Pociągnięcie członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu K 24/24
10 lipca 2025 r. o godz. 10:00 Trybunał Konstytucyjny rozpozna wniosek grupy posłów na Sejm dotyczący pociągnięcia członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu.
Trybunał Konstytucyjny dokona kontroli zgodności:
1) art. 7 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu w zakresie, w jakim dotyczy wstępnego wniosku o pociągnięcie członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu - z art 213 ust. 1 Konstytucji RP;
2) art. 8 ustawy o Trybunale Stanu w zakresie, w jakim dotyczy członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z art. 213 ust. 1 Konstytucji RP;
3) art. 9d ust. 1 ustawy o Trybunale Stanu w zakresie, w jakim dotyczy obowiązku stawienia się członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przed Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej z art. 213 ust. 1 Konstytucji RP;
4) art. 9g ust. 2 ustawy o Trybunale Stanu w zakresie, w jakim dotyczy uchwalenia przez Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej sprawozdania w sprawie pociągnięcia członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu z art. 213 ust. 1 Konstytucji RP;
5) art. 11 ust. 1 zdanie drugie ustawy o Trybunale Stanu w zakresie, w jakim dotyczy członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z art. 213 ust. 1 Konstytucji RP;
6) art. 13 ust. 1a ustawy o Trybunale Stanu w zakresie, w jakim przewiduje podjęcie uchwały o pociągnięciu członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu przez Sejm większością mniejszą niż 3/5 ustawowej liczby posłów z art. 213 ust. 1 Konstytucji RP;
7) art. 127 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej w zakresie, w jakim dotyczy rozpatrzenia wstępnego wniosku o pociągnięcie członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu przez Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej z art. 213 ust. 1 Konstytucji RP.
Wnioskodawcy zwracają uwagę na wadliwość ukształtowania postępowania w zakresie pociągania członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (dalej: KRRiT) do odpowiedzialności konstytucyjnej w świetle wywodzonej z art. 213 ust. 1 Konstytucji RP zasady niezależności KRRiT. Wnioskodawcy wskazują trzy sfery niekonstytucyjności zaskarżonych regulacji.
W ocenie Wnioskodawców pierwszy problem konstytucyjny stanowi sposób ukształtowania fazy przygotowawczej postępowania w zakresie pociągania członka KRRiT do odpowiedzialności konstytucyjnej. Polega on na powierzeniu w całości jej przeprowadzenia Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej - czyli organowi Sejmu, zależnemu od izby, która m.in. ustala skład osobowy Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Dzieje się to w sytuacji, gdy ustawodawca jednocześnie powierzył Sejmowi kompetencję do podjęcia decyzji o postawieniu członka KRRiT przed Trybunałem Stanu co powoduje zdaniem Wnioskodawców, że organ władzy publicznej, jakim jest Sejm, uzyskuje bardzo silne instrumentarium. Może być ono wykorzystane w celu oddziaływania i ingerowania w działalność KRRiT, co jest zdaniem Wnioskodawców nie do pogodzenia z konstytucyjnym standardem niezależności tego organu.
Wnioskodawcy wskazują również na drugi problem konstytucyjny związany z konsekwencją podjęcia przez Sejm uchwały o pociągnięciu członka KRRiT do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu w postaci zawieszenia członka KRRiT w wykonaniu czynności. Skutek ten występuje ex lege i jest w ocenie Wnioskodawców niezależny od tego, jak poważne zarzuty stawiane są członkowi KRRiT. Nie ma też możliwości jakiejkolwiek kontroli tej decyzji.
Trzeci zarzut niekonstytucyjności kwestionowanych regulacji to w ocenie Wnioskodawców łatwość - z proceduralnego punktu widzenia - podjęcia przez Sejm decyzji o pociągnięciu członka KRRiT do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu, co także nie uwzględnia konstytucyjnego standardu niezależności KRRiT. Większość bezwzględna w Sejmie (ponad połowa głosujących „za”) przewidziana w kwestionowanej regulacji w warunkach systemu parlamentarno-gabinetowego nie jest zdaniem Wnioskodawców trudna do zdobycia.
W niniejszej sprawie Wnioskodawcy kwestionują zgodność przyjętego przez ustawodawcę modelu prowadzenia postępowania w zakresie odpowiedzialności konstytucyjnej na etapie poprzedzającym wniesienie oskarżenia do Trybunału Stanu z konstytucyjną zasadą niezależności KRRiT.
Skład orzekający Trybunału Konstytucyjnego: sędzia TK Stanisław Piotrowicz - przewodniczący, sędzia TK Jarosław Wyrembak - sprawozdawca, sędzia TK Krystyna Pawłowicz, wiceprezes TK Bartłomiej Sochański, prezes TK Bogdan Święczkowski.