Określoność znamion wykroczeń skarbowych P 15/02
13 stycznia 2005 r. o godz. 12.00 Trybunał Konstytucyjny rozpozna pytanie prawne Sądu Rejonowego dla Łodzi Śródmieścia w sprawie konstytucyjności art. 107 § 1 i 4 Kodeksu karnego skarbowego w związku z art. 2 ust. 1 i ust. 2a ustawy z 29 lipca 1992 r. o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach.
Na mocy art. 107 § 1 Kodeksu karnego skarbowego osoba, która wbrew przepisom ustawy, regulaminu lub warunkom zezwolenia urządza lub prowadzi grę losową lub zakład wzajemny podlega określonej prawnie karze. Pojęcie gier zostało określone bliżej m.in. w art. 2 ust. 2a ustawy o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach, który stwierdza: "Grami na automatach są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych i elektronicznych".
W ocenie Sądu Rejonowego zarówno w doktrynie jak i w orzecznictwie występują zasadnicze trudności związane z prawidłową wykładnią pojęcia "wygrana rzeczowa". Brak jednoznacznego rozumienia tego pojęcia prowadzi do niejednolitej praktyki orzeczniczej w zakresie odpowiedzialności karnej za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe wiążące się z prowadzeniem gier na automatach (art. 107 § 1 i 4 kodeksu karnego skarbowego). Przepisy definiujące gry na automatach przy pomocy kluczowego dla określenia znamion przestępstwa pojęcia "wygranej rzeczowej", nie spełniają konstytucyjnego wymogu określoności znamion czynu zabronionego. Art. 107 § 1 i 4 kodeksu karnego skarbowego w związku z art. 2 ust. 1 i ust. 2a ustawy o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach nie definiuje w sposób kompletny, precyzyjny i jednoznaczny wszystkich znamion czynu czynów zagrożonych karą. Kwestionowane przepisy są zatem niezgodne z art. 42 ust. 1 Konstytucji, gwarantującym określoność czynów zabronionych przez prawo.
Rozprawie będzie przewodniczył prezes TK Marek Safjan, a sprawozdawcą będzie sędzia TK Jerzy Stępień.