Kwalifikowanie urządzenia reklamowego jako budowli objętej wymogiem uzyskania pozwolenia na budowę SK 90/25
Podmiot inicjujący postępowanie: Spółka Akcyjna
Skarga konstytucyjna o zbadanie zgodności:
1) art. 29 ust. 3 pkt 3 lit. c ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, ze zm.), w brzmieniu obowiązującym 26 maja 2021 r., rozumianego w ten sposób, że „nie każde wykonywanie robót budowalnych polegających na instalowaniu tablic lub urządzeń reklamowych zwolnione jest z obowiązku uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, a dla oceny zastosowania przepisu znaczenie mają cechy urządzenia takie jak jego gabaryty (masa, wielkość, bezpieczeństwo) oraz trwałość związania z gruntem, stanowiące nieskonkretyzowane kryteria pozaustawowe nieobjęte brzmieniem tego przepisu”;
2) art. 3 pkt 3 ustawy powołanej w punkcie pierwszym rozumianego w ten sposób, że „o tym, czy tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe jest trwale związane z gruntem, a w konsekwencji stanowi budowlę decydują pozaustawowe cechy tej tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego takie jak jego gabaryty (tj. wielość, masa), bezpieczeństwo, a nie fizyczne, trwałe związanie z gruntem (wsparcie na fundamencie)”,
z art. 2, art. 7, art. 21 ust. 1 w związku z art. 64 ust. 1-3, art. 20 w związku z art. 22 oraz art. 32 ust. 1-2 w związku z art. 22 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.