1 Konstytucji.
Trybunał Konstytucyjny orzekał tylko w zakresie spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem 23 listopada 2004 roku zgodnie z przepisem przejściowym art. 3 ustawy z 8 października 2004 roku nowelizującej ustawę z dnia 21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych. Obecnie materia objęta zaskarżonymi przepisami rozporządzenia regulowania jest przepisami znowelizowanej ustawy o dodatkach mieszkaniowych z 8 października 2004 roku, która weszła w życie 23 listopada 2004 roku.
Zdaniem Trybunału przepisy § 2 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 są niezgodne z przepisami art. 6 ust. 4 pkt 3 i pkt 4 ustawy o dodatkach mieszkaniowych z 2001 roku. Oznacza to, że wydatki na ubezpieczenie, podatek od nieruchomości oraz opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów należało zaliczać do podstawy obliczania dodatku mieszkaniowego.
Trybunał uznał natomiast za zgodne z ustawą z 2001 roku i z Konstytucją przepisy § 2 ust. 1 pkt 1-5 rozporządzenia, co oznacza, że wydatki za energię elektryczną i gaz nie należały do podstawy obliczania dodatku mieszkaniowego.
Rozprawie przewodniczył sędzia TK Marek Mazurkiewicz, a sprawozdawcą był sędzia TK Adam Jamróz.
Wyrok jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.
Prasa: GAZETA PRAWNA Nr 23, 2 lutego 2005 r. Michał Kosiarski: Wyłączenia tylko w ustawie. RZECZPOSPOLITA Nr 27, 2 lutego 2005 r. Renata Krupa - Dąbrowska: Podatek i ubezpieczenie to też wydatki. |