Transport kolejowy. Kp 8/09
3 grudnia 2009 r. o godz. 9.30 Trybunał Konstytucyjny w pełnym składzie rozpozna wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącytransportu kolejowego.
Trybunał Konstytucyjny orzeknie w sprawie zgodności:
- art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 25 czerwca 2009 roku o zmianie ustawy o transporcie kolejowym w części dotyczącej art. 22 ust. 15 z art. 87 ust. 1 konstytucji w zakresie, w jakim narusza zasadę skończonego zbioru źródeł prawa wymienionego w art. 87 ust. 1 konstytucji,
- art. 1 pkt 12 powyższej ustawy w części dotyczącej art. 29a ust. 1 z art. 32 ust. 1 i 2 konstytucji w zakresie, w jakim narusza zasadę równego traktowania i zasadę niedyskryminacji w życiu gospodarczym,
- art. 1 pkt 6 powyższej ustawy w części dotyczącej dodanego art. 14a ust. 2 z art. 2 konstytucji w zakresie, w jakim narusza nakaz określoności przepisów prawa.
Kwestionowany art. 1 pkt 10 ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym powołał jako obowiązujące prawo bliżej nieokreślone i niezdefiniowane "międzynarodowe porozumienia" i "umowy dwustronne'. Zdaniem wnioskodawcy konstytucja nie wymienia ich jako źródła prawa.
Zgodnie z art. 1 pkt 12 powyższej ustawy od przewoźników mających siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej, a wykonujących przewozy w innych państwach Unii Europejskiej, będzie wymagane uzyskanie w tych państwach części B certyfikatu bezpieczeństwa. Dla przewoźników mających siedzibę w innych państwach niż Rzeczpospolita Polska a działających na terytorium RP, proponowana regulacja uchyla obowiązek uzyskania części B certyfikatu bezpieczeństwa. Zdaniem wnioskodawcy jest to sprzeczne z konstytucyjną zasadą równości oraz narusza warunki wolnej konkurencji na obszarze Unii Europejskiej na niekorzyść przewoźników posiadających siedzibę na terytorium RP.
Ponadto rezygnacja z części B certyfikatu bezpieczeństwa zagraża bezpieczeństwu ruchu kolejowego polskiej sieci kolejowej. Wydawany jest on bowiem wtedy, kiedy przewoźnik wykaże się znajomością m.in. krajowych przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Kwestionowana ustawa upoważnia Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego do wykonywania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Ustawowa regulacja dotycząca realizacji uprawnień nadzorczych powinna charakteryzować się dostateczną określonością, która wynika z zasady demokratycznego państwa prawnego. Wymóg określoności prawa oznacza nakaz stanowienia norm prawnych nie budzących wątpliwości co do treści nakładanych obowiązków i przyznawanych praw. Wnioskodawca nie kwestionując przyznania uprawnień nadzorczych Prezesowi UTK podkreśla, że nie można jednak zaakceptować regulacji pozwalających na ingerencję w działalność przedsiębiorcy w formach nie mających bezpośredniego umocowania w ustawie.
Rozprawie będzie przewodniczył prezes TK Bohdan Zdziennicki, sprawozdawcą będzie sędzia TK Marek Kotlinowski.