Trybunał Konstytucyjny

Adres: 00-918 Warszawa, al. Szucha 12 a
prasainfo@trybunal.gov.pl tel: +22 657-45-15

Biuletyn Informacji Publicznej

Transmisja

Wynagrodzenie burmistrzów P 9/02

9 grudnia 2003 r. o godz. 10:00 Trybunał Konstytucyjny rozpozna pytanie prawne Naczelnego Sądu Administracyjnego, Ośrodek Zamiejscowy w Krakowie, w sprawie zbadania zgodności z Konstytucją pominięcia w art. 91 ust. 1 zd. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym słów "podjętej w sprawie z zakresu administracji publicznej".

Uchwalą z dnia 8 października 2001 r. Rada Miejska w Dobczycach, w oparciu o ustawę o samorządzie gminnym, zmieniła wynagrodzenie Przewodniczącego Zarządu Gminy i Miasta. Wojewoda Małopolski stwierdził nieważność uchwały, uznając, że do stosunku pracy z wyboru - jaką była praca wykonywana przez burmistrza miasta - w zakresie nie uregulowanym przez ustawę o pracownikach samorządowych stosuje się przepisy kodeksu pracy. Gmina Dobczyce zaskarżyła powyższe rozstrzygnięcie nadzorcze do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Uchwały organów gminy dzielą się na dwie grupy: uchwały podjęte w sprawach z zakresu administracji publicznej, poddane kontroli NSA oraz pozostałe uchwały, podjęte w sprawach nie należących do zakresu administracji publicznej, które objęte są kognicją sądów powszechnych (art. 177 Konstytucji). Uchwała organu gminy, rozstrzygająca sprawę ze stosunku pracy pracownika samorządowego gminy powinna więc być przedmiotem kontroli sądu pracy. Inaczej jednak normuje tę kwestię art. 91 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym. Artykuł ten ustanawia generalną zasadę, zgodnie z którą każda uchwała organu gminy może być zakwestionowana przez właściwy organ nadzoru, niezależnie od tego czy przedmiotem tejże uchwały jest sprawa z zakresu administracji publicznej. W konsekwencji, zgodnie z art. 91 ust. 3 zaskarżonej ustawy, każde rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody podlega zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Zdaniem pytającego sądu, zaskarżony artykuł nie przestrzega podstawowego rozróżnienia między kompetencjami sądów powszechnych i Naczelnego Sądu Administracyjnego. Skład orzekający uznał, że pominięcie w art. 91 ust. 1 zd. 2 ustawy o samorządzie gminnym słów: podjętej w sprawie z zakresu administracji publicznej narusza art. 177 Konstytucji. Poddanie kognicji NSA każdej uchwały organów gminy, niezależnie od jej treści, pozostaje bowiem w sprzeczności z unormowaniami zakazującymi NSA kontrolowania uchwał objętych właściwością sądu powszechnego.

Rozprawie będzie przewodniczył Sędzia TK Jerzy Ciemniewski, a sprawozdawcą będzie Sędzia TK Wiesław Johann..