Finansowanie niepublicznych szkół wyższych; dotacje. K 16/13
Data: 2 XII 2013 godz.: 16.55
10 grudnia 2013 r. o godz. 9.00 Trybunał Konstytucyjny rozpozna wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczący finansowania niepublicznych szkół wyższych (dotacje).
Trybunał Konstytucyjny orzeknie w sprawie zgodności:
1) art. 94 ust. 5 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku - Prawo o szkolnictwie wyższym w części zawierającej słowa „spełniająca warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 95 ust. 1”,
2) art. 95 ust. 1 ustawy powołanej w punkcie 1
- z art. 70 ust. 3 oraz z art. 92 ust. 1 konstytucji.
Zgodnie z art. 95 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym (dalej: u.s.w.), minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego ma określić, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb występowania przez uczelnie niepubliczne o dotacje, o których mowa w art. 94. Także sposób kontroli ich wykorzystania, uwzględniając jakość kształcenia w uczelni, liczbę nauczycieli akademickich, dla których uczelnia jest podstawowym miejscem pracy, liczbę kształconych w uczelni studentów studiów stacjonarnych i uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich, zaangażowanie własnych środków w rozwój bazy materialnej uczelni oraz osiągnięcia uczelni w dotychczasowym kształceniu.
Zdaniem wnioskodawcy w kwestionowanych przepisach pełnego upoważnienia ustawowego można doszukać się jedynie przy ich łącznym odczytaniu. W art. 95 ust. 1 u.s.w. zawarte jest wskazanie ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, jako podmiotu uprawnionego do wydania rozporządzenia oraz wytyczne dotyczące treści tego aktu, zaś w art. 94 ust. 5 tej ustawy określony jest przedmiot regulacji, czyli dotacje, o które mogą ubiegać się szkoły niepubliczne.
Wnioskodawca zauważa, że art. 70 ust. 3 konstytucji wprowadza zasadę dwusektorowości systemu oświaty, zgodnie z którą, obok systemu szkolnictwa publicznego może i powinien istnieć sektor niepubliczny. Przepis ten nie nakazuje władzom publicznym finansowania działania szkół niepublicznych na takich samych zasadach, na jakich utrzymywane są placówki publiczne. Art. 70 ust. 3 konstytucji wyraźnie jednak wskazuje, że warunki udziału władz publicznych w finansowaniu szkół niepublicznych powinny być określone w ustawie. Upoważnienie ustawowe przekazujące tę materię do uregulowania w rozporządzeniu jest zatem niezgodne z konstytucją. Ponadto zdaniem wnioskodawcy takie przekazanie prowadzi do sytuacji, w której rozporządzenie zastępuje regulację ustawową zamiast ją wykonywać, co jest sprzeczne z art. 92 ust. 1 konstytucji.
Rozprawie będzie przewodniczył sędzia TK Andrzej Wróbel, sprawozdawcą będzie sędzia TK Wojciech Hermeliński.