Zwrot różnicy naliczonego podatku VAT SK 9/03
Data: 27 VII 2004 godz.: 0.00
27 lipca 2004 r. o godz. 10.00 Trybunał Konstytucyjny rozpozna skargę konstytucyjną Firmy Handlowej "KORONA", Spółki Jawnej Janiny i Mieczysława S. w sprawie konstytucyjności § 54 ust. 5 pkt 1 i ust. 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.
Minister Finansów ustalił w zaskarżonym rozporządzeniu, że podatnik, który nabył towar albo usługi od zakładu pracy chronionej będzie mógł żądać zwrotu różnicy podatku naliczonego nad należnym tylko i wyłącznie wtedy, gdy uiści całą należność objętą tą fakturą w formie pieniężnej za pośrednictwem banku (§ 54 ust. 5 pkt 1). Wyjątkiem jest sytuacja, gdy kwota faktury nie przekracza określonej w rozporządzeniu wysokości.
Spółka "Korona" podkreśla, ze zawarte w ustawie upoważnienia do wydania rozporządzenia nie stanowią delegacji do określenia przypadków, w których brak zapłaty za towar albo usługę za pośrednictwem banku uniemożliwiałby odliczenie podatku naliczonego. Należy zatem uznać, że kwestionowane przepisy nie zostały wydane na podstawie ustawy, ani też w celu jej wykonania. Zdaniem spółki rozporządzenie z dnia 15 grudnia 1997r . jest wręcz sprzeczne z ustawą, na podstawie której zostało wydane. Przepis § 54 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia pozbawia podatnika uprawnienia do żądania zwrotu różnicy podatku na podstawie faktury VAT, które to uprawnienie na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje automatycznie wszystkim podatnikom. Spółka uważa także, że wprowadzenie w akcie prawnym kryterium różnicującego podmioty uprawnione do żądania zwrotu podatku, w zależności od typu kontrahenta, narusza zasadę równości wobec prawa (art. 32 Konstytucji).
Rozprawie będzie przewodniczyła sędzia TK Teresa Dębowska - Romanowska, a sprawozdawcą będzie sędzia TK Jerzy Ciemniewski.