Aplikacje notarialne i rzeczników patentowych U 16/02
Data: 26 VII 2004 godz.: 0.00
26 lipca 2004 r. o godz. 12.30 Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie zgodności z Konstytucją i ustawami niektórych przepisów rozporządzeń: Ministra Sprawiedliwości z 12 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych oraz Prezesa Rady Ministrów z 9 maja 2002 r. w sprawie przeprowadzania konkursu o wpis na listę, organizacji szkolenia, wzoru listy i legitymacji aplikantów rzecznikowskich.
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że: § 6 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 11 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych w związku z pkt V Wzoru Ogłoszenia o Konkursie stanowiącego załącznik do rozporządzenia jest niezgodny z art. 71 § 4 Prawa o notariacie oraz z art. 92 ust. 1 Konstytucji. Trybunał orzekł także, że § 2 pkt 4 i § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 9 maja 2002 r. w sprawie przeprowadzania konkursu o wpis na listę, organizacji szkolenia, wzoru listy i legitymacji aplikantów rzecznikowskich są niezgodne z art. 39 ustawy o rzecznikach patentowych oraz z art. 92 ust. 1 i art. 65 ust. 1 Konstytucji.
Trybunał wskazał, że przepis § 6 ust. 2 pkt. 4 zaskarżonego rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 11 kwietnia 2003 r. unormował kwestię zakresu materiału obowiązującego na Konkursie dla kandydatów na aplikantów notarialnych mimo braku odpowiedniego upoważnienia ustawowego. TK podzielił przekonanie wnioskodawcy, że uregulowanie tej kwestii w rozporządzeniu jest równoznaczne z wykroczeniem poza granice delegacji ustawowej (zawartej w Prawie o notariacie). Przepisy te naruszają zarazem art. 92 ust. 1 Konstytucji.
TK podkreślił także, że upoważnienie zawarte w art. 39 ustawy o rzecznikach patentowych odnosiło się do wydania regulacji proceduralnych dotyczących trybu przeprowadzenia konkursu dla aplikantów. Tymczasem zaskarżone przepisy § 2 pkt 4 i § 5 ust. 1 i 2, uzależniające przeprowadzenie Konkursu od minimalnej liczby złożonych wniosków wprowadziły pozaustawowe ograniczenia podmiotowe w ubieganiu się o dostęp do aplikacji rzecznikowskiej. Regulacje te wykraczają zatem poza granice upoważnienia ustawowego i są niezgodne z art. 92 ust. 1 Konstytucji. Trybunał wskazał, że przepisy te są również niezgodne z konstytucyjną zasadą wolności wyboru oraz wykonywania zawodu (art. 61 Konstytucji), od której wyjątki określać może jedynie ustawa.
Trybunał postanowił odroczyć wejście wyroku w życie do dnia 30 czerwca 2005 r.
Rozprawie przewodniczyła sędzia TK Ewa Łętowska, a sprawozdawcą był sędzia TK Marian Grzybowski.
Wyrok jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.
Prasa: RZECZPOSPOLITA Nr 174, 27 lipca 2004 Jolanta Korner: Reglamentowane aplikacje jeszcze przez rok GAZETA PRAWNA Nr 145, 27 lipca 2004 Ewa Usowicz: Niezgodne z prawem RZECZPOSPOLITA Nr 173, 26 lipca 2004 Konkurs dla kandydatów na aplikantów (aplikantów J. K.) |