Dochody jednostek samorządu terytorialnego K 30/04
17 lipca 2006 r. o godz. 13.30 Trybunał Konstytucyjny rozpozna połączone wnioski Sejmiku Województwa Mazowieckiego i Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
Trybunał Konstytucyjny orzeknie w sprawie zgodności: (wniosek Sejmiku Województwa Mazowieckiego) art. 6 ust.2 i art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w związku z art. 8a ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, art. 55g i art. 55h ustawy o pomocy społecznej oraz w związku z przepisem art. 21 ust. 1 ustawy o służbie medycyny z art.2, 32 i 167 Konstytucji;
(wniosek Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego)
- art. 6 ust. 2 i 3 oraz art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z art. 165 ust. 2 oraz art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji;
- art. 8a ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 roku o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego w brzmieniu nadanym przez art. 58 ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji;
- art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku o służbie medycyny pracy w brzmieniu nadanym przez art. 62 ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji;
- art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym w brzmieniu nadanym przez art. 70 ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji.
W styczniu 2004 r. weszła w życie ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach samorządu terytorialnego, która wprowadziła inne zasady ustalania dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Dodała również nowe zadania własne dla samorządu, zmieniając przepisy innych ustaw. Zdaniem Sejmiku Województwa Mazowieckiego kwestionowane przepisy są niezgodne z Konstytucją, bo nakładają na samorządy województw nowe zadania bez dokonania odpowiednich zmian w podziale dochodów budżetowych państwa. Uprzywilejowują także niektóre wspólnoty samorządowe kosztem innych, co jest sprzeczne z zasadą demokratycznego państwa prawnego. Zdaniem Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego w efekcie zmian ustawodawca przeniósł ciężar finansowania zadań z zakresu: ulgowych przejazdów, medycyny pracy, organizowania i dotowania przewozów pasażerskich oraz nabywania pojazdów szynowych, wojewódzkich urzędów pracy, budowy przebudowy remontów, utrzymania i ochrony dróg oraz zarządzania nimi na budżet samorządu województwa.
Rozprawie będzie przewodniczył sędzia TK Jerzy Ciemniewski, a sprawozdawcą będzie sędzia TK Teresa Dębowska-Romanowska.